Research Article
BibTex RIS Cite

Opinions of the Teacher Relating the Role of Facilitator (Adult Trainer) of the Internet Based Adult Education

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 18 - 32, 30.12.2018

Abstract

During adult education, the teacher must have a role
to make learning easy. It is certainly more difficult for the facilitator
relating Internet based education according to face to face training. The aim
of the study is to obtain the opinions of the teachers relating the role of
facilitator of the internet based adult education (IBAE). 18 teachers participated
to this study. A scale is adapted to determine the responsibility and role of
the facilitator
. According to the results, relating the role of
facilitator which must be in IBAE, is correct and successful
.

References

  • Akpınar, Yavuz. (2001). “İnternet üzerinde eğitim ve etkileşimlilik sorunları”, Türkiye Bilişim Derneği Dergisi, Temmuz, Sayı: 19.
  • Altun, A. (2005), Eğitimde İnternet Uygulamaları, Anı yayıncılık, Ankara.
  • Balcı, A. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem A. Yayınları
  • Baturay, B., (2001). “Uzaktan Eğitimde Beşli Model,” Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferans ve Sergisi Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Bilir, M. (2001), “Eğitimcilerin Eğitiminde Andragojik Model Yaklaşımı” 21. Yüzyılda Polisin Eğitimi Sempozyumu Bildirileri. (25-27 Ekim 2000, Ankara) İçişleri Bakanlığı Yay. Ankara.
  • Brookfield, S. D. (1986). Understanding and facilitating adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bülbül, S. (1987), “Halk Eğitimcilerinin Yetiştirilmesinde Üniversitelerin Yeri ve Önemi.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı: 1-2 Ankara
  • Büyüköztürk, Şener.; Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz ve Funda Demirel. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi.
  • Comstock, D. C. (2001). ISD/Web Based Training Process Documentation. http://www.davidcomstock.com/portfolio/work_samples/ISD%20WBT%20Process.pdf
  • Driscoll, M. (1998), Web Based Training- Using Teknology to Design Adult Education. Jossey- Bass Pfeiffer, California.
  • Ducharme-Hansen, B. A., Dupin-Byrant, P. A. (2004), Web Based Distance Education For Adults, Krieger Publishing Company, Malabar, Florida, USA
  • Erturgut, Ramazan. (2008). “İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri.” Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Mayıs 2008 www.simoleonsense.com /james-k-galbraith-on-the-recovery-to-come-hyman-minsky-conference/
  • Freire, Paula. (2003), Ezilenlerin Pedagojisi, çevirenler: Dilek Hattatoğlu, Erol Özbek. Ayrıntı yayınları, 4. Basım, İstanbul
  • Galbraith, M. W. (Orginal Edition, 1990; 2nd printing 1991), Adult Learning Methods, Foreword by Malcolm S. Knowles. Krieger Publishing Company, Malabar Florida
  • Isenberg, Susan. (2007). Applying Andragogical Principles to İnternet Learning. Cambria Press, Youngstown, New York
  • Karasar, N. (1999) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, Z. Uzaktan Eğitim, Ankara: PegemA Yayıncılık, 2002.
  • Karataş, Serçin. (2008). “Temel Kavramlar ve Kuramsal Temeller”. (Editör: Prof. Dr. Halil İbrahim Yalın). İnternet Temelli Eğitim. Nobel Yayın Dağıtım. 1. Basım, Ankara.
  • Kemshal-Bell, G. (2001) The Online Teacher. Final report prepared for the Project Steering Committee of the VET Teacher and Online Learning Project, ITAM, ESD, TAFENSW. http://cyberteacher.onestop.net /final%20report.pdf
  • Keser, Hafize (2000). Eğitimde yeni teknolojilerle öğretmenin değişen rolü. Adım, Eğitim özel sayısı. Lefkoşa
  • Knowles, Malcolm (1996). Yetişkin öğrenenler. (Çev. Serap Ayhan) Ankara Üniversitesi Basımevi
  • Miser, Rıfat (1999). Halk Eğitimi ve Toplum Kalkınması. MEB, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Lee, W. W., Owens, D. L., (2004), Multimedia-based Instructional Design: Computer-Based Training; Web-Based Training; Distance Broadcast Training; Performance-Based Solutions, (2nd edition) Pfeiffer, New Jersey
  • Parlakkılıç, Alaattin (2003). “İnternet Ortamında Veritabanı Etkileşimli Bir Dersin Geliştirilmesi ve Öğrenme Üzerindeki Etkililiğinin Değerlendirilmesi”, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Eğitim Teknolojisi Programı, Ankara
  • Uşun, Salih. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel yayın dağıtım. Eylül 2006, Ankara
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları .
  • Wlodkowski, Raymond. (1990), “Strategies to Enhance Adult Motivation to Learn”, Adult Learning Methods (Editor: Micheal W. Galbraith). Krieger Publishing Company, Florida

İnternet Temelli Yetişkin Eğitiminde Kolaylaştırıcının (Yetişkin Eğitimci) Rolüne İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 18 - 32, 30.12.2018

Abstract

Yetişkinlerin
eğitimi sırasında öğretmen, öğrenme işini kolaylaştıran bir rehber, bir
danışman rolünde olmalıdır. Yüz yüze yetişkin eğitimindeki kolaylaştırıcı (yetişkin
eğitimci) rolünün internet temelli bir eğitimde benzer fakat daha zor olacağı
şüphesizdir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin İnternet temelli bir yetişkin
eğitiminde (İTYE) kolaylaştırıcının rolüne ilişkin görüşlerini elde etmektir. Betimsel
tarama modelinde yapılan bu çalışmaya gönüllü 18 beden eğitimi öğretmeni
katılarak 6 haftalık internet temelli eğitim almışlardır. Kolaylaştırıcının
eğitim boyunca sorumluluğunu ve rolünü öğretmenlerin görüşlerine göre tespit
etmek ve uygulamanın başarılı olup olmadığını tespit etmek amacıyla bir ölçek
uyarlanmıştır
. Sonuçlar
İTYE'de olması gereken kolaylaştırıcı rolüne ilişkin uygulamaların bu
araştırmada doğru ve başarılı bulunduğunu ortaya koymaktadır.

References

  • Akpınar, Yavuz. (2001). “İnternet üzerinde eğitim ve etkileşimlilik sorunları”, Türkiye Bilişim Derneği Dergisi, Temmuz, Sayı: 19.
  • Altun, A. (2005), Eğitimde İnternet Uygulamaları, Anı yayıncılık, Ankara.
  • Balcı, A. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem A. Yayınları
  • Baturay, B., (2001). “Uzaktan Eğitimde Beşli Model,” Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferans ve Sergisi Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Bilir, M. (2001), “Eğitimcilerin Eğitiminde Andragojik Model Yaklaşımı” 21. Yüzyılda Polisin Eğitimi Sempozyumu Bildirileri. (25-27 Ekim 2000, Ankara) İçişleri Bakanlığı Yay. Ankara.
  • Brookfield, S. D. (1986). Understanding and facilitating adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bülbül, S. (1987), “Halk Eğitimcilerinin Yetiştirilmesinde Üniversitelerin Yeri ve Önemi.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı: 1-2 Ankara
  • Büyüköztürk, Şener.; Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz ve Funda Demirel. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi.
  • Comstock, D. C. (2001). ISD/Web Based Training Process Documentation. http://www.davidcomstock.com/portfolio/work_samples/ISD%20WBT%20Process.pdf
  • Driscoll, M. (1998), Web Based Training- Using Teknology to Design Adult Education. Jossey- Bass Pfeiffer, California.
  • Ducharme-Hansen, B. A., Dupin-Byrant, P. A. (2004), Web Based Distance Education For Adults, Krieger Publishing Company, Malabar, Florida, USA
  • Erturgut, Ramazan. (2008). “İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri.” Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Mayıs 2008 www.simoleonsense.com /james-k-galbraith-on-the-recovery-to-come-hyman-minsky-conference/
  • Freire, Paula. (2003), Ezilenlerin Pedagojisi, çevirenler: Dilek Hattatoğlu, Erol Özbek. Ayrıntı yayınları, 4. Basım, İstanbul
  • Galbraith, M. W. (Orginal Edition, 1990; 2nd printing 1991), Adult Learning Methods, Foreword by Malcolm S. Knowles. Krieger Publishing Company, Malabar Florida
  • Isenberg, Susan. (2007). Applying Andragogical Principles to İnternet Learning. Cambria Press, Youngstown, New York
  • Karasar, N. (1999) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, Z. Uzaktan Eğitim, Ankara: PegemA Yayıncılık, 2002.
  • Karataş, Serçin. (2008). “Temel Kavramlar ve Kuramsal Temeller”. (Editör: Prof. Dr. Halil İbrahim Yalın). İnternet Temelli Eğitim. Nobel Yayın Dağıtım. 1. Basım, Ankara.
  • Kemshal-Bell, G. (2001) The Online Teacher. Final report prepared for the Project Steering Committee of the VET Teacher and Online Learning Project, ITAM, ESD, TAFENSW. http://cyberteacher.onestop.net /final%20report.pdf
  • Keser, Hafize (2000). Eğitimde yeni teknolojilerle öğretmenin değişen rolü. Adım, Eğitim özel sayısı. Lefkoşa
  • Knowles, Malcolm (1996). Yetişkin öğrenenler. (Çev. Serap Ayhan) Ankara Üniversitesi Basımevi
  • Miser, Rıfat (1999). Halk Eğitimi ve Toplum Kalkınması. MEB, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Lee, W. W., Owens, D. L., (2004), Multimedia-based Instructional Design: Computer-Based Training; Web-Based Training; Distance Broadcast Training; Performance-Based Solutions, (2nd edition) Pfeiffer, New Jersey
  • Parlakkılıç, Alaattin (2003). “İnternet Ortamında Veritabanı Etkileşimli Bir Dersin Geliştirilmesi ve Öğrenme Üzerindeki Etkililiğinin Değerlendirilmesi”, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Eğitim Teknolojisi Programı, Ankara
  • Uşun, Salih. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel yayın dağıtım. Eylül 2006, Ankara
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları .
  • Wlodkowski, Raymond. (1990), “Strategies to Enhance Adult Motivation to Learn”, Adult Learning Methods (Editor: Micheal W. Galbraith). Krieger Publishing Company, Florida
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Pervin Avşar 0000-0003-1903-7877

Publication Date December 30, 2018
Submission Date December 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Avşar, P. (2018). İnternet Temelli Yetişkin Eğitiminde Kolaylaştırıcının (Yetişkin Eğitimci) Rolüne İlişkin Öğretmen Görüşleri. Journal of Global Sport and Education Research, 1(1), 18-32.

18798      18709 1879918800                           percent_0

18711 Journal of Global Sport and Education Research (JOGSER) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.