Research Article
BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION ON THE CARBON FOOTPRINT OF CANAKKALE’S TOURISM

Year 2018, , 597 - 608, 10.01.2019
https://doi.org/10.26809/joa.2018548672

Abstract

The vehicles used by tourists during their travels
contribute significantly to the fossil fuel emission rates of tourism
destinations. Canakkale destination's tourism has grown exponentially in recent
years with various incentives and promotion initiatives. When tourism-related
emissions are reduced in developing destinations, the carbon footprint of
tourism, in general, can be reduced. The carbon footprint is the largest
component of the total ecological footprint on a global scale. In order to
better understand the carbon foodprint, this study tried to determine the
situation related to one of the developing destinations. Also, the study
contributes to the knowledge about carbon footprints of tourists in the
literature. The results indicated a significant increase in carbon emissions
due to the inadequacy of the public transport system, although there had been a
certain amount of contraction in terms of the time spent by the traveling
tourists in Çanakkale. In particular, the travel of tourists with their own
vehicles increases the carbon emission rate. Furthermore, it is seen that
tourists do not consider Çanakkale destination within the scope of
environmental concerns or climate change policies.

References

  • Air Emissions Accounts (2018) What are AEA and what are they for?, Erişim 15.09.2018: https://ec.europa.eu/eurostat/web/environment/emissions-of-greenhouse-gases-and-air-pollutants/air-emissions-accounts
  • Avrupa Çevre Ajansı (2018) Taşımacılıktan Kaynaklanan Toplam Sera Gazı Emisyonları, https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-emissions-of-greenhouse-gases/transport-emissions-of-greenhouse-gases-11
  • Baki, A., ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21
  • Çanakkale Kültür Turizm (2018). Çanakkale’nin Çoğrafi Yapısı, Erişim Tarihi: 05.12.2018, Erişim Yeri: http://www.canakkalekulturturizm.gov.tr/TR-70467/cografya.html
  • Çanakkale Turistik Otelciler Derneği (2018). 2017 Yılına Ait Çanakkale İli Turizm İstatistikleri, Erişim Tarihi: 01.12.2018, Erişim Yeri: http://www.catod.org/tr/2017-yilina-ait-canakkale-ili-turizm-istatislikleri.html
  • Invets in Çanakkale (2018). Çanakkale'de Turizm, Erişim Tarihi: 05.12.2018, Erişim Yeri: http://www.investincanakkale.com/tr/26972/canakkalede-turizm
  • Deniz, A. ve Özgür, E. M. (2010). Rusya’dan Türkiye’ye Ulus aşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler, Ege Coğrafya Dergisi, 19(1), 13-30.
  • Department for Environment, Food & Rural Affairs (DEFRA) (2018). Greenhouse Gas Reporting: Conversion Factors, Erişim: 09.08.2018, https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2018
  • Enerdata (2018). Global Karbon Emisyon Oranları, Erişim: https://yearbook.enerdata.net/
  • Greenhouse Gas Protocol (2005). Greenhouse Gas Emissions from Transport, Erişim: 10.09.2018 https://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:028:0018:0021:EN:PDF
  • Karadağ, L., & Marangoz, M. (2017). Sürdürülebilir Turizm Açısından Alternatif Turizmin Önemi: Marmaris Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 29-40.
  • Köleoğlu, N. (2018). Turizmin Etkilerine Karşı Yerel Halkın Algılarının Değerlendirilmesi: Gelibolu Tarihi Alan Bölgesinde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2), 214-231.
  • Lenzen, M., Sun, Y. Y., Faturay, F., Ting, Y. P., Geschke, A., & Malik, A. (2018). The Carbon Footprint of Global Tourism. Nature Climate Change, 8, 522–528
  • Lordoğlu, K. (2009). Türkiye’de Turizmde Çalışan Göçmenler ve İşgücü Piyasasında Oluşan Yeni Sorunlar. Uluslararası Eğitim ve Uyum Bağlamında Avrupalı Türkler Kongresi, 14-16.
  • Luo, F., Becken, S., & Zhong, Y. (2018). Changing Travel Patterns in China and ‘Carbon Footprint’implications for a Domestic Tourist Destination. Tourism Management, 65, 1-13.
  • Çoban, Ö. (2010). Paylaşım olgusunda meydana gelen değişiklikler ve günümüz sosyal ve iş yaşamına izdüşümleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 345-359.
  • Özsoy, C. E. (2015). Düşük karbon ekonomisi ve Türkiye’nin karbon ayak izi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 4(9), 198-215.
  • Travel & Tourism Council (2018). Travel & Tourism Economic Impact 2018 World, Erişim 11.09.2018,: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2018/world2018.pdf
  • T.C. Bilim Sanayii ve Teknoloji Bakanlığı (2012). Kara Ulaşım Araçlarının Karbondioksit (CO 2 ) Emisyonlarına Eko-Verimlilik Yaklaşımı, Erişim: /tr/news/kara-ulasim-araclarinin-karbondioksit-co-2-emisyonlarina-eko-verimlilik-yaklasimi/165
  • T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (2018). Çanakkale Havalimanı 2017 Yılı İstatistikleri, Erişim 01.10.2018: https://www.dhmi.gov.tr/sayfalar/haberdetay.aspx?oid=3865
  • Tosunoğlu, B. T. (2014). Sürdürülebilir Küresel Refah Göstergesi Olarak Ekolojik Ayak İzi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 132-149.
  • TUİK (2018). Motorlu Kara Taşıtları, Mayıs 2018, Erişim 01.10.2018: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27647
  • Walz, A., Calonder, G. P., Hagedorn, F., Lardelli, C., Lundström, C., & Stöckli, V. (2008). Regional CO2 budget, countermeasures and reduction aims for the Alpine tourist region of Davos, Switzerland. Energy Policy, 36(2), 811e820.
  • Wheeling, K. (2018). Tourism Leads to Way More Emissions Than Previously Thought, Erişim 01.10.2018: https://psmag.com/environment/tourism-leads-to-way-more-emissions-than-previously-thought

ÇANAKKALE TURİZMİNİN KARBON AYAK İZİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, , 597 - 608, 10.01.2019
https://doi.org/10.26809/joa.2018548672

Abstract

Turistlerin seyahatleri süresince kullandıkları araçlar turizm
destinasyonlarının fosil yakıt kaynaklı emisyon oranlarına önemli oranda
katkıda bulunmaktadır. Çanakkale destinasyonu turizmi faaliyetleri son yıllarda
çeşitli teşvik ve tanıtım girişimleri ile katlanarak büyümektedir. Gelişen
destinasyonlarda turizm kaynaklı emisyon azaltıldığında, genel anlamda turizmin
karbon ayak izi de azaltılabilecektir. Karbon ayak izi, dünya çapında toplam
ekolojik ayak izinin en büyük bileşenini oluşturmaktadır. Bu çalışmada karbon
ayak izinin daha iyi anlaşılabilmesi için gelişen destinasyonlardan birine
ilişkin durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışma turistlerin
karbon ayak izleri hakkında alan yazındaki bilgi birikimine katkıda
bulunmaktadır. Sonuçlar, seyahat eden turistlerin Çanakkale’de geçirdikleri
süreye göre belirli bir miktarda daralma olmasına rağmen, toplu taşıma
sisteminin yetersizliği nedeniyle karbon emisyonunda önemli bir artışın
olduğunu göstermektedir. Özellikle turistlerin özel araçları ile
gerçekleştirdikleri seyahatler karbon emisyonu oranını artırmaktadır. Ayrıca,
turistlerin Çanakkale destinasyonunu çevresel kaygı veya iklim değişikliği
politikaları kapsamında değerlendirmedikleri görülmektedir

References

  • Air Emissions Accounts (2018) What are AEA and what are they for?, Erişim 15.09.2018: https://ec.europa.eu/eurostat/web/environment/emissions-of-greenhouse-gases-and-air-pollutants/air-emissions-accounts
  • Avrupa Çevre Ajansı (2018) Taşımacılıktan Kaynaklanan Toplam Sera Gazı Emisyonları, https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-emissions-of-greenhouse-gases/transport-emissions-of-greenhouse-gases-11
  • Baki, A., ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21
  • Çanakkale Kültür Turizm (2018). Çanakkale’nin Çoğrafi Yapısı, Erişim Tarihi: 05.12.2018, Erişim Yeri: http://www.canakkalekulturturizm.gov.tr/TR-70467/cografya.html
  • Çanakkale Turistik Otelciler Derneği (2018). 2017 Yılına Ait Çanakkale İli Turizm İstatistikleri, Erişim Tarihi: 01.12.2018, Erişim Yeri: http://www.catod.org/tr/2017-yilina-ait-canakkale-ili-turizm-istatislikleri.html
  • Invets in Çanakkale (2018). Çanakkale'de Turizm, Erişim Tarihi: 05.12.2018, Erişim Yeri: http://www.investincanakkale.com/tr/26972/canakkalede-turizm
  • Deniz, A. ve Özgür, E. M. (2010). Rusya’dan Türkiye’ye Ulus aşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler, Ege Coğrafya Dergisi, 19(1), 13-30.
  • Department for Environment, Food & Rural Affairs (DEFRA) (2018). Greenhouse Gas Reporting: Conversion Factors, Erişim: 09.08.2018, https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2018
  • Enerdata (2018). Global Karbon Emisyon Oranları, Erişim: https://yearbook.enerdata.net/
  • Greenhouse Gas Protocol (2005). Greenhouse Gas Emissions from Transport, Erişim: 10.09.2018 https://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:028:0018:0021:EN:PDF
  • Karadağ, L., & Marangoz, M. (2017). Sürdürülebilir Turizm Açısından Alternatif Turizmin Önemi: Marmaris Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 29-40.
  • Köleoğlu, N. (2018). Turizmin Etkilerine Karşı Yerel Halkın Algılarının Değerlendirilmesi: Gelibolu Tarihi Alan Bölgesinde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2), 214-231.
  • Lenzen, M., Sun, Y. Y., Faturay, F., Ting, Y. P., Geschke, A., & Malik, A. (2018). The Carbon Footprint of Global Tourism. Nature Climate Change, 8, 522–528
  • Lordoğlu, K. (2009). Türkiye’de Turizmde Çalışan Göçmenler ve İşgücü Piyasasında Oluşan Yeni Sorunlar. Uluslararası Eğitim ve Uyum Bağlamında Avrupalı Türkler Kongresi, 14-16.
  • Luo, F., Becken, S., & Zhong, Y. (2018). Changing Travel Patterns in China and ‘Carbon Footprint’implications for a Domestic Tourist Destination. Tourism Management, 65, 1-13.
  • Çoban, Ö. (2010). Paylaşım olgusunda meydana gelen değişiklikler ve günümüz sosyal ve iş yaşamına izdüşümleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 345-359.
  • Özsoy, C. E. (2015). Düşük karbon ekonomisi ve Türkiye’nin karbon ayak izi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 4(9), 198-215.
  • Travel & Tourism Council (2018). Travel & Tourism Economic Impact 2018 World, Erişim 11.09.2018,: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2018/world2018.pdf
  • T.C. Bilim Sanayii ve Teknoloji Bakanlığı (2012). Kara Ulaşım Araçlarının Karbondioksit (CO 2 ) Emisyonlarına Eko-Verimlilik Yaklaşımı, Erişim: /tr/news/kara-ulasim-araclarinin-karbondioksit-co-2-emisyonlarina-eko-verimlilik-yaklasimi/165
  • T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (2018). Çanakkale Havalimanı 2017 Yılı İstatistikleri, Erişim 01.10.2018: https://www.dhmi.gov.tr/sayfalar/haberdetay.aspx?oid=3865
  • Tosunoğlu, B. T. (2014). Sürdürülebilir Küresel Refah Göstergesi Olarak Ekolojik Ayak İzi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 132-149.
  • TUİK (2018). Motorlu Kara Taşıtları, Mayıs 2018, Erişim 01.10.2018: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27647
  • Walz, A., Calonder, G. P., Hagedorn, F., Lardelli, C., Lundström, C., & Stöckli, V. (2008). Regional CO2 budget, countermeasures and reduction aims for the Alpine tourist region of Davos, Switzerland. Energy Policy, 36(2), 811e820.
  • Wheeling, K. (2018). Tourism Leads to Way More Emissions Than Previously Thought, Erişim 01.10.2018: https://psmag.com/environment/tourism-leads-to-way-more-emissions-than-previously-thought
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bekir Eşitti This is me

Erol Duran

Publication Date January 10, 2019
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Eşitti, B., & Duran, E. (2019). ÇANAKKALE TURİZMİNİN KARBON AYAK İZİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Journal of Awareness, 3(5), 597-608. https://doi.org/10.26809/joa.2018548672