The high performance of the machines used in production enterprises at low costs helps the relevant enterprises to both successfully meet customer demands and needs and increase their profitability. For this reason, it is very important to choose the right machines to be used in production enterprises. Based on this, the aim of this study is to choose a digital printing machine in a small-scale business that produces advertising products. For this, first of all, the criterion groups were determined with the help of the literature, and then the digital printing machine selection criteria were determined as a result of the opinions of 6 decision makers in the machine purchase in the relevant enterprise. The determined criteria were weighted with the Hesitant Fuzzy Linguistic SWARA method and 5 alternative digital printing machines were ranked according to their suitability levels with the CODAS method. According to the results obtained, the two criteria with the highest weight level were 4 pass printing speed and 2 pass printing speed, while the criterion with the lowest weight level was determined as the maturity period criterion. The two criteria with the highest weight level are also under the main criterion of performance. This shows that performance is very important in the selection of digital printing machines. In addition, according to the alternative ranking, the alternative digital printing machine, which was ranked first, was selected as the most suitable alternative.
Üretim işletmelerinde kullanılan makinelerin düşük maliyetlerle yüksek performans sergilemeleri, ilgili işletmelerin hem müşteri istek ve ihtiyaçlarını başarılı bir şekilde karşılamalarına hem de karlılıklarını arttırmalarına katkı sağlamaktadır. Bu nedenle üretim işletmelerinde kullanılacak makinelerin doğru seçilmesi önem arz etmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada; reklam ürünleri üreten küçük ölçekli bir işletmede, en uygun dijital baskı makinesi seçiminin yapılması amaçlanmıştır. Bunun için öncelikli olarak, kriter grupları literatür yardımıyla belirlenmiş ve daha sonra ilgili işletmede makine satın alımında karar verici olarak yer alan 6 karar vericinin görüşleri neticesinde dijital baskı makinesi seçim kriterleri belirlenmiştir. Belirlenen kriterler Kararsız Bulanık Dilsel SWARA yöntemi ile ağırlıklandırılmış ve alternatif 5 dijital baskı makinesi CODAS yöntemi ile uygunluk düzeylerine göre sıralanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre 4 pass baskı hızı ve 2 pass baskı hızı kriterleri en yüksek ağırlık düzeyine sahip iki kriter olurken, en düşük ağırlığa sahip kriter ise vade süresi kriteri olarak belirlenmiştir. En yüksek ağırlık düzeyine sahip iki kriter de performans ana kriteri altında yer almaktadır. Bu da dijital baskı makinesi seçiminde performansın çok önemli olduğunu göstermektedir. Ayrıca yapılan alternatif sıralamasına göre ilk sırada yer alan alternatif dijital baskı makinesi en uygun alternatif olarak seçilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Production and Operations Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 27, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | July 22, 2024 |
Acceptance Date | April 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.