BibTex RIS Cite

The Effect On Angular Distortion Of Welding Current On Austenitic Stainless Steel Flanged Pipe With TIG Method Welding

Year 2013, Volume: 9 Issue: 1, 67 - 80, 01.04.2013

Abstract

Stainless steel flanged pipe formed by the welding are used commonly in nuclear, chemical, petroleum and food industries in which the corrosion resistance has importance. In the stainless steels, the distortions are occurred at an important rate due to excess heat input in welding method. This situation causes time, labor force and repair costs. Özetçe Kaynaklı imalat yöntemiyle şekilendirilmiş paslanmaz çelik flanşlı borular özellikle korozyon direncinin öncelikli önem arz ettiği nükleer, kimyasal, petrol ve gıda sektörlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Kaynak yöntemiyle birleştirmelerde bölgesel ısı oluşumu nedeniyle özellikle paslanmaz çeliklerin kaynağı sonrası önemli miktarda distorsiyonlar oluşmaktadır. Bu durum, zaman ve işgüücü düzeltme maliyetlerine neden olmaktadır. Bu çalışmada, kaynaklı imalat boru-flanş birlştirmelerde distorsiyon çeşitlerinden en etkilisi olan açısal distorsiyon değerleri araştırılmıştır. Araştırmada, 2 mm sac kalınlıdığında ostenitik paslanmaz çelikten (AISI 304) boru-flanş birleştirmelerinde dolgu telsiz ve dolgu telli manuel TIG metot kaynak yöntemleri kullanılmıştır. Birleştirme bölgesinddeki ısı artışını etkileyen en önemli parameter kaynak akımıdır. Bu nedenle, deneysel çalışmalar 2 mm sac kalınlığı için araştırmaya değer görülen 70 A, 80 A, 90 A, 100 A, 110 A kaynaak akımı değerleriyle gerçekleştirilmiştir

References

  • Kang B.Y. Yarlagadda K.D.V. Prasad M.J. Kang H.J. Kim and Kim I.S. (2009) ‘The effect of alternate supply of shielding gases in austenite stainless steel GTA welding’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 209 (10) p. 4722-4727.
  • Tseng K. H. Hsu C. Y. (2011) ‘Performance of activated TIG process in austenitic stainless steel welds’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 211 (3) p. 503-512.
  • Sudhakaran R. Vel Murugan V. Sivasakthivel P. S. (2012) ‘Optimization Of Process Parameters To Minimize Angular Distortion In Gas Tungsten Arc Welded Stainless Steel 202 Grade Plates Using Particle Swarm Optimization’, Journal of Engineering Science and Technology Vol. 7 (2) p. 195 – 208.
  • Mendez P. F. and Eagar T. W. (2001) ‘Welding Processes for Aeronautics’, Advanced Materials & Processes Vol. 159 (5) p. 39-43.
  • Tseng K.H. and Chou C.P. (2003) ‘The Study of Nitrogen In Argon Gas On The Angular Distortion Of Austenitic Stainless Steel Weldments’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 142 (1) p. 139-144.
  • Long H. Gery D. Carlier A. Maropoulos P. G. (2009) ‘Prediction of Welding Distortion in Butt Joint of Thin Plates’, Materials and Design Vol. 30 (10) p. 4126-4135.
  • Odabaş C.(2007) ‘Paslanmaz Çeliklerin Kaynağı’, Askaynak Teknik Yayınları, İstanbul. [8] Akbari Mousavi S.A.A. Miresmaeili R. (2008) ‘Experimental and numerical analyses of residual stress distributions in TIG welding process for 304L stainless steel’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 208 (1-3) p. 383-394.
  • Özçatalbaş Y. Findik T. Kurt A. Karacif K. Özer A. Vural H.I. (2008) ‘Kaynaklı Birleştirmeli Konstrüksiyonların Çarpılma Eğilimlerinin Belirlenmesi İçin Deneysel Bir Yaklaşım’, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi (J. Fac. Eng. Arch. Gazi Univ.) Cilt 23 (1) p. 139-145.
  • Serdaroğlu F., Türker M., Kutucu Y.K., Karadeniz E., “Boru-Flanş Kaynağında Açısal Distorsiyona Kaynak Akımının Etkisi”, Metal Dünyası • Sayı 222 • Sayfa 116.
  • Serdaroğlu F.,Türker M., KutucuY. K.,Karadeniz E.,. "The Effect on Angular Distortion of Welding Current on Welded Pipe -Flange with Manual TIG Method Welding" Electronic Journal of Machine Technologies, 2012(9)53-60.
  • S.P. Gadewar, Peravali Swaminadhan, M. G. Harkare, S. H. GAWANDE (2010), “Experimental Investigations of Weld Characteristics For A Single Pass Tig Welding with SS304”International Journal of Engineering Science and Technology Vol. 2 (8), 3676-3686.

TIG METOT KAYNAĞI İLE ÖSTENİTİK PASLANMAZ ÇELİK FLANŞLI BORUDA KAYNAK AKIMININ AÇISAL DİSTORSİYONA ETKİSİ

Year 2013, Volume: 9 Issue: 1, 67 - 80, 01.04.2013

Abstract

Kaynaklı imalat yöntemiyle şekilendirilmiş paslanmaz çelik flanşlı borular
özellikle korozyon direncinin öncelikli önem arz ettiği nükleer, kimyasal, petrol ve gıda
sektörlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Kaynak yöntemiyle birleştirmelerde bölgesel
ısı oluşumu nedeniyle özellikle paslanmaz çeliklerin kaynağı sonrası önemli miktarda
distorsiyonlar oluşmaktadır. Bu durum, zaman ve işgüücü düzeltme maliyetlerine neden
olmaktadır.
Bu çalışmada, kaynaklı imalat boru-flanş birlştirmelerde distorsiyon çeşitlerinden
en etkilisi olan açısal distorsiyon değerleri araştırılmıştır. Araştırmada, 2 mm sac
kalınlıdığında ostenitik paslanmaz çelikten (AISI 304) boru-flanş birleştirmelerinde dolgu
telsiz ve dolgu telli manuel TIG metot kaynak yöntemleri kullanılmıştır. Birleştirme
bölgesinddeki ısı artışını etkileyen en önemli parameter kaynak akımıdır. Bu nedenle,
deneysel çalışmalar 2 mm sac kalınlığı için araştırmaya değer görülen 70 A, 80 A, 90 A,
100 A, 110 A kaynaak akımı değerleriyle gerçekleştirilmiştir.

References

  • Kang B.Y. Yarlagadda K.D.V. Prasad M.J. Kang H.J. Kim and Kim I.S. (2009) ‘The effect of alternate supply of shielding gases in austenite stainless steel GTA welding’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 209 (10) p. 4722-4727.
  • Tseng K. H. Hsu C. Y. (2011) ‘Performance of activated TIG process in austenitic stainless steel welds’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 211 (3) p. 503-512.
  • Sudhakaran R. Vel Murugan V. Sivasakthivel P. S. (2012) ‘Optimization Of Process Parameters To Minimize Angular Distortion In Gas Tungsten Arc Welded Stainless Steel 202 Grade Plates Using Particle Swarm Optimization’, Journal of Engineering Science and Technology Vol. 7 (2) p. 195 – 208.
  • Mendez P. F. and Eagar T. W. (2001) ‘Welding Processes for Aeronautics’, Advanced Materials & Processes Vol. 159 (5) p. 39-43.
  • Tseng K.H. and Chou C.P. (2003) ‘The Study of Nitrogen In Argon Gas On The Angular Distortion Of Austenitic Stainless Steel Weldments’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 142 (1) p. 139-144.
  • Long H. Gery D. Carlier A. Maropoulos P. G. (2009) ‘Prediction of Welding Distortion in Butt Joint of Thin Plates’, Materials and Design Vol. 30 (10) p. 4126-4135.
  • Odabaş C.(2007) ‘Paslanmaz Çeliklerin Kaynağı’, Askaynak Teknik Yayınları, İstanbul. [8] Akbari Mousavi S.A.A. Miresmaeili R. (2008) ‘Experimental and numerical analyses of residual stress distributions in TIG welding process for 304L stainless steel’, Journal of Materials Processing Technology Vol. 208 (1-3) p. 383-394.
  • Özçatalbaş Y. Findik T. Kurt A. Karacif K. Özer A. Vural H.I. (2008) ‘Kaynaklı Birleştirmeli Konstrüksiyonların Çarpılma Eğilimlerinin Belirlenmesi İçin Deneysel Bir Yaklaşım’, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi (J. Fac. Eng. Arch. Gazi Univ.) Cilt 23 (1) p. 139-145.
  • Serdaroğlu F., Türker M., Kutucu Y.K., Karadeniz E., “Boru-Flanş Kaynağında Açısal Distorsiyona Kaynak Akımının Etkisi”, Metal Dünyası • Sayı 222 • Sayfa 116.
  • Serdaroğlu F.,Türker M., KutucuY. K.,Karadeniz E.,. "The Effect on Angular Distortion of Welding Current on Welded Pipe -Flange with Manual TIG Method Welding" Electronic Journal of Machine Technologies, 2012(9)53-60.
  • S.P. Gadewar, Peravali Swaminadhan, M. G. Harkare, S. H. GAWANDE (2010), “Experimental Investigations of Weld Characteristics For A Single Pass Tig Welding with SS304”International Journal of Engineering Science and Technology Vol. 2 (8), 3676-3686.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Erdal Karadeniz This is me

Mehmet Türker This is me

Fatih Serdaroğlu This is me

Yasin K. Kutucu This is me

Publication Date April 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Karadeniz, E. ., Türker, M. ., Serdaroğlu, F. ., Kutucu, Y. K. . (2013). TIG METOT KAYNAĞI İLE ÖSTENİTİK PASLANMAZ ÇELİK FLANŞLI BORUDA KAYNAK AKIMININ AÇISAL DİSTORSİYONA ETKİSİ. Journal of Naval Sciences and Engineering, 9(1), 67-80.