Yiyecek içecek işletmelerinde her geçen gün akıllı teknolojilerin kullanımı gelişmekte ve hızla yaygınlaşmaktadır. Yiyecek içecek işletmeleri bilgi ve iletişim teknolojilerini, tüm süreçlerinde kullanabilmektedirler. Bu araştırmanın amacı, yiyecek içecek işletmesi çalışanlarının, işletmelerinde kullanılan bilgi ve iletişim teknolojilerine olan bakış açılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışma tam zamanlı işletilen üç işletmenin ve sezonluk çalışan dört işletmenin çalışanlarına uygulanmıştır Araştırma online anket olarak gerçekleştirilmiştir ve 90 katılımcıdan geri dönüş sağlanmıştır. Araştırmada 5’li likert ölçek ile çalışanların bilgi teknolojilerine ve internete bakış açısını ve ne ölçüde yararlandıklarını belirlemeye yönelik ifadeler bulunmaktadır. Anketin ifadelerinin güvenilirlik analizine tabi tutulması sonucu Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0,946 olarak belirlenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 12.0 istatistik programı ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, bilgi ve iletişim teknolojileri yiyecek içecek işletmelerine yarar sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen diğer bulgulara göre, yiyecek içecek işletmelerinin çok satış geliri elde edebilmek, işgücünü azaltmak ve zaman kaybını önlemek amacıyla bilgi ve iletişim teknolojilerine yatırım yaptığı belirtilmiştir.
The use of smart technologies in food and beverage service industry is improving and spreading rapidly day by day. Industry of food and beverage services can use information and communication technologies in whole their operation. The aim of this research is to evaluate the perceptions of employees in food and beverage services industry towards information and communication technologies used in this industry. The study was applied to the employees of three full-time businesses and four seasonal employees. The research was conducted as an online survey and 90 participants responded. In the research, there are statements to determine the point of view of the employees on information technologies and the internet and to what extent they benefit from it with a 5-point Likert scale. As a result of the reliability analysis of the statements of the questionnaire, the Cronbach Alpha internal consistency coefficient was determined as 0.946. The data obtained were analysed and interpreted with the SPSS 12.0 statistical program. The data of research was collected as an online survey. According to the outputs, it has been concluded that information and communication technologies provide benefits to food and beverage businesses. According to other findings, it was stated that food and beverage businesses invested in information and communication technologies in order to generate a lot of sales revenue, reduce the workforce and prevent time loss.
Food and Beverage Services Industry Information and Communication Technologies Internet Data E-tourism
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Original Scientific Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |