Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stillerinin belirlenerek, bu durumu etkileyebilecek
bazı değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve analitik tipte yürütülen bu araştırmanın örneklemini bir kamu üniversitenin Sağlık
Yüksekokulu Hemşirelik Bölümünde 2013-2014 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü
420 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Öğrenci Tanıtım Formu ile Kolb (1985) tarafından geliştirilen ve ülkemizde Aşkar ve
Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçe’ye uyarlanarak geçerlik, güvenirlik çalışması yapılan “Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri”
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik ve Pearson ki-kare testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin büyük oranda özümseyen (%42.4) ve ayrıştıran (%29.3) öğrenme stiline sahip olduğu belirlenmiştir.
Öğrencilerin sahip olduğu öğrenme stilleri ile cinsiyet, mezun olunan okul ve akademik başarı düzeyinde istatistiksel
olarak anlamlı fark saptanmamıştır (p>0.05). Ancak, öğrencilerin sahip oldukları öğrenme stillerinin sınıfl ara göre değişim
gösterdiği ve öğrenme stilleri ile sınıf düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olduğu (x²=35.374, p<0.05), öğrencilerin sınıf düzeyi
arttıkça problem çözme, karar verme, analiz yapma ve sistematik plânlama yapma gibi özelliklere sahip ayrıştıran öğrenme
stilini daha çok benimsedikleri belirlenmiştir.
Sonuç: Bulgular, hemşirelik eğitim programlarının düzenlenmesinde öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve tüm
öğrenme stillerinin dikkate alınması gerektiğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik öğrencisi, Kolb öğrenme stili modeli, hemşire eğitimi.
Aim: In this study determining of learning styles that nursing students have used and variables effecting this determination
process are all aimed to be analysed.
Materials and methods: The sampling of this research executed as descriptive and analytic type is composed of 420
voluntary students educating in nursing division of a Public Health High School during 2013-2014 years of education and
training period. Data is collected by using student identifi cation form with ‘’Kolb Learning Styles Inventory’’ developed by
Kolb (1985) and then translated into Turkish and also validity and reliability tests are done by Aşkar and Akkoyunlu (1993).
In the analysis of data, frequency, percentage and Pearson chi square test are used.
Results: In this article it is determined that most of the students have assimilator (42%) and converger (29.3%) type learning styles. Also it is defi ned that statistically there is no signifi cant difference between learning styles owned by students
and gender, graduated from school and level of academic success (p>0,05). However, it is designated that learning styles
owened by students differ according to class level being educated and there is a signifi cant relation between learning
styles owened by students and class being educated (x2=35374, p<0,05), as the level of students’ education class level
increased, it is determined that students embrace mostly converger type learning style which has properties like problem
solving, decision making, making analysis and planning by systematic ways.
Conclusion: Results indicate that during arrangement of nursing training programs both determining the learning styles of
students and all learning styles have to be taken into account are mandatory.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2015 |
Submission Date | December 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 3 |