Research Article
BibTex RIS Cite

Media literacy and language

Year 2022, Volume: 7 Issue: 4, 163 - 178, 28.10.2022

Abstract

It is seen that there is not a high level of media literacy even in societies with known high literacy. It is inevitable that there are many reasons here, as well as the effect of language. The aim of this research is to reveal the effect of language on media literacy. While media literacy is increasing day by day in virtual environments, the language issue is gaining importance. Thanks to the rapid change in new communication technologies, media literacy has also had a digital role. The fact that the language on the Internet is English is thought to bring some difficulties in societies whose mother tongue is not English. In this study, the effect of language on media literacy was tried to be revealed by using fuzzy clustering analysis.

References

  • ADAMS, D., & HAMM, M. (2001). Literacy İn A Multimedia Age. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers. BROWN, J. A. (1998). Media Literacy Perspectives. Journal Of Communication, 48(1), 44-57. ÇAĞLAK, E. (2003). Kitle İletişim Araçlarında Türk-çenin Yanlış Kullanımı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 4, 117-125. ÇAĞLAK, E., ÇELIK, T. S., & BAĞLAMA, M. Ç. (2021). Medyanın Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Si-yasi Düşünce ve Tutumlarına Yönelik Etkisi: Çanakkale İli Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi, (11), 148-164. ÇELİK, Ş., ŞENGÜL, T., ŞENGÜL, Ö., & HAKAN, İ. N. C. İ. (2018). Türkiye’de İllere Göre Hayvansal Ve Bitkisel Ürünlerin Kümeleme Analizi İle İncelenmesi. Journal Of Awareness, 3(5), 385-398. ÇELİK, Ş. (2013). Kümeleme Analizi İle Sağlık Gös-tergelerine Göre Türkiye’deki İllerin Sınıflandırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(2), 175-194 İRTEŞ GÜLŞEN, M., KÖLEOĞLU, N. (2018). Türkiye Ve Ortadoğu Ülkelerinde Vergilemede Gönüllü Uyu-ma İlişkin Göstergelerin Bulanık Kümeleme Analizi İle Değerlendirilmesi. Geçmiş Ve Gelecek Bağlamında Orta Doğu, Institut Za GEOGRAFIJU, Podgorice, Sep-tember, 283-299. İRTEŞ GÜLŞEN, M. (2019). Türkiye Ve OECD Ülke-lerinin Vergi Ödeme Sürelerinin Bulanık Kümeleme Analizi İle Modellenmesi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 447-471. DOI: 10.15869/İto-biad.497310. İNANÇLI, S., & ÇABAŞ, M. (2017). Türkiye’de Tekno-loji Transferinin Ekonomik Büyüme Üzerine Etkileri. In Proceedings Of 2 Nd International Conference On Scientific Cooperation For The Future İn The Econo-mics And Administrative Sciences, Thessaloniki, 6th-8th September, 37-43. KANDEMİR, A. Ş. (2018). Bulanık Kümeleme Anali-zi İle Türkiye’deki İllerin Konaklama İstatistiklerine Göre Sınıflandırılması. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Der-gisi, 15(3), 657-668 KOLTAY, T. (2011). The Media And The Literacies: Media Literacy, İnformation Literacy, Digital Literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. LEWİS, J., & JHALLY, S. (1998). The Struggle Over Me-dia Literacy. Journal Of Communication, 48(1), 109-120. LYİSCOTT, J., MİRRA, N., & GARCİA, A. (2021). Criti-cal Media Literacy And Popular Culture İn ELA Clas-srooms. A Policy Research Brief. National Council Of Teachers of English. MANCA, S., BOCCONİ, S., & GLEASON, B. (2021). “Think Globally, Act Locally”: A Glocal Approach To The Development Of Social Media Literacy. Computers & Education, 160, 104025. POTTER, W. J. (2010). Media Literacy, 5th Ed. Thou-sand Oaks, CA: Sage. TOMMASİ, F., CESCHİ, A., SARTORİ, R., GOSTİMİR, M., PASSAİA, G., GENERO, S., & BELOTTO, S. (2021). Enhancing Critical Thinking And Media Literacy İn The Context Of IVET: A Systematic Scoping Review. European Journal of Training and Development.

Medya okuryazarlığı ve dil

Year 2022, Volume: 7 Issue: 4, 163 - 178, 28.10.2022

Abstract

Okuryazarlığın yüksek olduğu bilinen toplumlarda bile yüksek düzeyde medya okuryazarlığının olmadığı görül-mektedir. Burada pek çok sebebin olmasının yanı sıra dilin de etkisi olduğu kaçınılmazdır. Bu araştırmanın amacı, medya okuryazarlığında dilin etkisini ortaya koymaktır. Sanal ortamlarda medya okuryazarlığı günden güne ar-tarken dil konusu da önem kazanmaktadır. Yeni iletişim teknolojilerindeki hızlı değişim sayesinde medya okur-yazarlığı da dijital bir role sahip olmuştur. İnternet ortamındaki dilin İngilizce olması, anadili İngilizce olmayan toplumlarda bir takım zorlukları beraberinde getirdiği düşünülmektedir. Bu çalışmada bulanık kümeleme analizi kullanılarak medya okuryazarlığında dilin etkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır.

References

  • ADAMS, D., & HAMM, M. (2001). Literacy İn A Multimedia Age. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers. BROWN, J. A. (1998). Media Literacy Perspectives. Journal Of Communication, 48(1), 44-57. ÇAĞLAK, E. (2003). Kitle İletişim Araçlarında Türk-çenin Yanlış Kullanımı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 4, 117-125. ÇAĞLAK, E., ÇELIK, T. S., & BAĞLAMA, M. Ç. (2021). Medyanın Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Si-yasi Düşünce ve Tutumlarına Yönelik Etkisi: Çanakkale İli Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi, (11), 148-164. ÇELİK, Ş., ŞENGÜL, T., ŞENGÜL, Ö., & HAKAN, İ. N. C. İ. (2018). Türkiye’de İllere Göre Hayvansal Ve Bitkisel Ürünlerin Kümeleme Analizi İle İncelenmesi. Journal Of Awareness, 3(5), 385-398. ÇELİK, Ş. (2013). Kümeleme Analizi İle Sağlık Gös-tergelerine Göre Türkiye’deki İllerin Sınıflandırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(2), 175-194 İRTEŞ GÜLŞEN, M., KÖLEOĞLU, N. (2018). Türkiye Ve Ortadoğu Ülkelerinde Vergilemede Gönüllü Uyu-ma İlişkin Göstergelerin Bulanık Kümeleme Analizi İle Değerlendirilmesi. Geçmiş Ve Gelecek Bağlamında Orta Doğu, Institut Za GEOGRAFIJU, Podgorice, Sep-tember, 283-299. İRTEŞ GÜLŞEN, M. (2019). Türkiye Ve OECD Ülke-lerinin Vergi Ödeme Sürelerinin Bulanık Kümeleme Analizi İle Modellenmesi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 447-471. DOI: 10.15869/İto-biad.497310. İNANÇLI, S., & ÇABAŞ, M. (2017). Türkiye’de Tekno-loji Transferinin Ekonomik Büyüme Üzerine Etkileri. In Proceedings Of 2 Nd International Conference On Scientific Cooperation For The Future İn The Econo-mics And Administrative Sciences, Thessaloniki, 6th-8th September, 37-43. KANDEMİR, A. Ş. (2018). Bulanık Kümeleme Anali-zi İle Türkiye’deki İllerin Konaklama İstatistiklerine Göre Sınıflandırılması. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Der-gisi, 15(3), 657-668 KOLTAY, T. (2011). The Media And The Literacies: Media Literacy, İnformation Literacy, Digital Literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. LEWİS, J., & JHALLY, S. (1998). The Struggle Over Me-dia Literacy. Journal Of Communication, 48(1), 109-120. LYİSCOTT, J., MİRRA, N., & GARCİA, A. (2021). Criti-cal Media Literacy And Popular Culture İn ELA Clas-srooms. A Policy Research Brief. National Council Of Teachers of English. MANCA, S., BOCCONİ, S., & GLEASON, B. (2021). “Think Globally, Act Locally”: A Glocal Approach To The Development Of Social Media Literacy. Computers & Education, 160, 104025. POTTER, W. J. (2010). Media Literacy, 5th Ed. Thou-sand Oaks, CA: Sage. TOMMASİ, F., CESCHİ, A., SARTORİ, R., GOSTİMİR, M., PASSAİA, G., GENERO, S., & BELOTTO, S. (2021). Enhancing Critical Thinking And Media Literacy İn The Context Of IVET: A Systematic Scoping Review. European Journal of Training and Development.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nilay Köleoğlu This is me 0000-0002-6153-719X

Publication Date October 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Köleoğlu, N. (2022). Medya okuryazarlığı ve dil. Journal of Awareness, 7(4), 163-178.