Today, the psychological and sociocultural dynamics behind consumer preferences show that perceptions of luxury brands have taken on a multidimensional structure. The perception of luxury brands encompasses financial, functional, social, and general luxury elements, deepening consumers' understanding of brands. On the other hand, attitudes toward local products in the face of the influence of global brands are shaped by national identity, quality perceptions, and economic concerns. In this context, purchasing styles such as perfectionism, brand and fashion orientation, impulsive shopping, indecision, and avoidance of shopping come to the fore. The aim of this study is to examine the relationships between consumers' attitudes toward domestic products, luxury brand perceptions, and purchasing styles when buying combi boilers/air conditioners. A correlational comparative survey design was used in the research, and data were collected from 434 participants living in Istanbul through a questionnaire. Descriptive statistics, reliability analyses, t-tests, ANOVA, correlation, and regression analyses were performed using SPSS. The results of the analyses revealed that perceptions of luxury brands and purchasing styles vary depending on preferences for domestic products; additionally, significant relationships were found between perceptions of luxury brands and purchasing styles. The findings indicate that preferences for domestic products influence the formation of perceptions of luxury brands and purchasing styles.
Günümüzde tüketim tercihlerinin ardında yatan psikolojik ve sosyokültürel dinamikler, lüks markalara yönelik algının çok boyutlu bir yapıya büründüğünü göstermektedir. Lüks marka algısı; finansal, fonksiyonel, sosyal ve genel lüks unsurlarını kapsayarak, tüketicilerin marka anlamlandırmalarını derinleştirmektedir. Öte yandan, küresel markaların etkisi karşısında yerli ürünlere yönelik tutum, milli kimlik, kalite algısı ve ekonomik kaygılarla şekillenmektedir. Bu bağlamda, mükemmeliyetçilik, marka ve moda odaklılık, düşünmeden alışveriş, kararsızlık ve alışverişten kaçınma gibi satın alma tarzları ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin kombi/klima satın alımlarında yerli ürüne yönelik tutumları, lüks marka algıları ve satın alma tarzları arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmada ilişkisel karşılaştırmalı tarama deseni kullanılmış, İstanbul’da yaşayan 434 katılımcıdan anket yoluyla veri toplanmıştır. SPSS ile tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizleri, t-testi, ANOVA, korelasyon ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda, yerli ürün tercihine göre lüks marka algısı ve satın alma tarzlarının farklılaştığı; ayrıca lüks marka algısı ile satın alma tarzları arasında anlamlı ilişkiler bulunduğu belirlenmiştir. Bulgular, yerli ürün tercihlerinin lüks marka algısı ve satın alma tarzlarının şekillenmesinde etkili olduğunu göstermektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Consumer Behaviour |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 3, 2025 |
| Publication Date | December 13, 2025 |
| Submission Date | June 30, 2025 |
| Acceptance Date | November 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.