Research Article
BibTex RIS Cite

LOCAL STAKEHOLDERS’ PERCEPTIONS ON THE USE OF GASTRONOMY AS A DETACHED TOURISM PRODUCT: CASE OF HATAY

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 14 - 28, 23.07.2019

Abstract

The purpose of this study is; apart from classical tourism products such as sea-sand-sun, natural beauties, historical artifacts and other tangible cultural assets, which are offered by the destinations; gastronomy to be considered as a powerful complement to existing tourism products and to be considered as an independent tourism product that will increase its competitiveness and to take into account the necessity to be included in tourism product diversification plans and applications in destinations as a shooting element. In this context, the province of Hatay was selected and interviews and evaluations were made about the perceptions, opinions and evaluations of the local tourism stakeholders about the gastronomy of the destination. Negotiations were made with the structured interview form with the tourism sector stakeholders selected by the intentional method. The results were evaluated with descriptive analysis method. It has been concluded that gastronomy can be diversified in the destination as a detached tourism product in the near future with its comprehensive potential and efficient planning and high quality planning

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı, (5.Baskı), Sakarya: Sakarya.
  • Andersson, T.D., Getz, D., Vujicic, S., Robinson, R. NS., & Cavicchi, A. (2016). Preferred travel experiences of foodies: An application of photo elicitation, Journal of Vacation Marketing, Volume 22 (I), 55-67.
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri, (1.Basım), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bardakoğlu, Ö. (2014). Turistik ürün pazarlama politikası, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde (s. 129-144). Ankara: Detay.
  • Beer, S. (2008). Authenticity and food experience – commercial an academic perspectives, Journal of Food Service 19, 153-163.
  • Correia, A., Moital, M., Da Costa, C.F., & Peres, R. (2008). The determinants of gastronomic tourist satisfaction: A second-order factor analysis, Journal of Food Service 19, 164-176.
  • Coşar, Y. (2014). Turistik ürün çeşitlendirme stratejisi, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde (s. 113-128). Ankara: Detay.
  • Ege, Z. (2014). ‘Türkiye’de turistik ürün çeşitlendirme potansiyeli’, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde (s. 359-380). Ankara: Detay.
  • European Commission (2015). Sustainable transnational tourism products. Retrieved from http://ec.europa.eu/growth/sectors/tourism/offer/sustainable/transnational-products/index_en.htm.
  • Future Brand (2015). The future brand country brand index. Retrieved from http://www.futurebrand.com/foresight/cbi.
  • Fox, R. (2007). Reinventing the gastronomic identitiy of Croatian tourist destinations, Hospitality Management 26, 546-559.
  • Hashimoto, A., & Telfer, D.J. (2006). Selling canadian culinary tourism: Branding the global and the regional product, Tourism Geographies, Vol:8, No:1, 31-55.
  • Hjalager, A.M., & Richards, G.(2002). Tourism and Gastronomy, First Published, London: Routledge.
  • Horng, J., Horng, S., & Tsai, C.T. (2011). Culinary tourism strategic development: An Asia-Pasific perspective, International Journal of Tourism Research, www.wileyonlinelibrary.comDOI:10.1002/jtr.834 adresinden erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi, (21.Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, B., & Kurnaz, A. (2010). Alternatif turizm ürün çeşitliliği oluşturmada ekolojik çiftlikler: Pastoral vadi örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi (2/4), 39-56.
  • Kivela, J.J., & Crotts, J.C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourist’s experience a destination, Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol:30, No:3, 354-377.
  • Maviş, F. (2005). Mönü planlama tekniği, No: 1614, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sarkım, M. (2007). Sürdürülebilir turizm kapsamında turistik ürün çeşitlendirme politikaları ve Antalya örneği, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Şahin ve Tosun / Journal of Gastronomy, Hospitality, and Travel. 2 (1) – 2019.
  • Şemşit, S. (2014). Avrupa Birliğinde turistik ürün politikası, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde, (s.319-338). Ankara: Detay.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2006). Türkiye turizm stratejisi 2023, Ankara.
  • Ünlü, D., & Dönmez Doğan, M. (2008). Mutfaktaki Yenilik: Moleküler Gastronomi, 2.Ulusal Gastronomi ve Sanatsal Etkinlikler Sempozyumunda sunulmuş bildiri, 10-11 Nisan, Antalya.
  • Yağcı, Ö. (2003). Turizmde çeşitlendirme, sürdürülebilirlik ve kırsal turizm, Türkiye’nin Alternatif Turizm Potansiyeli ve Güncel Sorunları Konferansında sunulmuş bildiri, Ankara Üniversitesi Çankırı Meslek Yüksekokulu, 3-4 Mayıs.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (8.Baskı), Ankara: Seçkin.

GASTRONOMİNİN MÜSTAKİL BİR TURİZM ÜRÜNÜ OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN YEREL PAYDAŞLARIN GÖRÜŞLERİ: HATAY ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 14 - 28, 23.07.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı; gastronominin, destinasyonların sunduğu deniz-kum-güneş, doğal güzellikler, tarihi eserler ve diğer somut kültürel varlıklar gibi klasik turizm ürünleri dışında; gerek mevcut turizm ürünlerinin güçlü bir tamamlayıcısı olarak gerekse de rekabet edilebilirliğini artıracak müstakil bir turizm ürünü olarak değerlendirilmesi ve bir çekim unsuru olarak destinasyonlarda turizm ürünü çeşitlendirilmesi plan ve uygulamalarına alınması gerekliliğini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, örneklem olarak Hatay ili seçilmiş ve yerel turizm paydaşlarının destinasyonun gastronomisine ilişkin algı, görüş ve değerlendirmelerinin neler olduğuna ilişkin mülakatlar ve değerlendirmeler yapılmıştır. Kasti (kararsal) yöntem ile seçilen turizm sektörü paydaşları ile yapılandırılmış mülakat formu ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Destinasyonun henüz gastronomisi ile ön
plana çıkmadığı ancak bu konuda büyük potansiyel taşıdığı, yapılacak geniş kapsamlı, etkin ve nitelikli planlamalar ile yakın bir gelecekte gastronominin müstakil bir turizm ürünü olarak destinasyonda çeşitlendirilebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır. 

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı, (5.Baskı), Sakarya: Sakarya.
  • Andersson, T.D., Getz, D., Vujicic, S., Robinson, R. NS., & Cavicchi, A. (2016). Preferred travel experiences of foodies: An application of photo elicitation, Journal of Vacation Marketing, Volume 22 (I), 55-67.
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri, (1.Basım), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bardakoğlu, Ö. (2014). Turistik ürün pazarlama politikası, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde (s. 129-144). Ankara: Detay.
  • Beer, S. (2008). Authenticity and food experience – commercial an academic perspectives, Journal of Food Service 19, 153-163.
  • Correia, A., Moital, M., Da Costa, C.F., & Peres, R. (2008). The determinants of gastronomic tourist satisfaction: A second-order factor analysis, Journal of Food Service 19, 164-176.
  • Coşar, Y. (2014). Turistik ürün çeşitlendirme stratejisi, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde (s. 113-128). Ankara: Detay.
  • Ege, Z. (2014). ‘Türkiye’de turistik ürün çeşitlendirme potansiyeli’, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde (s. 359-380). Ankara: Detay.
  • European Commission (2015). Sustainable transnational tourism products. Retrieved from http://ec.europa.eu/growth/sectors/tourism/offer/sustainable/transnational-products/index_en.htm.
  • Future Brand (2015). The future brand country brand index. Retrieved from http://www.futurebrand.com/foresight/cbi.
  • Fox, R. (2007). Reinventing the gastronomic identitiy of Croatian tourist destinations, Hospitality Management 26, 546-559.
  • Hashimoto, A., & Telfer, D.J. (2006). Selling canadian culinary tourism: Branding the global and the regional product, Tourism Geographies, Vol:8, No:1, 31-55.
  • Hjalager, A.M., & Richards, G.(2002). Tourism and Gastronomy, First Published, London: Routledge.
  • Horng, J., Horng, S., & Tsai, C.T. (2011). Culinary tourism strategic development: An Asia-Pasific perspective, International Journal of Tourism Research, www.wileyonlinelibrary.comDOI:10.1002/jtr.834 adresinden erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi, (21.Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, B., & Kurnaz, A. (2010). Alternatif turizm ürün çeşitliliği oluşturmada ekolojik çiftlikler: Pastoral vadi örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi (2/4), 39-56.
  • Kivela, J.J., & Crotts, J.C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourist’s experience a destination, Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol:30, No:3, 354-377.
  • Maviş, F. (2005). Mönü planlama tekniği, No: 1614, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sarkım, M. (2007). Sürdürülebilir turizm kapsamında turistik ürün çeşitlendirme politikaları ve Antalya örneği, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Şahin ve Tosun / Journal of Gastronomy, Hospitality, and Travel. 2 (1) – 2019.
  • Şemşit, S. (2014). Avrupa Birliğinde turistik ürün politikası, A. Timur (Ed.), Turistik Ürün Politikası içinde, (s.319-338). Ankara: Detay.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2006). Türkiye turizm stratejisi 2023, Ankara.
  • Ünlü, D., & Dönmez Doğan, M. (2008). Mutfaktaki Yenilik: Moleküler Gastronomi, 2.Ulusal Gastronomi ve Sanatsal Etkinlikler Sempozyumunda sunulmuş bildiri, 10-11 Nisan, Antalya.
  • Yağcı, Ö. (2003). Turizmde çeşitlendirme, sürdürülebilirlik ve kırsal turizm, Türkiye’nin Alternatif Turizm Potansiyeli ve Güncel Sorunları Konferansında sunulmuş bildiri, Ankara Üniversitesi Çankırı Meslek Yüksekokulu, 3-4 Mayıs.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (8.Baskı), Ankara: Seçkin.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Salih Zeki Şahin This is me 0000-0001-7304-3544

Cevat Tosun This is me 0000-0001-6599-6679

Publication Date July 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Şahin, S. Z., & Tosun, C. (2019). GASTRONOMİNİN MÜSTAKİL BİR TURİZM ÜRÜNÜ OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN YEREL PAYDAŞLARIN GÖRÜŞLERİ: HATAY ÖRNEĞİ. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(1), 14-28.