Bu derlemede ülkemizde afi liye tıp fakülteleri ve üniversitelere bağlı olan tıp fakültelerinin öğretim eleman sayıları, TUS başarı puanları ve asistan sayıları gibi özellikler araştırılmış, farklılıklar tartışılmaya çalışılmıştır. Afiliye olmayan tıp fakültelerinde öğretim üyesi sayısı afi liasyon olan hastanelere göre fazla olmasına rağmen asistan başına düşen, öğrenci başına ve yatak başına düşen öğretim üyesi sayılarında daha iyi oranlar afi liye hastaneler lehine görülmektedir. Bu doğrudan veya dolaylı olarak tıp eğitimine ve uzmanlık eğitimine etki eden faktörlerden biridir.
In this review; we investigated characteristics of non-affi liated medical faculty and affi liated medical faculties like number of faculty members, TUS exam scores and number of resident.
There was more faculty members in non-affi liated medical faculties but number of faculty member per resident, number of faculty member per medical student and number of faculty member per patient bed are more in affi liated medical faculteis. This is directly or indirectly one of the factors affecting medical education and specialist training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | November 11, 2018 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 4 |