We think that in market environments where brand-consumer relations gain importance, it is necessary to analyze consumers' brand avoidance tendencies as well as the reasons for brand loyalty. In this study, the brand avoidance behaviors of consumers using GSM operators are discussed in terms of demographic variables. In the study, the dimensions of brand avoidance (experiental avoidance, identity avoidance, moral avoidance, deficit-value avoidance) and the variables of gender, marital status, age, education level and income status were analyzed. The research was carried in the province of Van with 655 GSM operator user participants reached by using the survey method. As a result of the analysis, it was seen that the consumers' brand avoidance behaviors differed according to marital status, education level and income level variables.
Marka tüketici ilişkilerinin önem kazandığı pazar ortamlarında tüketicilerin markaya bağlılık sebeplerinin analiz edilmesi kadar tüketicilerin markadan kaçınma eğilimlerinin de analiz edilmesinin gerekli olduğunu düşünüyoruz. Bu çalışmada GSM operatörü kullanıcısı tüketicilerin marka kaçınma davranışları demografik değişkenler açısından ele alınmıştır. Çalışma da marka kaçınmasının deneyimsel kaçınma, kimlik kaçınması, ahlaki kaçınma ve eksik değer kaçınması boyutlarının tüketicilerin cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi ve gelir durumlarına göre farklılık gösterip göstermediği analiz edilmiştir. Araştırma anket yöntemi kullanılarak ulaşılan 655 GSM operatörü kullanıcısı ile Van ilinde yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tüketicilerin marka kaçınması davranışlarının medeni durum, eğitim düzeyi ve gelir seviyesi değişkenlerine göre farklılaşma gösterdiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.