It is seen that there is not a high level of media literacy even in societies with known high literacy. It is inevitable that there are many reasons here, as well as the effect of language. The aim of this research is to reveal the effect of language on media literacy. While media literacy is increasing day by day in virtual environments, the language issue is gaining importance. Thanks to the rapid change in new communication technologies, media literacy has also had a digital role. The fact that the language on the Internet is English is thought to bring some difficulties in societies whose mother tongue is not English. In this study, the effect of language on media literacy was tried to be revealed by using fuzzy clustering analysis.
Fuzzy Cluster Analysis Media Literacy Language Communication Bulanık Kümeleme Analizi Medya Okuryazarlığı
Okuryazarlığın yüksek olduğu bilinen toplumlarda bile yüksek düzeyde medya okuryazarlığının olmadığı görül-mektedir. Burada pek çok sebebin olmasının yanı sıra dilin de etkisi olduğu kaçınılmazdır. Bu araştırmanın amacı, medya okuryazarlığında dilin etkisini ortaya koymaktır. Sanal ortamlarda medya okuryazarlığı günden güne ar-tarken dil konusu da önem kazanmaktadır. Yeni iletişim teknolojilerindeki hızlı değişim sayesinde medya okur-yazarlığı da dijital bir role sahip olmuştur. İnternet ortamındaki dilin İngilizce olması, anadili İngilizce olmayan toplumlarda bir takım zorlukları beraberinde getirdiği düşünülmektedir. Bu çalışmada bulanık kümeleme analizi kullanılarak medya okuryazarlığında dilin etkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 4 |