Amaç: Bu araştırmanın amacı, simülasyon eğitiminin öğrencilerin ateşi olan bir çocuğun pediatri hemşireliği bakımı konusundaki bilgilerine etkisini incelemektir.
Yöntemler: Bu araştırma 48 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrenciler deney (n=24) ve kontrol (n=24) gruplarına randomize edilmiştir. Veriler; Sosyodemografik Özellik Formu, Spielberger Kaygı Envanteri ve Ateşi Olan Çocuğun Hemşirelik Bakımı Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın iststistiksel analizi SPSS programında yapılmıştır. İstatistiksel analizler için Wilcoxon ve Mann–Whitney U-testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Deney grubundaki öğrencilerin bilgi puanlarının simülasyon eğitimi sonrasında 10,25 ± 1,51'den 11,33 ± 1,30'a yükseldiği bulunmuştur (P=,010). Kontrol grubunda ise eğitim sonrasında öğrencilerin bilgi puanlarının 10,33 ± 2,07'den 10,20 ± 1,66'ya düştüğü bulunmuştur (P=,596).
Sonuç: Bu araştırmada simülasyon eğitimi yararlı olmuş ve öğrencilerin bilgi puanları artmıştır. Öğrencilerin ateşi olan çocuğun bakımı ile ilgili bilgilerinin arttırılması için simülasyon eğitimleri önerilmektedir
Objective: The purpose of this research is to examine the effect of simulation training on the students’ knowledge of pediatric nursing care of a febrile child.
Methods: This study was conducted with 48 students. Students were randomized into experimental (n=24) and control (n=24) groups. Data were collected through Sociodemographic Characteristics Form, Trait Anxiety Inventory, and Nursing Care Knowledge Form-Febrile Child. Statistical analysis of the study was performed in Statistical Package for the Social Sciences program. Wilcoxon and Mann–Whitney U tests were used for statistical analysis.
Results: It was found that the students’ knowledge scores in the experimental group were increased from 10.25 ± 1.51 to 11.33 ± 1.30 following the simulation training (P=.010). In the control group, it was found that the students’ knowledge scores decreased from 10.33 ± 2.07 to 10.20 ± 1.66 after the theoretical training (P=.596).
Conclusion: In this research, the simulation training was useful, and the student's knowledge scores increased. Simulation training is recommended to increase the knowledge of pediatric nurses about the care of children with fever.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Acute Care, Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 2 |