Bu çalışmada Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesi’nin personeli üzerinde örgüt kültürünün iş tatmini üzerinde etkisi olup olmadığı ve demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için Daniel Denison ve Aniel Mishra tarafından geliştirilen ve Yahyagil tarafından Türkçeye uyarlanan Örgüt Kültürü Ölçeği ile Weiss, Dawis, England ve Lofguist tarafından geliştirilen ve Baycan tarafından Türkçe’ye uyarlanan Minnesota İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonunda, örgüt kültürünün iş tatminini pozitif etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca örgüt kültürü ve iş tatmini düzeylerinin cinsiyete, unvan, yaş grupları, eğitim düzeyi, idari görev, çalışılan birim ve kurumda çalışılan süreye göre farklılık gösterdiği gözlenmiştir. Örgüt kültürü ve iş tatmini düzeylerinin ise medeni durum, kurumdaki görev ve gelir düzeyine göre farklılık göstermediği anlaşılmıştır.
In this study it is aimed to determine whether organizational culture has an effect on job satisfaction and it differs according to demographic variables on the staff of Kütahya Health Sciences University. For research, it was used that Organizational Culture Scale developed by Daniel Denison and Aniel Mishra and adapted to Turkish by Yahyagil and Minnesota Job Satisfaction Scale developed by Weiss, Dawis, England and Lofguist and adapted into Turkish by Baycan. As a result, it was determined organizational culture positively affect job satisfaction. Moreover, it has been observed that organizational culture and job satisfaction levels differ according to gender, title, age groups, education level, administrative duty, unit and the length of time worked in the institution. It has been understood that organizational culture and job satisfaction levels do not differ according to marital status, duty in the institution, income level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.