Language is a production of mind. It is
communicative,social, natural, variable, creative, arbitrary,vocal and
runs with the rules. Speaking is a
competence and a behaviour that presents the practicing of the language. It is
a way of communication and method of transforming the messages. While speaking,
the conscious and uncounscious cognitive behaviours are revealing by the
speakers. Michael Canale and Merrill Swain defended the general speaking
competences in 1980s. According to this, the language competences are grammar,
discourse, socio-linguistic and strategic. Harris (1997) explaines that
speaking is a complex skill
which consists of using some different competences like pronounciation,
grammar, fluency, vocabulary etc. together while speaking in its course in
different developmental speaking stages. Therefore, testing and analyzing the
speaking of individuals in this complex structure of speaking in a right way
and with a high attention is considerably important.
In
this study, the speaking skill of the 100
university students who come from different cities in Turkey and
studying in diferent departments at the university is tested in various stages
and the data gathered analyzed by the SPSS and presented.
Mother Tongue verbal skill in Turkish speaking competence in mother tongue language testing.
Dil düşünce ve zekanın bir ürünüdür.
İletişimseldir, sosyal, doğal, değişken, kurallarla çalışan, yaratıcı, keyfi ve
seslidir. Konuşma dilin özellikle sesli kısmında ortaya çıkan bir davranış, bir
dil kabiliyetidir. Bir iletişim ve aktarım yöntemidir konuşma. Konuşma
sürecinde kişiler sahip oldukları bir takım kabiliyetleri bilinçli ya da
biliçsiz olarak sergilerler. Genel kabul gören dil kabiliyetleri Michael Canale
ve Merrill Swain tarafından 1980’lerde ortaya konmuştur. Buna göre dil
kabiliyetleri; dilbilgisi, söylem, sosyo linguistik ve stratejik olacak şekilde
sıralanmıştır. Harris (1977) konuşma davranışının doğal akış içerisinde
kullanılması gereken telaffuz, dilbilgisi, akıcılık, kelime ve algılama gibi
farklı becerilerin farklı aşamalarda gelişimiyle sıkça alakalı olan karmaşık
yapılı bir beceri olduğunu söyler. Dolayısıyla kişilerin dil becerileri test
edilirken bu karmaşık yapının doğru ve dikkatlice test ve analiz sürecinden
geçmesi oldukça önemlidir.
Bu çalışmada Türkiye’nin
farklı bölgelerinden gelip üniversitenin farklı fakülte bölümlerinde öğrenim
gören 100 öğrenciye ana dilde konuşma becerisi değerlendirme testi birkaç
boyutu ile ele alınıp uygulanmış, sonuçlar sosyal bilimlerde istatistiksel
analiz aracıyla analiz edilip çalışmada sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |