Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Intelligence Games on Primary School 4th Grade Students' Mental Skill Levels

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 34 - 51, 29.05.2024
https://doi.org/10.53048/johass.1453518

Öz

This research was aimed to analyze the effects of intelligence games on the mental skill levels of fourth grade students. The research was carried out in a public school located in Manavgat district of Antalya province. The study group of the research consists of 40 volunteer students (20 in the experimental group, 20 in the control group) studying in two different branches of the 4th grades in the spring term of the 2021-2022 academic year. The research was designed in the form of a pre-test and post-test control group and the quantitative data of the research were collected through the 'Mental Skill Assessment Test' developed by Marangoz (2018). The experimental group was given a total of 16 hours of intelligence games training for eight weeks, two lessons per week (80 minutes). In the research, a valid and reliable ready-made test developed by Marangoz (2018) (Mental Skill Assessment Test) was used to evaluate students' mental skill levels (concentration of attention, strategic thinking, analysing, part-whole relationship, visual perception and use of clues). This test was applied to the experimental and control groups as a pre-test and post-test. The Normality Test was conducted to investigate the normal distribution of the data as a result of the research. In the research, 6 different intelligence games were used for eight weeks. In order to examine the relationship between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups before the application, the dependent sample t-test was performed. In the research, it was observed that there was a significant increase in the mental skills of the experimental group students, who were played 6 different intelligence games for eight weeks. According to the results of the research, we can say that intelligence games improve the mental skills levels of students.

Kaynakça

  • Akandere, M. (2003). Eğitici okul oyunları. Nobel Yayın.
  • Aksoy, A. B. & Çiftçi Dere, H. (2018). Erken çocukluk döneminde oyun, Pegem Akademi.
  • Alkaş Ulusoy, Ç., Saygı, E. & Umay, A. (2017). İlköğretim matematik öğretmenlerinin zekâ oyunları dersi ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 280-294. doi: 10.16986/HUJE.2016018494.
  • Altun, M. (2017). Fiziksel etkinlik kartları ile zekâ oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisi. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Altun, M., Hazar, M. ve Hazar, Z. (2016). Investigation of the effects of brain teasers on attention spans of pre-school children. International Journal of Environmental & Science Education, 11(15), 8112-8119.
  • Aydın, A. (1999). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı Yayıncılık.
  • Aytekin, H. (2001). Okul öncesi eğitim programları içinde oyunun çocuğun gelişimine olan etkileri. (Yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Baki, N. (2018). Zekâ oyunları dersinde uygulanan geometrik-mekanik oyunların öğrencilerin akademik öz yeterlik ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Bayhan San, P. & Artan, İ. (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Kültür Yayınları.
  • Bottino, R. M. & Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum. Learning, Media and Technology, 31(4), 359-375. doi: 10.1080/17439880601022981.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education. Routledge.
  • Çetinbaş Gazeteci, D. (2014). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersinde oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı ve eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Darwish, D., Esquivel, G. B., Houtz, J. C. & Alfsekizso, V. C. (2001). Play and social skills in maltreated and non-maltreated preschoolers during peer interactions. Child Abuse and Neglect, 25, 13-31.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının Türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Demirel, T. & Yılmaz, TK (2016). Akıl oyunlarının Matematik ve Türkçe derslerinde kullanılması: geliştirme süreci ve öğretmen-öğrencilerin çalıştırılması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 44-57.
  • Demirkaya, C. (2017). Geometrik-mekanik oyunlar temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin uzamsal becerilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Dempsey J. V., Hasey L. L., Lucassen B. A., & Casey M. S., (2002). Forty simple computer games and what they could mean to educators, Simulation and Gaming, 33(1), 157-168. Doi:10.1177/1046878102332003
  • Devecioğlu, Y., & Karadağ, Z. (2016). Amaç, beklenti ve öneriler bağlamında zeka oyunları dersinin değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-61.
  • Gazezoğlu, Ö. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarında devam eden 6 yaş çocuklarına öz bakım becerilerinin kazandırılmasında oyun yoluyla öğretimin etkisi. (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • İpşiroğlu, Z. (2002). Düşünme korkusu. Papirus.
  • Karaman, S. (2012). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 6 yaş çocuklarının matematik becerileri iles sosyo-dramatik oyunun boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar teknikler ilkeler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keskin, A. (2009). Oyunların çocukların çoklu zeka alanlarının gelişimine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (16) , 324-342. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2777/37245
  • Kurbal, M. S. (2015). An investıgation of sixth grade students’ problem solving strategies and underlying reasoning in the context of a course on general puzzles and games. (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Marangoz, D. (2018). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Marangoz, D., & Demirtaş, Z. (2017). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2.sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 612-621. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20175334149.
  • MEB (2013). Zekâ oyunları dersi öğretim programı (5-8. Sınıflar). Retrieved from: http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/zekâoyunlari.pdf 15.02.2022
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve öğretme. Pegem.
  • Özer, A., Gürkan, C., & Ramazanoğlu O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri, doğu anadolu bölgesi araştırmaları. s. 54-57.
  • Pilten, P. (2008). Üst biliş stratejileri öğretiminin ilköğretim beşinci sinif öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sadıkoğlu, A. (2017). Zekâ ve akıl oyunları dersinin değerler eğitimindeki rolünün öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Savaş, M. A. (2019). Zekâ oyunları eğitiminin fen bilimleri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Savaş, M. A. & Kara, Y. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin zekâ oyunları dersi ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu. Antalya.
  • Şimşek, N. (2007). Akıllı zekâ. Asil Yayıncılık.
  • Taş, İ. D., & Yöndemli, E. N. (2018). Zekâ oyunlarının ortaokul düzeyindeki öğrencilerde matematiksel muhakeme yeteneğine olan etkisi. Turkish Journal of Primary Education 3(2).
  • Türk Beyin Takımı (TBT). (2014). 1.Kademe başlangıç düzeyinde zekâ oyunları eğitmen eğitimi kitabı.
  • Uğurlu S. E., Özet, F., & Ayçiçek D. (2012). 1-3 yaş grubu çocuğu olan annelerin oyuncak seçimi konusunda bilgi ve uygulamalarının incelenmesi, International Journal of Human Sciences. 9(2), 879-889.
  • WEB1. Oyun nedir ve türleri. Retrieved from: http://yasamgucu.org/oyun-nedir-ve-turleri/ 26.01.2022
Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 34 - 51, 29.05.2024
https://doi.org/10.53048/johass.1453518

Öz

Bu araştırma, zekâ oyunlarının dördüncü sınıf seviyesindeki öğrencilerin zihinsel beceri düzeylerine etkisini incelemek üzerine ortaya konulmuştur. Araştırma Antalya ili Manavgat ilçesine bağlı bulunan bir devlet okulunda yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde 4. sınıfların iki farklı şubesinde eğitim gören 40 gönüllü öğrenci (20’si deney grubu,20’si kontrol grubu) oluşturmaktadır. Araştırma, deneysel desenlerden ön test son test kontrol gruplu desen şeklinde tasarlanmış olup araştırmanın nicel verileri Marangoz (2018) tarafından geliştirilen ‘Zihinsel Becerileri Ölçme Testi’ aracılığı ile toplanmıştır. Deney grubuna, haftada iki ders saati olmak üzere (80dk) sekiz hafta boyunca toplamda 16 saat zeka oyunları eğitimi verilmiştir. Araştırmada 10 hafta boyunca 6 farklı zeka oyunu kullanılmıştır.Araştırmada zeka oyunlarının öğrencilerin zihinsel beceri düzeylerine (stratejik düşünme, dikkatini yoğunlaştırma, analiz edebilme, parça-bütün ilişkisi kurabilme, görsel algı, ipuçlarından faydalanabilme) etkisini ölçmek amacıyla deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test uygulanmıştır. Araştırma sonucundaki verilerin normal dağılımını araştırmak için Normallik Testi yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının uygulama öncesi ön test ve uygulama sonrası son test puanları arasında ilişkiyi incelemek için bağımlı örneklem t testi yapılmıştır. Araştırmada zeka oyunları eğitimi verilen deney grubu öğrencilerinin zihinsel becerilerinde belirgin ve anlamlı bir artış olduğu görülmüştür. Araştırma sonucuna göre zeka oyunları 4.sınıf öğrencilerinin zihinsel beceriler düzeylerini geliştirdiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akandere, M. (2003). Eğitici okul oyunları. Nobel Yayın.
  • Aksoy, A. B. & Çiftçi Dere, H. (2018). Erken çocukluk döneminde oyun, Pegem Akademi.
  • Alkaş Ulusoy, Ç., Saygı, E. & Umay, A. (2017). İlköğretim matematik öğretmenlerinin zekâ oyunları dersi ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 280-294. doi: 10.16986/HUJE.2016018494.
  • Altun, M. (2017). Fiziksel etkinlik kartları ile zekâ oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisi. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Altun, M., Hazar, M. ve Hazar, Z. (2016). Investigation of the effects of brain teasers on attention spans of pre-school children. International Journal of Environmental & Science Education, 11(15), 8112-8119.
  • Aydın, A. (1999). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı Yayıncılık.
  • Aytekin, H. (2001). Okul öncesi eğitim programları içinde oyunun çocuğun gelişimine olan etkileri. (Yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Baki, N. (2018). Zekâ oyunları dersinde uygulanan geometrik-mekanik oyunların öğrencilerin akademik öz yeterlik ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Bayhan San, P. & Artan, İ. (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Kültür Yayınları.
  • Bottino, R. M. & Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum. Learning, Media and Technology, 31(4), 359-375. doi: 10.1080/17439880601022981.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education. Routledge.
  • Çetinbaş Gazeteci, D. (2014). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersinde oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı ve eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Darwish, D., Esquivel, G. B., Houtz, J. C. & Alfsekizso, V. C. (2001). Play and social skills in maltreated and non-maltreated preschoolers during peer interactions. Child Abuse and Neglect, 25, 13-31.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının Türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Demirel, T. & Yılmaz, TK (2016). Akıl oyunlarının Matematik ve Türkçe derslerinde kullanılması: geliştirme süreci ve öğretmen-öğrencilerin çalıştırılması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 44-57.
  • Demirkaya, C. (2017). Geometrik-mekanik oyunlar temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin uzamsal becerilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Dempsey J. V., Hasey L. L., Lucassen B. A., & Casey M. S., (2002). Forty simple computer games and what they could mean to educators, Simulation and Gaming, 33(1), 157-168. Doi:10.1177/1046878102332003
  • Devecioğlu, Y., & Karadağ, Z. (2016). Amaç, beklenti ve öneriler bağlamında zeka oyunları dersinin değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-61.
  • Gazezoğlu, Ö. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarında devam eden 6 yaş çocuklarına öz bakım becerilerinin kazandırılmasında oyun yoluyla öğretimin etkisi. (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • İpşiroğlu, Z. (2002). Düşünme korkusu. Papirus.
  • Karaman, S. (2012). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 6 yaş çocuklarının matematik becerileri iles sosyo-dramatik oyunun boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar teknikler ilkeler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keskin, A. (2009). Oyunların çocukların çoklu zeka alanlarının gelişimine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (16) , 324-342. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2777/37245
  • Kurbal, M. S. (2015). An investıgation of sixth grade students’ problem solving strategies and underlying reasoning in the context of a course on general puzzles and games. (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Marangoz, D. (2018). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Marangoz, D., & Demirtaş, Z. (2017). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2.sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 612-621. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20175334149.
  • MEB (2013). Zekâ oyunları dersi öğretim programı (5-8. Sınıflar). Retrieved from: http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/zekâoyunlari.pdf 15.02.2022
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve öğretme. Pegem.
  • Özer, A., Gürkan, C., & Ramazanoğlu O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri, doğu anadolu bölgesi araştırmaları. s. 54-57.
  • Pilten, P. (2008). Üst biliş stratejileri öğretiminin ilköğretim beşinci sinif öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sadıkoğlu, A. (2017). Zekâ ve akıl oyunları dersinin değerler eğitimindeki rolünün öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Savaş, M. A. (2019). Zekâ oyunları eğitiminin fen bilimleri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Savaş, M. A. & Kara, Y. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin zekâ oyunları dersi ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu. Antalya.
  • Şimşek, N. (2007). Akıllı zekâ. Asil Yayıncılık.
  • Taş, İ. D., & Yöndemli, E. N. (2018). Zekâ oyunlarının ortaokul düzeyindeki öğrencilerde matematiksel muhakeme yeteneğine olan etkisi. Turkish Journal of Primary Education 3(2).
  • Türk Beyin Takımı (TBT). (2014). 1.Kademe başlangıç düzeyinde zekâ oyunları eğitmen eğitimi kitabı.
  • Uğurlu S. E., Özet, F., & Ayçiçek D. (2012). 1-3 yaş grubu çocuğu olan annelerin oyuncak seçimi konusunda bilgi ve uygulamalarının incelenmesi, International Journal of Human Sciences. 9(2), 879-889.
  • WEB1. Oyun nedir ve türleri. Retrieved from: http://yasamgucu.org/oyun-nedir-ve-turleri/ 26.01.2022
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine.balci@alanya.edu.tr Emine.balci@alanya.edu.tr 0000-0003-1994-6819

Gülşen Cenk 0000-0002-6588-8704

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2024
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Emine.balci@alanya.edu.tr, E., & Cenk, G. (2024). The Effect of Intelligence Games on Primary School 4th Grade Students’ Mental Skill Levels. İnsan Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 34-51. https://doi.org/10.53048/johass.1453518

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031