Bu araştırmanın amacı, rehberlik mesleğini icra etmek veya bu alanda uzmanlaşmak isteyen öğrencilerin kişilik tiplerinin MBTI kişilik envanteri M formu aracılığıyla analiz edilmesi ve kişilik tiplerinin turist rehberliği mesleği açısından incelenmesidir. Bu kapsamda Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Turist Rehberliği Tezsiz Yüksek Lisans programı öğrencileri örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada öğrencilerin diğer insanlarla nasıl iletişim kurdukları, dünyayı nasıl algılayıp- bilgiyi nasıl işledikleri, kararlarını nasıl verdikleri ve onların sonuçlarıyla nasıl baş ettikleri, planlama ve karar alma mekanizmasına yaklaşımları da açıklanmaya çalışılmıştır. Elde edilen veriler frekans analizi ve aritmetik ortalama değerleri hesaplanarak değerlendirilmiştir. Myer-Briggs kişilik envanterinde kişilik 16 farklı tip ile tanımlanmasına rağmen, araştırma grubunda sadece 10 kişilik tipi görülmüştür. Bunlar; ENFJ, ENFP, ENTJ, ENTP, ESFJ, ESTJ, ESTP, INTJ, ISTJ VE ISTP kişilik tipleridir. Örneklem grubunda en yaygın görülen kişilik tipleri sırasıyla; %30 (12 kişi) ESTJ (Dışadönük-Duyusal-Düşünen-Yargılayan), %17,5 (7 kişi) ESFJ (Dışadönük Duyusal- HissedenYargılayan) ve %15 ile (6 kişi) ISTJ (İçedönük- Duyusal- Düşünen- Yargılayan) kişilik tipleridir. ESTJ kişilik tipinin karakteristik özellikleri ise; pratik, gerçekçi, sorun odaklı, kararlı ve pragmatist olmalarıdır. Aynı zamanda kararları hızlı uygulamayı tercih eden, hassas ve sosyal tiplerdir Aile aktivitelerinde bulunmaktan, gelenekleri yaşatmaktan ve insan odaklı görevlerden keyif almaktadırlar. İlişki rollerini ciddiye alan bu tipler, sorumluluklarını yerine getirirler. Turist rehberinin karakteristik özellikleri ve MBTI tipolojisi incelendiğinde turist rehberlerinin dışadönük ve duyusal tip kişiliğe sahip oldukları görülmüştür.
The purpose of this study is to analyze the personality types of the students who want to work as tourist guides or specialize in the field through the MBTI personality inventory M form and examine the personality types in terms of tourist guidance profession. In this context, the students of Eskişehir Osmangazi University Tourist Guidance Master's Program without Thesis were selected as samples. In this research, how students communicate with other people, how they perceive the world, how they process information, how they make decisions and how they deal with these decisions' results, and approaches to planning and decision making are also explained. The obtained data were evaluated by frequency analysis and arithmetic mean values. Although the Myer-Briggs personality inventory was defined with 16 different types of personality, only 10 personality types were observed in the research group. These are ENFJ, ENFP, ENTJ, ENTP, ESFJ, ESTJ, ESTP, INTJ, ISTJ and ISTP personality types. The most common personality types in the sample group were; 30% (12 people) ESTJ (Extroverted-Sensual-Thinking-Judging), 17.5% (7 people) ESFJ (Extroverted-SensualFeeling-Judging) and 15% (6 people) ISTJ (Introversion-Sensual-Thinking) - Judging) personality types. The characteristic features of ESTJ personality type are; practical, realistic, problem-oriented, stable and pragmatist. They are also sensitive and social types who prefer to implement decisions quickly. They enjoy engaging in family activities, maintaining traditions and people-oriented tasks. These types who take their role in relationships seriously fulfill their responsibilities. When the characteristics and MBTI typology of
the tourist guide were examined, it was seen that the tourist guides have an extrovert and sensual type personality.Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |