Ekonomik, teknolojik ve sosyal değişim, hızla değişen tüketici ihtiyaç ve beklentileri, tüketim toplumunun getirdiği bir akım olarak ürünün kendi modasını geçirmesi gibi unsurlar işletmeleri çetin bir rekabet ortamına itmektedir. Dolayısıyla işletmeler, hem pazar paylarında sürekli bir iyileşme hem de varlıklarının devamı açısından farklı, yeni, orijinal hizmet ve ürünler ile tüketicinin dikkatini çekebilmelidir. Bu bağlamda yenilikçi bir işletme, radikal olarak yeni ürün ve hizmet üreten ya da mevcut olana ek değer katandır. Yoğun rekabet koşullarında işletmelerin, yeniliği bir yaşam biçimi olarak görmeleri gerekir. Yenilikçi bir işletmenin başarısı için çalışanların yetenek ve davranışları doğru şekilde yönlendirilmelidir. Bireysel yenilikçilik için, bir fikir ticari bir unsur haline gelirken, bireyin emeği gereklidir. İnovasyonun gerçekleşmesi, bireyin iş performansı da etkilemektedir. Bireysel olarak performans, işletme hedeflerine yönelik çalışanın katkı derecesidir. Bireysel yenilikçilik ise, yeni şeyler denemeye isteklilik olarak literatürde tanımlanmaktadır. Dolayısıyla yenilikçi işletmelerde çalışanlar, fikir önderi olarak yeni fikirler üretebilen, öğrenen, kendini sürekli geliştiren bireylerden oluşur ki yeniliği benimseyen bireylerin performansında olumlu değişimler söz konusu olabilmektedir.Bu noktada araştırmanın amacı, bireysel yenilikçilik davranışının bireysel iş performansı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma örneklemini İstanbul’da faaliyet gösteren teknoloji devi bir işletmenin 101 çalışanı oluşturmaktadır. Örneklemin teknoloji sektöründen seçilmesinin nedeni, daha çok Ar-Ge’ye önem vermeleri ve inovasyon yapmalarıdır. Dolayısıyla bu tip işletmeler, personel alımı yaptıklarında yenilikçiliğe katkı sağlayacak bireysel tutum ve davranışlar istemektedir. Araştırma sonuçları bireysel yenilikçiliğin “fikir önderliği ve risk alma” boyutlarının iş performansı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu; “değişime direnç” boyutunun ise iş performansı üzerinde negatif etkiye sahip olduğunu göstermektedir
Such as an economic, technological and social change, rapidly changing consumer needs and expectations, the product passes its own fashion as a stream of consumer society elements are impelling businesses to hard competition. Therefore businesses, should be able to attract the attention of consumers with different, new, original services and products. both in terms of a continuous improvement in market share and the continuation of assets. In this context inovative business is radically to produce new products and service or add additional value to the existing one. In intensive competitive conditions, businesses must see the innovation as a way of life. The ability and behavior of employees must be directed correctly for the success of an innovative business. While an idea becomes a commercial element, the labor of the individual is necessary for individual innovativeness. The realization of innovation also affects individual's business performance. Individual performance is the employee's contribution for business goals. Individual innovation is defined in the literature as willingness to try new things. Therefore in innovative businesses, employees consist of individuals who can produce new ideas as ideas, learning, continuously self-improving that there can be positive changes in the performance of individuals who adopt innovation.At this point the aim of this research is to examine the effect of individual innovation behavior on individual job performance. The research sample comprises 101 employees of a technology giant operating in Istanbul. The reason for choosing the sample from the technology sector is that emphasis on more R & D and innovation. Therefore these types of businesses when recruiting personnel, require individual attitudes and behaviors that will contribute to innovation. The results of the research shows that the "idea of leadership and risk taking" dimension of individual innovation are positively and has a significant effect; while the "change resistance" dimension has a negative effect on business performance
Other ID | JA47FG73CB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.