Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinde yaşamın anlamı ve umudun, intihar olasılığına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntemler: Tanımlayıcı ve ilişkisel bir dizayn kullanıldı. Araştırmanın örneklemini Nisan 2020-Haziran 2020 tarihleri arasında 266 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler İntihar Olasılığı Ölçeği, Yaşamdan Anlam Bulma ve Umut Ölçeği ile toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin intihar olasılık puanı 73,6±19,5'tir. Yaşamda anlamının düşük olması (β=-0,216, P<,001), umudun düşük olması (β=-0,273, P<,001), sosyal desteğin yetersiz olması (β=0,302, P<,001), akademik başarı algısının düşük olması (β=-0,121, P=,003) ve daha önce intihar düşüncesinin varlığı (β=0,352, P<,001), psikiyatrik ilaç kullanımı (β=0,123, P=,011) intihar olasılığını artırdı.
Sonuç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinde intihar olasılığının ortalamanın üzerinde olduğunu, yaşamdaki anlam, umut ve farklı değişkenlerin süreci etkilediğini ortaya koymuştur. Sonuçlar hemşirelik öğrencilerinde intihar riskinin bütünsel bir yaklaşımla değerlendirilmesi ve koruyucu önlemlerin alınması gerekliliğini vurgulamaktadır.
Objective: This study was conducted to determine the effect of meaning in life and hope on suicide probability in nursing students.
Methods: A descriptive and correlational design was used. The sample of the study consisted of 266 nursing students from April 2020-June 2020. Data collected with “the Suicide Probability Scale”, “The Meaning in Life Questionnaire”, and “The Hope Scale”.
Results: Students' suicide probability score is 73.6±19.5. Low levels of meaning in life (β=-0.216, P<.001), low levels of hope (β=-0.273, P<.001), inadequate social support (β=0.302, P<.001), low level of perceived academic success (β=-0.121, p=0.003) and previous suicidal ideation (β=0.352, P<.001), using psychiatric medication (β=0.123, P=.011) increased the probability of suicide.
Conclusion: This study revealed that the probability of suicide among nursing students is above the average and that meaning in life, hope and different variables affect the process. The results underline the necessity of evaluating the suicide risk in nursing students with a holistic approach and taking protective measures.
Ethics committee approval was received for this study from the Ethics Committee of HALİÇ University. Date: 20.March.2020 Decision Number: 04
The authors declare that this study had received no institutional/ financial support.
The researchers thank the nursing students who participated in the study and thus contributed to the planning of interventions on suicide prevention.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | January 30, 2024 |
Acceptance Date | June 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |