Amaç: Bu çalışmada bir üniversitedeki sağlık bilimleri alanında çalışan öğretim elemanlarının
yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını belirlemek ve bu tutumlarını etkileyen etkenleri belirlemek
amaçlanmıştır.
Yöntemler: Tanımlayıcı tipte yapılan bu araştırma bir üniversitede sağlık bilimleri fakültesi , hemşirelik fakültesi ve sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda yapılmıştır. Araştırma evreni 135 kişidir.
Araştırma çalışma grubu örneklemini 100 öğretim elemanı oluşturmuştur. Verilerin toplanması
için anket formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 20.0 paket programı
ve normallilik analizleri Shapiro-Wilk ve Kolmogorov-Smirnov değerleri ile yapılmış olup ,bağımsız
gruplarda t-testi, One-Way ANOVA, Kruskal Wallis ve Mann Witney U testleri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğretim elemanlarının yaşlı ayrımcılığı ölçek puan ortalaması 70,21±11,95’tir. Olumlu
ayrımcılık alt ölçek puanı 32,54±4,691, olumsuz ayrımcılık alt ölçek puanı 16,52±4,079 ve yaşamı
sınırlama alt ölçek puanı 21,15±8,324 olarak bulunmuştur.Öğretim elemanlarının yaşlılara olan
tutumlarının cinsiyet, çocuk sahibi olma durumu, çalıştığı fakülte, halen yaşlı bireyle yaşama durumuna göre değiştiği saptanmıştır (P < ,050).
Sonuç: Elde edilen sonuçlarda öğretim elemanlarının erkek cinsiyet, çocuk sahibi olmak, sağlık
bilimleri fakültesinde çalışmak ve yaşlı bireyle yaşamak yaşlı ayrımcılığını olumlu etkilemektedir.
Toplumumuzda yaşlılara hizmet veren sağlık personellerine eğitim veren öğretim elemanlarının
yaşlılara karşı tutumu öğrencilerin tutumu için önemlidir.
Objective: The aim of this study is to determine the attitudes of faculty members working in
health sciences toward ageism in a university and to determine their relationship with some
sociodemographic characteristics, occupational characteristics, and elderly experience characteristics that affect these attitudes.
Methods: This descriptive study was carried out in faculties and colleges in a university. The
research population is 135 people. The research working group consisted of 100 teaching staff.
A questionnaire form and the Elderly Discrimination Attitude Scale were used to collect data.
The data were made with SPSS 20.0 package program and normality analyzes were made with
Shapiro-Wilk and Kolmogorov-Smirnov values, and were evaluated with t-test, One-Way ANOVA,
Kruskal Wallis and Mann Witney U tests in independent groups.
Results: The mean scale score of the teaching staff was 70, 21±11,95. Positive discrimination sub-scale score was 32,54±4,691, negative discrimination subscale score was 16,52±4,079, and life
limitation subscale score was 21,15±8,324.It was found that the attitudes of the lecturers toward
the elderly varied according to gender, having a child, the faculty in which they work, and still living
with the elderly (P < .050).
Conclusion: The results of the study showed that male gender, having a child, working in the
faculty of health sciences, and living with elderly individuals positively affect elderly discrimination. The attitude of the teaching staff who provide education to the health personnel serving the
elderly in our society toward the elderly is important for the attitude of the students.
Discrimination teaching staff health sciences elderly discrimination the elderly individual
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing, Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |