Amaç: Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki tutumlarını belirlemektir.
Yöntemler: Bu çalışmanın tasarımında nitel ve fenomenolojik yöntemler kullanılmıştır. Çalışmaya 30 hemşirelik öğrencisi dahil edildi. Bu çalışma boyunca öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki görüşleri değerlendirilmiş ve bu doğrultuda sorular sorulmuştur. Görüşmeler, veri doygunluğu sağlanana kadar sürdürülmüştür. Ardışık üç temel görüşme sonucunda yeni temalar ortaya çıkmadıysa, veri doygunluğu kriterleri karşılanmıştır. Bu çalışmanın analizinde MAXQDA nitel veri analiz programı kullanılmıştır. Çalışmanın analiz basamakları buna göre gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırmada araştırmacılar 3 ana tema ve 5 alt boyut belirlemiştir. Bu doğrultuda öğrenciler 1) Cinsiyetler arası farklılıkların yorumlanması ve kültürün etkisi, 2) Aile tutumunun cinsiyet eşitliğine etkisi, 3) Öğrencinin hemşireliğe yönelik tutumu ana temalar altında değerlendirilmiştir. Çalışmada beş adet subtema vardır bunlar; a) Öğrencinin Doğup-büyüdüğü ortamın cinsiyet algısı üzerindeki etkisi b) Öğrencinin kültüre ait mitleri taşıması c) Öğrencinin ailesinin, öğrencinin cinsiyet eşitliği tutumundaki etkisi d) Öğrencinin aileye ait cinsiyetçi mitleri taşıması e) Öğrencinin cinsiyet eşitliği bağlamında hemşirelik mesleği ile ilgili tutumu ve mitleridir.
Sonuç: Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin geleneksel düşünceye sahip olduğu belirlendi. Bu nedenle hemşirelik öğrencilerine eğitimin erken dönemlerinden başlayarak toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında dersler verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Objective: The aim of the study was to determine what nursing students think in regard to societal gender equality.
Methods: Qualitative and phenomenological methods were used in the design of this study. A total of 30 nursing students were included in the study. Throughout this study, students’ opinions on gender equality were evaluated, and questions were asked in this regard. And the interviews were held until data saturation was achieved. If new themes did not emerge as a result of 3 consecutive basic interviews, data saturation criteria were met. The MAXQDA qualitative data analysis program was used in the analysis of this study. The analysis steps of the study were carried out accordingly.
Results: In the study, the researchers identified 3 main themes and 5 subdimensions. In this regard, students were evaluated under the headings of main themes as follows: 1) interpretations of differences between genders and the effect of culture, 2) the effect of family attitude on gender equality, and 3) the attitude of the student toward the nursing profession in the context of gender equality. At article has five subthema and thats; a) The effect of the environment in which the student was born and raised on gender perception b) Student maintaining cultural myths c) The effect of the student’s family on student’s gender equality attitude d) Student maintaining sexist family myths e) The attitude and myths of the student towards the nursing profession in the context of gender equality.
Conclusion: The participants of the research maintained their traditional views on gender equality. The first-year nursing students included in the study also demonstrate this. For this reason, it
is thought that nursing students should be given lessons in the context of gender equality, starting from the early stages of education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |