The problem of whether the target audience is reached, the uncertainty of the target audience, and whether the message sent in marketing activities creates a perception in traditional marketing has begun to be resolved with the digitalization of the media. With each innovation and transformation in the media, in this process, which we call new media, marketing has started to shift from traditional to digital. Digital platforms, which are the flagship of digital marketing, made it necessary to consider different perspectives in the political economy of the media. Especially with neo-liberalism, the increase in the market volume and power of the private sector, the fact that the quantity was more prominent as a result of benefiting from the continuous production logic and flexible workforce, and the redefinition of global actors, of course, deeply have affected the new media sector. The delivery of the products and services of the global economy to the target audience has started to take place with digital marketing, the new marketing method of the new media. In this article, the changing political economy of the new media and the examination of digital marketing in the light of neo-liberalism are discussed with the literature review method. It is thought that this article will provide preliminary information and guide to researchers who want to work and focus on the subject.
Geleneksel pazarlamada hedef kitleye ulaşılıp ulaşılmadığı, hedef kitlenin belirsizliğiyle meydana gelen, pazarlama faaliyetleriyle gönderilen mesajın bir algı oluşturup oluşturmadığı sorunsalı medyanın dijitalleşmesiyle birlikte çözüme kavuşmaya başladı. Medyadaki her bir yenilik ve dönüşümle yeni medya diye adlandırdığımız bu süreçte pazarlama da gelenekselden dijitale kaymaya başladı. Dijital pazarlamanın amiral gemisi konumunda olan dijital platformlar ise medyanın ekonomi politiğinde farklı bakış açılarının ele alınmasını gerekli kıldı. Özellikle neo-liberalizmle birlikte özel sektörün piyasa hacminin ve gücünün artması, sürekli üretim mantığı, esnek iş gücünden faydalanma sonucunda niceliğin daha ön planda olması ve küresel aktörlerin yeniden belirlenmesi elbette yeni medya sektörünü de öncelikli ve derinden etkilemiş oldu. Küresel ekonominin ürün ve hizmetlerini asıl istedikleri hedef kitleye ulaştırması da yeni medyanın yeni pazarlama yöntemi olan dijital pazarlamayla gerçekleşmeye başladı. Makalede yeni medyanın değişen ve gündemde olan ekonomi politik işleyişi ve dijital pazarlamanın neo-liberalizm ışığında incelenmesi literatür taraması yöntemiyle ele alınmıştır. Bu makalenin, konuyla ilgili çalışmak ve odaklanmak isteyen araştırmacılara ön bilgi sağlayacağı ve rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | August 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |