Objective: This study was carried out to determine the correlation between the performance of students who received simulation-based pediatric nursing education and their self-confidence
regarding safe drug administrations during simulation.
Methods: The study was conducted in pretest and posttest quasi-experimental design and carried out on a sample group (n=39) based on criteria established at the Nursing Department of a
foundation university. Students were subjected to a simulation of “Drug Management in Children” within the scope of the pediatric nursing course. The researchers collected data through a checklist, a self-confidence scale, and tests (pretest and posttest) used in the simulation application on “Drug Management in Children.”
Results: The students obtained a mean score of 129.00 ± 14.36 on the self-confidence scale. The posttest scores of the students were statistically significantly higher than the pretest scores
(P = .011). The performance mean score of the students from the simulation checklist for safe drug administrations was 36.28 ± 6.65. There was no statistically significant correlation between the
scores from the self-confidence scale, the pretest, the posttest, and the checklist scores (P > .05).
Conclusion: This study underlines the importance of having a suitable level of self-confidence for students’ educational gains and also indicated that there was no correlation between self-confidence and performance.
Amaç: Bu çalışma simülasyon temelli pediatri hemşireliği eğitimi alan öğrencilerin; simülasyon sırasındaki güvenli ilaç uygulamalarına ilişkin performansları ile özgüvenleri arasındaki ilişkinin
saptanması amacıyla yapıldı.
Yöntemler: Araştırma yarı deneysel ön test ve son test tasarımda bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik Bölümü'nde kriterleri belirlenen örneklem grubunda (n=39) yapıldı. Öğrencilere pediatri hemşireliği dersi kapsamında bir “Çocuklarda İlaç Yönetimi” konulu simülasyon uygulandı. Veriler, “Çocuklarda İlaç Yönetimi” konulu simülasyon uygulamasında kullanılan kontrol listesi,
özgüven ölçeği ve testler (ön test, son test) kullanılarak toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin özgüven ölçeği puan ortalaması 129,00 ± 14,36’dır. Öğrencilerin son test puanları, ön test puanlarından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek saptandı (P = .011).
Öğrencilerin güvenli ilaç uygulamalarına ilişkin simülasyon uygulaması kontrol listesinden aldıkları performans puan ortalaması 36,28 ± 6,65’dir. Özgüven ölçeği, ön-test, son-test ve kontrol listesi
puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmadı (P > ,05).
Sonuç: Bu çalışma öğrencilerin eğitim kazanımları için uygun düzey özgüvenin önemli olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca özgüven ve performans arasında bir ilişki olmadığını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing, Nurse Education, Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 2 |