The number of tourists and tourism revenues announced every year is very important for countries whose economy depends on tourism. Within the scope of this study, Türkiye's tourism success during and post-COVID-19 has been revealed in the light of the data published by the UNWTO. The main research question of this study is “What might a country have done to achieve what they have achieved in the field of tourism?” In this study, Rutler's (2021) tourism success model was used and the positive and negative actions of Türkiye during the year were evaluated. Policies, prohibitions, incentives, discounts, that is, various areas that can affect the success of tourism have been researched. Tourism success model consists of 4 main titles. In this study, Türkiye's tourism and planning are examined under the titles of Politics, Environment, Economics, and Social/Cultural. The top ten countries which hosted the most tourists were included in the study's purview. The most striking result of the study is that while the effects of the pandemic decrease and the world heal its wounds, Turkey ranks first in hosting tourists with an increase of 88 percent.
Ekonomisi turizme dayalı olan ülkeler için her yıl açıklanan turist sayısı ve turizm gelirleri oldukça önemlidir. Bu çalışma kapsamında Türkiye'nin COVID-19 döneminde ve sonrasındaki turizm başarısı UNWTO'nun yayınladığı veriler ışığında ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışmanın temel araştırma problemi “Bir ülke turizm alanında elde ettiği başarıya ulaşmak için neler yapmış olabilir?”sorusudur. Bu çalışmada Rutler'in (2021) turizm başarı modeli kullanılmış ve Türkiye'nin yıl içindeki olumlu ve olumsuz eylemleri değerlendirilmiştir. Politikalar, yasaklar, teşvikler, indirimler yani turizmin başarısını etkileyebilecek çeşitli alanlar araştırılmıştır. Turizm başarı modeli 4 ana başlıktan oluşmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'nin turizm ve planlaması Politika, Çevre, Ekonomi ve Sosyal/Kültürel başlıkları altında incelenmektedir. Araştırmanın kapsamına en çok turist ağırlayan ilk 10 ülke dahil edilmiştir. Araştırmanın en dikkat çekici sonucu ise salgının etkileri azalıp dünya yaralarını sararken, Türkiye’nin yüzde 88 artışla turist ağırlamada ilk sırada yer almasıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 2, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 6, 2023 |
Acceptance Date | March 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |