This study aims to examine the effects of green marketing strategies and environmentally friendly advertisements in Turkey on creating individual and social awareness. Consumers’ sensitivity to environmental issues has led businesses to develop strategies focused on environmental sustainability. In the study, green marketing practices in the world and in Turkey were examined within the framework of green marketing strategies, and four environmentally friendly advertisements prepared by businesses in this direction were evaluated using qualitative content analysis and semiotic analysis methods. The findings obtained show that environmentally friendly advertisements encourage individuals to take action against environmental problems and that these problems are adopted as both an individual and institutional area of responsibility. The study revealed that the environmental messages conveyed to consumers by Turkish businesses through advertisements play an important role in terms of spreading environmental awareness and creating social awareness. In addition, it was concluded that the discourses, metaphors and expressions used in advertising slogans contain strategic messages aimed at increasing environmental awareness in consumers and support a sustainable life approach.
Bu çalışma, Türkiye’deki yeşil pazarlama stratejileri ve çevre dostu reklamların bireysel ve toplumsal farkındalık yaratmadaki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Tüketicilerin çevre sorununa duyarlılıkları, işletmeleri çevresel sürdürülebilirlik odaklı stratejiler geliştirmeye yönlendirmiştir. Araştırmada, yeşil pazarlama stratejileri çerçevesinde dünyada ve Türkiye’de yeşil pazarlama uygulamaları incelenmiş, bu yönde işletmelerin hazırlamış oldukları, dört çevre dostu reklam nitel içerik analizi ve semiyotik analiz yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, çevre dostu reklamların bireyleri çevresel sorunlara karşı harekete geçmeye teşvik ettiğini ve bu sorunların hem bireysel hem de kurumsal bir sorumluluk alanı olarak benimsendiğini göstermektedir. Çalışma, Türk işletmelerinin reklamlar aracılığıyla tüketicilere ilettiği çevreci mesajların, çevre bilincinin yaygınlaştırılması ve toplumsal farkındalık oluşturulması açısından önemli bir rol oynadığını ortaya koymuştur. Ayrıca reklam sloganlarında kullanılan söylemler, metaforlar ve ifadelerin, tüketicilerde çevre bilincini artırmaya yönelik stratejik mesajlar içerdiği ve sürdürülebilir bir yaşam anlayışını desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Advertisement |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 2, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | December 20, 2024 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.