Bu çalışma ile birlikte hastalar ile en çok etkileşim içinde olan hemşirelerin iletişim düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek ve hemşire ile hasta arasındaki iletişimi güçlendirebilecek öncül değişkenleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Türkiye’de yapılan araştırmaların dikkate alındığı bu çalışmada 2709 hemşirenin yer aldığı 12 araştırma makalesi değerlendirilmiştir. Araştırmaların seçilmesinde belli kriterler dikkate alınmış ve incelenmesinde doküman analizi kullanılmıştır. Değerlendirme sonucunda hemşirelerin iletişim düzeylerini etkileyen 18 farklı faktörün olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, bu faktörler içerisinden en çok vurgulananlar sırası ile eğitim düzeyinin artması, meslekte daha uzun süre çalışma, çalışan yetersizliği, empati yeteneği, yaş ve iş yoğunluğu olmuştur. Aynı şekilde, elde edilen bütün faktörlerin hemşireye ilişkin faktörler (%75.0), hastaya ilişkin faktörler (%25.0) ve yönetsel faktörler (%50.0) olmak üzere üç başlık altında sınıflandığı belirlenmiştir. Sağlık hizmetlerinde iletişimin etkinliğini geliştirmenin küresel bir öncelik haline geldiği bu çağda elde edilen bu bulguların literatüre önemli bir katkı sağlayacağına inanılmaktadır.
With this study, it was aimed to determine the factors affecting the communication levels of nurses who interact with the patients the most and to reveal the antecedent variables that can strengthen the communication between the nurse and the patient. In this study, which takes into account the studies conducted in Turkey, 12 research articles involving 2709 nurses were evaluated. Certain criteria were taken into account in the selection of the studies and document analysis was used in the analysis. As a result of the evaluation, it was determined that there were 18 different factors affecting the communication levels of nurses. In addition, among these factors, the most emphasized ones were the increase in the level of education, working longer in the profession, lack of employees, empathy ability, age and work intensity. Likewise, it was determined that all the factors obtained were classified under three headings as nurse-related factors (75.0%), patient-related factors (25.0%) and managerial factors (50.0%). It is believed that these findings, obtained in this age where improving the effectiveness of communication in health services has become a global priority, will make an important contribution to the literature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2023 |
Submission Date | October 4, 2022 |
Acceptance Date | May 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |