Research Article
BibTex RIS Cite

KURUMSAL SORUMLULUK FARKINDALIĞI VE AHİLİK KURUMU

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 169 - 178, 11.05.2020
https://doi.org/10.26809/joa.5.014

Abstract

Sosyal sorumluluk anlayışı batı geleneğinden köklenerek toplumsal yaşantımıza girmiş bir anlayıştır. Özellikle 1960’lı yıllar ve takip eden dönem sivil hareketlerin daha yüksek tondan seslerinin duyulduğu yıllar olmuştur. Sivil toplumun hükümetler ve işletmeler üzerinde baskı unsuru olmaya başlaması tüm aktörler nezdinde sosyal sorumluluk farkındalığının artması sonucunu doğurmuştur. Kurumsal sorumluluk, sosyal sorumluluk kavramını da içine alarak şirketlerin iş yapma pratiklerine ve yönetim anlayışlarına etik ekseninde yaklaşımını içerir.
Ahilik kurumu ise Anadolu topraklarından köklenen, toplumsal/askeri/ekonomik işlevleri olan bir yapılanma olarak karşımıza çıkmaktadır. Osmanlı Devleti’nde askeri işlevlerini yitirmiş dahi olsa Ahilik kurumu yüzyıllar boyunca toplumsal birliğin devamlılığı konusunda sorumluluk üstlenmiş, bu topraklarda iş etiğinin temellerini atmış ve toplumsal ihtiyaç alanlarında varlık göstermiş tarihsel bir gerçeklik olarak karşımızda durmaktadır. Bu çalışmada kurumsal sorumluluk farkındalığını derinleştirirken tarihsel kültürel mirasımızın bir parçası olan Ahilik Kurumunun bu çerçevede yeniden gözden geçirilmesinin gerekliliği tartışılmaktadır.

References

  • Kitaplar:
  • ANADOL, C., 2001, Türk-İslam Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnameler, 2.bs., T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • BABÜR, S. (Çev.),1999, Eudemos’a Etik, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • BAUMAN, Z., 2001, Parçalanmış Hayat, Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, Istanbul.
  • BUMIN, T. (Ed.), 2002, Felsefe, yayın no. TÜSİAD-T/2002/12-338, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği Yayınları, İstanbul.
  • CHESTER, P., 2000, Aristotle-Nicomachean Ethics, NY, USA: Cambridge University Press, s.xix, (Çevrimiçi), http://site.ebrary.com/, 7 Şubat 2007.
  • ÇALIŞKAN, Y. ve IKIZ, M. L., 2001, Kültür San’at ve Medeniyetimizde Ahilik, 2. bs., T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • GRUNIG, J. E., HUNT, T., 1984, Managing Public Relations, Holt, Rinehart and Winston, Inc., USA.
  • MCMAHON, T. F., 2003, A Brief History of American Business Ethics, A Companion To Business Ethics, Ed. by Robert E. Frederick, Blackwell Publishing, UK.
  • ORTAYLI, İ., 2006, Son İmparatorluk Osmanlı, Timaş Yayınları, Istanbul.
  • OSKAY, Ü., 2000, Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, 3. bs., Der Yayınları, Istanbul.
  • POST J. E., LAWRENCE A. T., WEBER J., 2002, Business and Society-Corporate Strategy, Public Policy, Ethics, 10. bs., McGraw-Hill, NewYork.
  • STEINER, G. A. and STEINER, J. F., 1997, Business, Government, and Society: A Managerial Perspective, Text and Cases,8. bs., McGraw-Hill, Singapore.
  • SEITEL, F. P., 2004, The Practice of Public Relations, 9. bs., Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • Lonca’dan Oda’ya, İstanbul Ticaret Odası’nın 125. Yıl Anısına, Genel Danışman: İlber Ortaylı, Istanbul Ticaret Odası.
  • Sözlükler:
  • CEVIZCI, AHMET, 1999, Sorumluluk, Felsefe Sözlüğü, 3. bs., Paradigma Yayınları, Istanbul.
  • Tezler:
  • GÜL, Ö., 2009, Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulaması Olarak Kurumsal Gönüllülüğün Türk Özel Sektöründe Yapılanması ve Kurum İçi İletişim Bağlantısı, Doktora Tezi, T.C.
  • İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.   Web Sayfaları:
  • URL-1: The Rockefeller Archive Center – JDR Sr. Biographical Sketch, (Çevrimiçi) http://archive.rockefeller.edu/bio/jdrsr.php , 26 Mart 2008.
  • URL-2: UNDP Türkiye, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, https://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable-development-goals/background.html , 1 Aralık 2019.

CORPORATE RESPONSIBILITY AWARENESS AND AHI ORGANIZATION

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 169 - 178, 11.05.2020
https://doi.org/10.26809/joa.5.014

Abstract

The concept of social responsibility is rooted in the Western tradition and became part of our agenda. Especially the 1960s and the following period were the years when the voices of the civilian movements were heard in higher tones. The pressure that was put by civil society on governments and business was resulted increased social responsibility awareness among all actors. Corporate responsibility, including social responsibility, is about integrating ethical, social, and environmental concerns to business operations.
Ahilik emerged from Anatolia with social/military/economic functions. Even though it lost its military functions as the Ottoman Empire arose, Ahilik assumed responsibility for the continuity of social unity for centuries, implemented a foundation for business ethics, and played role in meeting the needs of society. In this study, the advantages of revising Ahilik as part of our historical culture and heritage is discussed for raising awareness of corporate responsibility.

References

  • Kitaplar:
  • ANADOL, C., 2001, Türk-İslam Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnameler, 2.bs., T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • BABÜR, S. (Çev.),1999, Eudemos’a Etik, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • BAUMAN, Z., 2001, Parçalanmış Hayat, Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, Istanbul.
  • BUMIN, T. (Ed.), 2002, Felsefe, yayın no. TÜSİAD-T/2002/12-338, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği Yayınları, İstanbul.
  • CHESTER, P., 2000, Aristotle-Nicomachean Ethics, NY, USA: Cambridge University Press, s.xix, (Çevrimiçi), http://site.ebrary.com/, 7 Şubat 2007.
  • ÇALIŞKAN, Y. ve IKIZ, M. L., 2001, Kültür San’at ve Medeniyetimizde Ahilik, 2. bs., T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • GRUNIG, J. E., HUNT, T., 1984, Managing Public Relations, Holt, Rinehart and Winston, Inc., USA.
  • MCMAHON, T. F., 2003, A Brief History of American Business Ethics, A Companion To Business Ethics, Ed. by Robert E. Frederick, Blackwell Publishing, UK.
  • ORTAYLI, İ., 2006, Son İmparatorluk Osmanlı, Timaş Yayınları, Istanbul.
  • OSKAY, Ü., 2000, Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, 3. bs., Der Yayınları, Istanbul.
  • POST J. E., LAWRENCE A. T., WEBER J., 2002, Business and Society-Corporate Strategy, Public Policy, Ethics, 10. bs., McGraw-Hill, NewYork.
  • STEINER, G. A. and STEINER, J. F., 1997, Business, Government, and Society: A Managerial Perspective, Text and Cases,8. bs., McGraw-Hill, Singapore.
  • SEITEL, F. P., 2004, The Practice of Public Relations, 9. bs., Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • Lonca’dan Oda’ya, İstanbul Ticaret Odası’nın 125. Yıl Anısına, Genel Danışman: İlber Ortaylı, Istanbul Ticaret Odası.
  • Sözlükler:
  • CEVIZCI, AHMET, 1999, Sorumluluk, Felsefe Sözlüğü, 3. bs., Paradigma Yayınları, Istanbul.
  • Tezler:
  • GÜL, Ö., 2009, Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulaması Olarak Kurumsal Gönüllülüğün Türk Özel Sektöründe Yapılanması ve Kurum İçi İletişim Bağlantısı, Doktora Tezi, T.C.
  • İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.   Web Sayfaları:
  • URL-1: The Rockefeller Archive Center – JDR Sr. Biographical Sketch, (Çevrimiçi) http://archive.rockefeller.edu/bio/jdrsr.php , 26 Mart 2008.
  • URL-2: UNDP Türkiye, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, https://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable-development-goals/background.html , 1 Aralık 2019.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Research Article
Authors

Öykü Gül This is me 0000-0002-2128-962X

Publication Date May 11, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Gül, Ö. (2020). KURUMSAL SORUMLULUK FARKINDALIĞI VE AHİLİK KURUMU. Journal of Awareness, 5(2), 169-178. https://doi.org/10.26809/joa.5.014