Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürün İşletme Yönetimine Yansımaları Türkiye ve Almanya Örnekleri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 450 - 464, 26.05.2020

Öz

Derleme çalışması olarak nitelendirilebilecek olan bu çalışmada,
toplumsal kültürün işletme yönetimine nasıl yansıdığı ele alınmaya
çalışılacaktır. Bilindiği üzere yönetim; insani bir kavram ve olgudur.
Yönetilenlerin ve yönetenlerin sosyal varlık alanı içinde kişilik ve kültürel
özelliklerine göre gelişip gerçekleşir. İnsanı tanıma ve etkileme sanatı olarak
tanımlanabilecek olan yönetimi, hedef kitlesi olan bireylerin özelliklerine ve
kültürüne hâkim olmadan ideal manada uygulayabilmek mümkün değildir. Birçok
araştırma ortaya koymuştur ki; Örgütler sosyal bir sistem olarak düşünülmelidir
yani iş görenlerin davranışları üzerinde kurallardan ve yönetim ilkelerinde
daha ziyade bu sistem yani kültürel ortam etki etmektedir. Dolayısıyla yönetim
kültüre göre şekillenir denilebilir. Bu bağlamda bu çalışmada ilk önce Türkiye
ve Almanya’nın kültürel yapıları ele alınacak daha sonra bu yapının o ülkede
var olan İşletme yönetimlerine ne derece etki ettiği karşılaştırmalı olarak
ortaya konmaya çalışılacaktır. 

Kaynakça

  • Altay, H. (2004). Güç mesafesi, Erkeklik- Dişilik ve Belirsizlikten kaçınma özellikleri ile başarı arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F 9 (1).
  • Asunakutlu, T. ve Safran, B. (2004). Kültürel farklılıklardan kaynaklanan çatışmalara yönelik bir araştırma (Marmaris Turizm Sektörü Örneği) Muğla Dokuz Eylül Üniversitesi S.B.E. Dergisi,6 (1).
  • Aytaç, Ö. ve İlhan, S. (2007). Girişimcilik ve girişimci kültür: Sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18.
  • Demirel E. T. ve Tikici M. (2004). Kültürün girişimciliğe etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları
  • Eğinli, A.T. ve Çakır, S.Y. (2011). “Toplum kültürünün kurum kültürüne yansıması” Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi (Cilt:3, No:2).
  • Emek, U. (2007). “Türk Şirketlerinin Yönetişiminde Yeniden Yapılanma”, İktisat İşletme ve Finans: İnceleme-Araştırma, S. Mart.
  • Fındıkçı, İ. (2005). Aile Şirketlerinde Yönetim ve Kurumsallaşma. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Gümüş, M. (2012). “Yönetimde başarı için altın kurallar” İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım
  • Güney S. ve Nurmakhamatuly A. (2007). Kültürün girişimciliğe etkisi: Kazakistan ve Türkiye Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik kültürlerarası araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10 (18).
  • Hofstede, G. (1980). “Motivation, Leadership and Organizatons: Do American Theories Apply Abroad?” USA: Organizational Dynamics.
  • Hofstede, G. (2011). “Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture” 2(1). Erişim tarihi: 21.06.2016, http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  • http://iskulturu.com/almanya-is-kulturu/ Erişim tarihi: 3 Aralık 2019.
  • Hurley, Amy E. (1999). Incorporating Feminist Theories into Sociological Theories of Entrepreneurship. Women in Management Review, 14 (2): 54-62.
  • Kara, M. “Sosyal ve Kültürel yapının girişimcilik üzerine etkileri ve Türk toplumundan örnekler” Bozok Üniversitesi. Erişim tarihi: 3 Aralık 2019, http://jhss-khazar.org/wp-content/uploads/2010/06/SOSYAL-VE-KULTUREL-YAPININ-GIRISIMCILIK-UZERINE-ETKILERI-VE-TURK-TOPLUMUNDAN-ORNEKLER.pdf
  • Karababa, R. (2010). “Örgütsel tutumlar üzerinde kültürün ve iş çevresinin göreli etkileri: Türkiye’de ve Almanya’da çalışan Türk işçiler üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma” Ankara: Başkent Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi.
  • Kartarı, A. (2001). “Farklılıklarla yaşamak: Kültürlerarası iletişim” Ankara: Ürün Yayınları.
  • Kavoğlu, S. (2009). “Örgüt kültürünün çalışanlarda tükenmişlik duygusuna etkisi ve örnek bir uygulama” Edirne: Trakya Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi.
  • Meriç, C. (1998). “Umran’dan Uygarlığa” İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nişancı, Z. N. (2012). “Toplumsal Kültür-Örgüt Kültürü İlişkisi ve Yönetim Üzerine Yansımaları” Batman: University Journal of Life Sciences. 1(1).
  • Öncül, M.S., Deniz, M. ve İnce, A.R. (2016). “Hofsede’nin örgüt kültürü modelinin potansiyel girişimcilerin yetiştiği çevresel özellikler kapsamında değerlendirilmesi” Akademik Yaklaşımlar Dergisi 7(1)
  • Paşa, F. S. (2000). Leadership Influence in a High Power Distance and Collectivist Culture. Leadership & Organization Development Journal, 21(8).
  • Sargut, A.S. (2001). “Kültürlerarası farklılaşma ve Yönetim” Ankara: İmge Yayınevi.
  • Schieferle, H. (2007). “Leben und Studieren in Deutschland” Stuttgart: Ein kultureller Leitfaden für ausländische Studierende.
  • Şekerli, E.B. ve Gerede, E. (2011). “Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların Hofstede kültür boyutları açısından durumları” “İŞ GÜÇ” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 13 (1).
  • Şişman, M. (1996). “Yönetim Kuramı ve Kültürlerarası Farklılaşma Açısından Yönetim Uygulamaları. Eğitim Yönetimi’’ 2 (2).
  • Trıandıs, Harry C. (1995). Indidualism and Collectivism. Boulder: Westview Press Inc.
  • Yeloğlu, H.O. (2011). “Türk toplumsal kültürünün örgüt yapılarına olan etkilerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma” ODTÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2(4).
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 450 - 464, 26.05.2020

Öz

Kaynakça

  • Altay, H. (2004). Güç mesafesi, Erkeklik- Dişilik ve Belirsizlikten kaçınma özellikleri ile başarı arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F 9 (1).
  • Asunakutlu, T. ve Safran, B. (2004). Kültürel farklılıklardan kaynaklanan çatışmalara yönelik bir araştırma (Marmaris Turizm Sektörü Örneği) Muğla Dokuz Eylül Üniversitesi S.B.E. Dergisi,6 (1).
  • Aytaç, Ö. ve İlhan, S. (2007). Girişimcilik ve girişimci kültür: Sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18.
  • Demirel E. T. ve Tikici M. (2004). Kültürün girişimciliğe etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları
  • Eğinli, A.T. ve Çakır, S.Y. (2011). “Toplum kültürünün kurum kültürüne yansıması” Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi (Cilt:3, No:2).
  • Emek, U. (2007). “Türk Şirketlerinin Yönetişiminde Yeniden Yapılanma”, İktisat İşletme ve Finans: İnceleme-Araştırma, S. Mart.
  • Fındıkçı, İ. (2005). Aile Şirketlerinde Yönetim ve Kurumsallaşma. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Gümüş, M. (2012). “Yönetimde başarı için altın kurallar” İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım
  • Güney S. ve Nurmakhamatuly A. (2007). Kültürün girişimciliğe etkisi: Kazakistan ve Türkiye Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik kültürlerarası araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10 (18).
  • Hofstede, G. (1980). “Motivation, Leadership and Organizatons: Do American Theories Apply Abroad?” USA: Organizational Dynamics.
  • Hofstede, G. (2011). “Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture” 2(1). Erişim tarihi: 21.06.2016, http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  • http://iskulturu.com/almanya-is-kulturu/ Erişim tarihi: 3 Aralık 2019.
  • Hurley, Amy E. (1999). Incorporating Feminist Theories into Sociological Theories of Entrepreneurship. Women in Management Review, 14 (2): 54-62.
  • Kara, M. “Sosyal ve Kültürel yapının girişimcilik üzerine etkileri ve Türk toplumundan örnekler” Bozok Üniversitesi. Erişim tarihi: 3 Aralık 2019, http://jhss-khazar.org/wp-content/uploads/2010/06/SOSYAL-VE-KULTUREL-YAPININ-GIRISIMCILIK-UZERINE-ETKILERI-VE-TURK-TOPLUMUNDAN-ORNEKLER.pdf
  • Karababa, R. (2010). “Örgütsel tutumlar üzerinde kültürün ve iş çevresinin göreli etkileri: Türkiye’de ve Almanya’da çalışan Türk işçiler üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma” Ankara: Başkent Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi.
  • Kartarı, A. (2001). “Farklılıklarla yaşamak: Kültürlerarası iletişim” Ankara: Ürün Yayınları.
  • Kavoğlu, S. (2009). “Örgüt kültürünün çalışanlarda tükenmişlik duygusuna etkisi ve örnek bir uygulama” Edirne: Trakya Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi.
  • Meriç, C. (1998). “Umran’dan Uygarlığa” İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nişancı, Z. N. (2012). “Toplumsal Kültür-Örgüt Kültürü İlişkisi ve Yönetim Üzerine Yansımaları” Batman: University Journal of Life Sciences. 1(1).
  • Öncül, M.S., Deniz, M. ve İnce, A.R. (2016). “Hofsede’nin örgüt kültürü modelinin potansiyel girişimcilerin yetiştiği çevresel özellikler kapsamında değerlendirilmesi” Akademik Yaklaşımlar Dergisi 7(1)
  • Paşa, F. S. (2000). Leadership Influence in a High Power Distance and Collectivist Culture. Leadership & Organization Development Journal, 21(8).
  • Sargut, A.S. (2001). “Kültürlerarası farklılaşma ve Yönetim” Ankara: İmge Yayınevi.
  • Schieferle, H. (2007). “Leben und Studieren in Deutschland” Stuttgart: Ein kultureller Leitfaden für ausländische Studierende.
  • Şekerli, E.B. ve Gerede, E. (2011). “Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların Hofstede kültür boyutları açısından durumları” “İŞ GÜÇ” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 13 (1).
  • Şişman, M. (1996). “Yönetim Kuramı ve Kültürlerarası Farklılaşma Açısından Yönetim Uygulamaları. Eğitim Yönetimi’’ 2 (2).
  • Trıandıs, Harry C. (1995). Indidualism and Collectivism. Boulder: Westview Press Inc.
  • Yeloğlu, H.O. (2011). “Türk toplumsal kültürünün örgüt yapılarına olan etkilerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma” ODTÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2(4).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halim Kadri Öztürk 0000-0001-9867-0894

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 16 Aralık 2019
Kabul Tarihi 12 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, H. K. (2020). Kültürün İşletme Yönetimine Yansımaları Türkiye ve Almanya Örnekleri. İnsan Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 450-464.

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031