The purpose of this study is; apart from classical tourism products such as sea-sand-sun, natural beauties, historical artifacts and other tangible cultural assets, which are offered by the destinations; gastronomy to be considered as a powerful complement to existing tourism products and to be considered as an independent tourism product that will increase its competitiveness and to take into account the necessity to be included in tourism product diversification plans and applications in destinations as a shooting element. In this context, the province of Hatay was selected and interviews and evaluations were made about the perceptions, opinions and evaluations of the local tourism stakeholders about the gastronomy of the destination. Negotiations were made with the structured interview form with the tourism sector stakeholders selected by the intentional method. The results were evaluated with descriptive analysis method. It has been concluded that gastronomy can be diversified in the destination as a detached tourism product in the near future with its comprehensive potential and efficient planning and high quality planning
Bu çalışmanın amacı; gastronominin, destinasyonların sunduğu deniz-kum-güneş, doğal güzellikler, tarihi eserler ve diğer somut kültürel varlıklar gibi klasik turizm ürünleri dışında; gerek mevcut turizm ürünlerinin güçlü bir tamamlayıcısı olarak gerekse de rekabet edilebilirliğini artıracak müstakil bir turizm ürünü olarak değerlendirilmesi ve bir çekim unsuru olarak destinasyonlarda turizm ürünü çeşitlendirilmesi plan ve uygulamalarına alınması gerekliliğini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, örneklem olarak Hatay ili seçilmiş ve yerel turizm paydaşlarının destinasyonun gastronomisine ilişkin algı, görüş ve değerlendirmelerinin neler olduğuna ilişkin mülakatlar ve değerlendirmeler yapılmıştır. Kasti (kararsal) yöntem ile seçilen turizm sektörü paydaşları ile yapılandırılmış mülakat formu ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Destinasyonun henüz gastronomisi ile ön
plana çıkmadığı ancak bu konuda büyük potansiyel taşıdığı, yapılacak geniş kapsamlı, etkin ve nitelikli planlamalar ile yakın bir gelecekte gastronominin müstakil bir turizm ürünü olarak destinasyonda çeşitlendirilebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |