Amaç: Bu çalışmanın amacı, Hemşirelik Fakültesi öğrencilerinin kültürel farkındalık düzeylerini ve
ilişkili faktörleri belirlemektir.
Yöntemler: Çalışma, tanımlayıcı - analitik tipte bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcıları Akdeniz
Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’ne kayıtlı üçüncü sınıf (n=256) ve dördüncü sınıf (n=196)
öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Öğrenci Bilgi Formu” ve
“Kültürel Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %43,0’ünün Antalya’da dört yıldan fazla yaşadığı ve bu öğrencilerin kültürel
farkındalık puanlarının ortalamanın (172.49 ± 30.25) üzerinde olduğu belirlendi. Lojistik regresyon
analizi ile öğrencilerin kültürel farkındalık düzeylerine ilişkin demografik faktörler incelendiğinde
dördüncü sınıfta (Odds Ratio: 1,91) ve beş yıldan fazla Antalya’da yaşamanın (Odds Ratio: 1,95) kültürel farkındalık düzeylerini artırdığı bulunmuştur (P <,05).
Sonuç: Kültürel farkındalık konularını içeren halk sağlığı hemşireliği dersini alan ve uzun süre
Antalya’da yaşayan öğrencilerin kültürel farkındalıklarının arttığı belirlendi. Hemşirelik müfredatına
kültürel farkındalık konusu eklenerek öğrencilerin kültürel farkındalıklarının geliştirilebileceği önerilebilir. Bu çalışmanın sonuçları, öğrencilerin kültürel farkındalıklarını artırmak ve hemşirelik bakımı
alan bireylerin memnuniyetini sağlamak için kültürel farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesinin önemini vurgulamaktadır. Aynı zamanda hemşirelik eğitimi sırasında kültürel farkındalığı etkileyen farklı nedenleri araştırmak ve belirlemek için gelecekte yapılacak kalitatif, boylamsal, karma yöntem araştırmaları önerilmektedir.
Objective: The aim of this study is to determine the cultural awareness levels and associated factors in students in Nursing Faculty.
Methods: The research is a descriptive–analytic study type of study. The study participants consisted of third-grade (n=256) and fourth-grade (n=196) students enrolled at Akdeniz University
Nursing Faculty. For collecting the research data, a “Student Information Form” and the “Cultural
Awareness Scale (CAS)” were used.
Results: It was found that 43.0% of the students lived in Antalya for more than 4 years and that
those students’ cultural awareness means scores (172.49 ± 30.25) were above average. When the demographic
factors related to students’ levels of cultural awareness were examined with logistic regression
analysis, it was found that being in the fourth grade (odds ratio: 1.91) and living in Antalya for more
than 5 years (odds ratio: 1.95) resulted in an increase in cultural awareness (P <.05).
Conclusion: It was determined that the cultural awareness of the students who took the public
health nursing course that covered cultural awareness issues and who lived in Antalya for a long
time increased. It was recommended that cultural awareness of students could be developed
by adding cultural awareness to the nursing curriculum. The results of this study highlight the
importance of assessing cultural awareness levels in order to increase students’ cultural awareness and ensure the satisfaction of individuals receiving nursing care. These results also suggest
a future qualitative, longitudinal, mixed-method study to investigate and identify the specific and
indirect causes that affect cultural awareness during nursing education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing, Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |