Bu araştırmada Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sorgulama becerilerinin akademik başarılarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Araştırmaya, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ve Afyon Kocatepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültelerinde okuyan 335 kadın ve 386 erkek olmak üzere toplam 721 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “kişisel bilgi formu” ve "sorgulama becerileri ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 5'li likert tipinde olup, 14 olumlu maddeden ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin genel Cronbach-alpha güvenilirlik katsayısı 0,82’dir. Verilerin analizinde, Kolmogorov-Smirnov testi, tek yönlü varyans analizi, bağımsız örneklemler t-testi ve Post-Hoc testlerinden Tukey testi tercih edilmiştir. Kadın Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin, erkek öğrencilere göre, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin, antrenörlük eğitimi bölümü öğrencilerine göre, spor yapmayan ve bireysel spor yapan öğrencilerin ise takım sporu yapan öğrencilere göre sorgulama becerilerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan öğrencilerin sorgulama becerilerinin akademik başarılarını belirlemede etkili bir faktör olduğu söylenebilir.
This study aims to examine the effect of inquiry skills on the academic achievement of students in Faculties of Sport Sciences. The study employed a survey model, one of the quantitative research methods. A total of 721 students (335 female and 386 male) from the Faculties of Sport Sciences at İnönü University, Sivas Cumhuriyet University, and Afyon Kocatepe University participated in the study during the 2022-2023 academic year. The data collection tools included a “personal information form” and the "inquiry skills scale." The scale is a 5-point Likert-type instrument consisting of 14 positive items and three sub-dimensions. The overall Cronbach’s alpha reliability coefficient of the scale is 0.82. For data analysis, the Kolmogorov-Smirnov test, one-way analysis of variance (ANOVA), independent samples t-test, and Tukey's Post-Hoc test were used. Female students in the Faculties of Sport Sciences exhibited higher inquiry skills than male students. Similarly, students in the physical education and sports teaching department had higher inquiry skills compared to those in the coaching education department. Additionally, students who did not participate in sports or engaged in individual sports demonstrated higher inquiry skills compared to those participating in team sports. It can be concluded that the inquiry skills of students in Faculties of Sport Sciences are an influential factor in determining their academic achievement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | August 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |