Kalp ve Damar Cerrahisi Yoğun Bakım Ünitesinde Çalışan Hemşirelerin Eğitim İhtiyaçlarının Analizi
Year 2023,
Volume: 26 Issue: 3, 192 - 197, 11.09.2023
Berrin Pazar
,
Hafize Savaş
Belma Ay
Kaan Kaya
Abstract
Amaç: Kardiyovasküler cerrahi yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirelerin eğitim ihtiyaçlarını belirlemektir.
Yöntemler: Bu nitel-fenomenolojik tanımlayıcı çalışma, Ankara’da özel bir hastanenin kalp ve damar cerrahisi yoğun bakım ünitesinde çalışan 8 hemşire ile yapılmıştır. Veriler, Mart-Haziran 2022 tarihleri arasında hemşirelerin eğitim ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla oluşturulan yedi adet yarı yapılandırılmış açık uçlu soru ile yüz yüze görüşme yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler üç araştırmacı tarafından Colaizzi’nin fenomenolojik yöntemi kullanılarak içerik analizi kullanılarak analiz edilmiş ve temalar oluşturulmuştur.
Bulgular: Veri analizi sonrasında, kardiyovasküler Yoğun Bakım Ünitesi hemşireleri için gerekli beceriler, kardiyovasküler Yoğun Bakım Ünitesi hemşirelerinin yaşadığı zorluklar ve eğitim ihtiyaçları olmak üzere üç ana tema ortaya çıkmıştır.
Sonuç: Çalışmada, kardiyovasküler yoğun bakım hemşirelerine verilen hemşirelik bakımı ile ilgili standart bir eğitim programı olmadığı saptanmıştır. Bu alanda güncel ve kanıta dayalı eğitim programlarının geliştirilmesi kaliteli hemşirelik bakımının sürdürülmesine yardımcı olabilir.
References
- 1. Cato DL, Murray M. Use of simulation training in the intensive care unit. Crit Care Nurs Q. 2010;33(1):44-51. [CrossRef]
- 2. Boling B, Hardin-Pierce M, Jensen L, Hassan ZU. Evaluation of a high fidelity simulation training program for new cardiothoracic Intensive Care Unit nurses. Semin Thorac Cardiovasc Surg. 2016;28(4):770-775. [CrossRef]
- 3. Lakanmaa RL, Suominen T, Perttilä J, Ritmala-Castrén M, Vahlberg T, Leino-Kilpi H. Basic competence in intensive and critical care nursing: development and psychometric testing of a competence scale. J Clin Nurs. 2014;23(5-6):799-810. [CrossRef]
- 4. Reisdorfer AP, Leal SMC, Mancia JR. Nursing care for patient in postoperatory heart surgery in the Intensive Care Unit. Rev Bras Enferm. 2021. [CrossRef] [published correction appears in Rev Bras Enferm. 2021;74(3):e2021].
- 5. Paes Go, Mello ECP, Leite JL, Mesquita MGDR, oliveira FTD, Carvalho SM. Care protocol for clients with respiratory disorder: tool for decision making in nursing. Esc Anna Nery. 2014;18(2):303-310. [CrossRef]
- 6. Bozkurt G, Türkmen E. Yoğun bakım hemşireliğinde sertifika programları. Yoğun Bakım Hemşireliği Derg. 2019;23(2):107-113.
- 7. Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye’de hemşirelik eğitiminin durum analizi: Sayılarla hemşirelik eğitimi (1996-2015). Yükseköğretim Bilim Derg. 2015;5(3):255-262. [CrossRef]
- 8. Çelen Ö, Karaalp T, Kaya S, Demir C, Teke A, Akdeniz A. Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Eğitim Hastanesi Yoğun Bakım Ünitelerinde görev yapan hemşirelerin uygulanan hizmet içi eğitim programlarından beklentileri ve bu programlar ile ilgili düşünceleri. Gülhane Tıp Derg. 2007;49:25-31.
- 9. Göktepe N, Türkmen E, Bozkurt G, et al. The views of critical care nurses participating in an adult intensive care nursing certification program, Turk. J Intensive Care. 2021;19(3):123-130. [CrossRef]
- 10. Adams AMN, Chamberlain D, Giles TM. The perceived and experienced role of the nurse unit manager in supporting the wellbeing of intensive care unit nurses: an integrative literature review. Aust Crit Care. 2019;32(4):319-329. [CrossRef]
- 11. Bringsvor HB, Bentsen SB, Berland A. Sources of knowledge used by intensive care nurses in Norway: an exploratory study. Intensive Crit Care Nurs. 2014;30(3):159-166. [CrossRef]
- 12. LeBlanc A, Bourbonnais FF, Harrison D, Tousignant K. The experience of intensive care nurses caring for patients with delirium: a phenomenological study. Intensive Crit Care Nurs. 2018;44:92-98. [CrossRef]
- 13. Ören B, Dağcı S. Yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin karşılaştıkları sorunlar. Yoğun Bakım Hemşireliği Derg. 2020;24(3): 170-183.
- 14. Darawad MW, Abu Feddeh S, Saleh AM. Factors affecting the caring performance of newly graduated Nurses’ working in critical care units. Int J Nurs Pract. 2022;28(2):e13047. [CrossRef]
- 15. Colaizzi PF. Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle R.S., King M., eds. Existentia l-Phe nomen ologi cal Alternatives for Psychology. New York: oxford University Press; 1978:48-71.
- 16. Audet LA, Bourgault P, Rochefort CM. Associations between nurse education and experience and the risk of mortality and adverse events in acute care hospitals: a systematic review of observational studies. Int J Nurs Stud. 2018;80:128-146. [CrossRef]
- 17. Özdemir Z, Çelik SŞ. Kalp kapak hastalıkları cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Turk Klin J Surg Nurs-Spec Top. 2018;4(1):26-34.
- 18. Sevinç AS. İş Sağlığı, İş Güvenliği, Yoğun Bakım Hemşirelerinin Karşılaştıkları Risk Faktörleri (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Beykent Üniversitesi; 2019.
- 19. Amiri M, Khademian Z, Nikandish R. The effect of nurse empowerment educational program on patient safety culture: a randomized controlled trial. BMC Med Educ. 2018;18(1):158. [CrossRef]
- 20. Santana-Padilla YG, Santana-Cabrera L, Bernat-Adell MD, Linares Pérez T, Alemán-González J, Acosta-Rodríguez RF. Training needs detected by nurses in an intensive care unit: a phenomenological study. [Necesidades de formación detectadas por enfermeras de una unidad de cuidados intensivos: un estudio fenomenológico]. Enferm Intensiva (Engl Ed). 2019;30(4):181-191. [CrossRef]
- 21. Vaismoradi M, Tella S, A Logan P, Khakurel J, Vizcaya-Moreno F. Nurses’ adherence to patient safety principles: a systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(6):2028. [CrossRef]
- 22. Pazar B, Iyigun E. The effects of preoperative education of cardiac patients on haemodynamic parameters, comfort, anxiety and patient-ventilator synchrony: a randomised, controlled trial. Intensive Crit Care Nurs. 2020;58:102799. [CrossRef]
- 23. oravec N, Arora RC, Bjorklund B, et al. Expanding enhanced recovery protocols for cardiac surgery to include the patient voice: a scoping review protocol. Syst Rev. 2021;10(1):22. [CrossRef]
- 24. Yeşilçınar İ, Yanik D, Şahİn E, Tarhan R. Yoğun bakım hemşirelerinde ahlaki duyarlılık, iş motivasyonu ve umutsuzluk arasındaki ilişkinin belirlenmesi. J Contemp Med. 2020;10(4):578-584. [CrossRef]
- 25. Liu X, Zheng J, Liu K, et al. Hospital nursing organizational factors, nursing care left undone, and nurse burnout as predictors of patient safety: a structural equation modeling analysis. Int J Nurs Stud. 2018;86:82-89. [CrossRef]
- 26. Ramezanli S, Koshkaki AR, Talebizadeh M, Jahromi ZB, Jahromi MK. A study of the coping strategies used by nurses working in the intensive. Intj Currmicrobiol Appsci. 2015;4(4):157-163.
- 27. Marshall AP, West SH, Aitken LM. Preferred information sources for clinical decision making: critical care nurses’ perceptions of information accessibility and usefulness. Worldviews Evid Based Nurs. 2011;8(4):224-235. [CrossRef]
- 28. Balık T, Öztürk H. Yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin hemşirelik personelinin güçlendirilmesine ilişkin görüşleri. Sağlık Hemşirelik Yönetim Derg. 2016;3(3):140-151. [CrossRef]
Analysis of the Training Needs of Nurses Working in a Cardiovascular Surgery Intensive Care Unit
Year 2023,
Volume: 26 Issue: 3, 192 - 197, 11.09.2023
Berrin Pazar
,
Hafize Savaş
Belma Ay
Kaan Kaya
Abstract
Objective: To identify the training needs of nurses working in a cardiovascular surgery intensive care unit.
Methods: This descriptive qualitative-phe nomenological study was conducted with 8 nurses working in the cardiovascular surgery intensive care unit of a private hospital in Ankara. The data were collected through face-to-face interviews with 7 semi-structured open-ended questions created to determine the training needs of nurses between March and June 2022. The obtained data were analyzed using content analysis by 3 researchers using Colaizzi’s phenomenological method, and themes were created.
Results: After the data analysis, 3 main themes emerged: skills required for cardiovascular intensive care unit nurses, difficulties experienced by cardiovascular intensive care unit nurses, and training needs.
Conclusion: IThe study found that there were no standard training programs about nursing care provided to cardiovascular intensive care unit nurses. Development of up-to-date and evidence-based training programs in this field may be helpful to maintain high-quality nursing care.
References
- 1. Cato DL, Murray M. Use of simulation training in the intensive care unit. Crit Care Nurs Q. 2010;33(1):44-51. [CrossRef]
- 2. Boling B, Hardin-Pierce M, Jensen L, Hassan ZU. Evaluation of a high fidelity simulation training program for new cardiothoracic Intensive Care Unit nurses. Semin Thorac Cardiovasc Surg. 2016;28(4):770-775. [CrossRef]
- 3. Lakanmaa RL, Suominen T, Perttilä J, Ritmala-Castrén M, Vahlberg T, Leino-Kilpi H. Basic competence in intensive and critical care nursing: development and psychometric testing of a competence scale. J Clin Nurs. 2014;23(5-6):799-810. [CrossRef]
- 4. Reisdorfer AP, Leal SMC, Mancia JR. Nursing care for patient in postoperatory heart surgery in the Intensive Care Unit. Rev Bras Enferm. 2021. [CrossRef] [published correction appears in Rev Bras Enferm. 2021;74(3):e2021].
- 5. Paes Go, Mello ECP, Leite JL, Mesquita MGDR, oliveira FTD, Carvalho SM. Care protocol for clients with respiratory disorder: tool for decision making in nursing. Esc Anna Nery. 2014;18(2):303-310. [CrossRef]
- 6. Bozkurt G, Türkmen E. Yoğun bakım hemşireliğinde sertifika programları. Yoğun Bakım Hemşireliği Derg. 2019;23(2):107-113.
- 7. Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye’de hemşirelik eğitiminin durum analizi: Sayılarla hemşirelik eğitimi (1996-2015). Yükseköğretim Bilim Derg. 2015;5(3):255-262. [CrossRef]
- 8. Çelen Ö, Karaalp T, Kaya S, Demir C, Teke A, Akdeniz A. Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Eğitim Hastanesi Yoğun Bakım Ünitelerinde görev yapan hemşirelerin uygulanan hizmet içi eğitim programlarından beklentileri ve bu programlar ile ilgili düşünceleri. Gülhane Tıp Derg. 2007;49:25-31.
- 9. Göktepe N, Türkmen E, Bozkurt G, et al. The views of critical care nurses participating in an adult intensive care nursing certification program, Turk. J Intensive Care. 2021;19(3):123-130. [CrossRef]
- 10. Adams AMN, Chamberlain D, Giles TM. The perceived and experienced role of the nurse unit manager in supporting the wellbeing of intensive care unit nurses: an integrative literature review. Aust Crit Care. 2019;32(4):319-329. [CrossRef]
- 11. Bringsvor HB, Bentsen SB, Berland A. Sources of knowledge used by intensive care nurses in Norway: an exploratory study. Intensive Crit Care Nurs. 2014;30(3):159-166. [CrossRef]
- 12. LeBlanc A, Bourbonnais FF, Harrison D, Tousignant K. The experience of intensive care nurses caring for patients with delirium: a phenomenological study. Intensive Crit Care Nurs. 2018;44:92-98. [CrossRef]
- 13. Ören B, Dağcı S. Yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin karşılaştıkları sorunlar. Yoğun Bakım Hemşireliği Derg. 2020;24(3): 170-183.
- 14. Darawad MW, Abu Feddeh S, Saleh AM. Factors affecting the caring performance of newly graduated Nurses’ working in critical care units. Int J Nurs Pract. 2022;28(2):e13047. [CrossRef]
- 15. Colaizzi PF. Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle R.S., King M., eds. Existentia l-Phe nomen ologi cal Alternatives for Psychology. New York: oxford University Press; 1978:48-71.
- 16. Audet LA, Bourgault P, Rochefort CM. Associations between nurse education and experience and the risk of mortality and adverse events in acute care hospitals: a systematic review of observational studies. Int J Nurs Stud. 2018;80:128-146. [CrossRef]
- 17. Özdemir Z, Çelik SŞ. Kalp kapak hastalıkları cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Turk Klin J Surg Nurs-Spec Top. 2018;4(1):26-34.
- 18. Sevinç AS. İş Sağlığı, İş Güvenliği, Yoğun Bakım Hemşirelerinin Karşılaştıkları Risk Faktörleri (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Beykent Üniversitesi; 2019.
- 19. Amiri M, Khademian Z, Nikandish R. The effect of nurse empowerment educational program on patient safety culture: a randomized controlled trial. BMC Med Educ. 2018;18(1):158. [CrossRef]
- 20. Santana-Padilla YG, Santana-Cabrera L, Bernat-Adell MD, Linares Pérez T, Alemán-González J, Acosta-Rodríguez RF. Training needs detected by nurses in an intensive care unit: a phenomenological study. [Necesidades de formación detectadas por enfermeras de una unidad de cuidados intensivos: un estudio fenomenológico]. Enferm Intensiva (Engl Ed). 2019;30(4):181-191. [CrossRef]
- 21. Vaismoradi M, Tella S, A Logan P, Khakurel J, Vizcaya-Moreno F. Nurses’ adherence to patient safety principles: a systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(6):2028. [CrossRef]
- 22. Pazar B, Iyigun E. The effects of preoperative education of cardiac patients on haemodynamic parameters, comfort, anxiety and patient-ventilator synchrony: a randomised, controlled trial. Intensive Crit Care Nurs. 2020;58:102799. [CrossRef]
- 23. oravec N, Arora RC, Bjorklund B, et al. Expanding enhanced recovery protocols for cardiac surgery to include the patient voice: a scoping review protocol. Syst Rev. 2021;10(1):22. [CrossRef]
- 24. Yeşilçınar İ, Yanik D, Şahİn E, Tarhan R. Yoğun bakım hemşirelerinde ahlaki duyarlılık, iş motivasyonu ve umutsuzluk arasındaki ilişkinin belirlenmesi. J Contemp Med. 2020;10(4):578-584. [CrossRef]
- 25. Liu X, Zheng J, Liu K, et al. Hospital nursing organizational factors, nursing care left undone, and nurse burnout as predictors of patient safety: a structural equation modeling analysis. Int J Nurs Stud. 2018;86:82-89. [CrossRef]
- 26. Ramezanli S, Koshkaki AR, Talebizadeh M, Jahromi ZB, Jahromi MK. A study of the coping strategies used by nurses working in the intensive. Intj Currmicrobiol Appsci. 2015;4(4):157-163.
- 27. Marshall AP, West SH, Aitken LM. Preferred information sources for clinical decision making: critical care nurses’ perceptions of information accessibility and usefulness. Worldviews Evid Based Nurs. 2011;8(4):224-235. [CrossRef]
- 28. Balık T, Öztürk H. Yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin hemşirelik personelinin güçlendirilmesine ilişkin görüşleri. Sağlık Hemşirelik Yönetim Derg. 2016;3(3):140-151. [CrossRef]