The study is based on the evaluation of a project subject given to designer candidates with the spiritual approaches of the designers. Using the principle of “value”, which is one of the basic design elements of the subject given to them, the designers have developed two different field analysis models (colored and non-coloured) by evaluating the field analysis for the study area with spiritual approaches. The aim of the study is to embody the abstract ideas required from the designers and to approach the field analysis used in the first stage of landscape architecture projects from a different conceptual perspective. In the field analysis approaches discussed in this direction, it has been observed that designers often emulate nature, while it is seen that they can easily transfer their spiritual approaches to design. As a result, it has been seen that the spiritual approach of individuals can be combined with the project design education given in landscape architecture education, and that “imitation of nature and individual originality” can be used together in their designs.
Çalışma, tasarımcı adaylarına verilen bir proje konusunun tasarımcıların sahip olduğu tinsel yaklaşımlar ile değerlendirilmesi üzerine kurgulanmıştır. Tasarımcılar kendilerine verilen konuyu temel tasarım elemanlarından biri olan “değer” ilkesini kullanarak çalışma alanına yönelik yapılan alan analizini tinsel yaklaşımlarla değerlendirerek iki farklı alan analiz modeli (renkli ve renksiz) geliştirmişlerdir. Çalışmada tasarımcılardan istenilen soyut düşünceleri somutlaştırarak peyzaj mimarlığı projelerinin ilk aşamasında kullanılan alan analizine farklı bir kavramsal açıdan ele almalarıdır. Bu doğrultuda ele alınan alan analizi yaklaşımlarında tasarımcıların doğaya sıklıkla öykündüğü gözlemlenirken sahip oldukları tinsel yaklaşımlarıda rahatlıkla tasarıma aktarabildikleri görülmüştür. Sonuç olarak bireylerin sahip olduğu tinsel yaklaşımının hem peyzaj mimarlığı eğitiminde verilen proje tasarım eğitimi ile birleştirebildikleri hem de tasarımlarında “doğaya öykünme ile bireysel özgünlük” ün bir arada kullanılabilecekleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |