Çalışmamızın temel amacı, ünlü kişilerin televizyon
reklamlarında rol almalarının reklamı hatırlama ve hatırlatmadaki etkisinin
olup olmadığını belirlemektir.
Bu araştırmada Türkiye’den yayın yapan TV
kanallarını izleyen İran’daki 487 izleyiciye uygulanan anketin
değerlendirilerek ünlü kişilerin reklamda kullanılması ile reklamın
hatırlanması arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır.
İhtiyaç duyulan veriler, İran'ın Urmiye ve Tebriz
Üniversitelerindeki öğrencilerden elde edilmiştir.
550 adet anket dağıtılmış ve bunlardan 487 adetin
anket uygun bulunmuş ve analiz edilmiştir.
Anketler dağıtılmadan önce katılımcılar, 2017 Ocak - 2019 Mayıs yılları
arasında üç kez yayınlanan 128 adet TV reklamlarını izletilmiştir.
Bir ay sonra, 20 adet sorudan oluşan anketi
doldurmak için aynı katılımcılarla bir araya gelinmiş böylece dört yüz seksen
yedi katılımcıyla hazırlanan anketler tamamlanmıştır.
Bu araştırmanın ilgili anketi üç bölümden
oluşmaktadır. Birinci bölümün
sorularında, katılımcıların demografik özelliklerini, televizyon izlem ve TV
izleme sıklığını değerlendirdik. İkinci bölümde, ünlü kişilerin güvenilirlik
derecesi ve çekiciliğini test ettik. Anketimizin son bölümünde ise akılda kalan
ve hatırlanan televizyon reklamlarını bulmak için katılımcıların hafızasını
test ettik. Reklam belleği ile ilgili olarak, yardımsız ve Yardımlı adlı iki
yöntem kullandık.
The main
goal of our study is determining the impact of well-known people in recalling
and reminding television advertisements.
Throughout
this research, a survey of
487 respondents in Iran who watch TV channels which broadcasts from Turkey is
analyzed in order to figuring
the relationship between celebrity endorsement and advertisement recall.
Needed
data had been obtained from the students of Urmia and Tabriz universities of
Iran.
Samples
of 550 surveys were distributed and out of these, 487 responses were approved and
were analyzed. Before distributing the surveys, participants watch 128 pieces
of TV advertisement, which had been published between the 2017 January and 2019
May years for three times.
After
one month, we met the same participants to fill out the survey, which included
20 questions. 487participants completed prepared surveys.
In
this survey, we will mention about three parts. In the questions of first part,
we evaluated participants’ demographic features, watching TV and the frequency
of watching TV. In the second part, we tested the degree of credibility,
reliability and attractiveness and of celebrity endorsements. In the last part of our survey, we tested the
participants’ memory to find out the remembering television advertisements or
not. In relation to advertising memory, we
used two methods named Recall and Aided-recall.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |