As a result of the rapid developments in the internet and information technologies, with the target audiences using these technologies more, there are many changes and differentiations in consumer demands and expectations. This rapid development in internet and information technologies makes it compulsory for businesses to adapt to these developing conditions, as well as for the consumer profile, and for businesses in the aviation industry, which is one of the sectors where intense competition is experienced. For this reason, airline companies, in order to expand the services they offer and the audience they serve, by taking advantage of the advantages of the internet, innovate and include different features on their websites. The aim of this study is to examine the web site contents of the airlines operating scheduled flights to the European Union countries, according to certain qualifications. In this way, it was desired to make a situational assessment of the features in which the specified business websites often offer digital marketing services to their visitors. At the same time, due to the fact that the process in which the study was carried out coincided with the period of the Covid-19 epidemic, the information and details provided to customers on the websites regarding Covid-19 were also desired to be considered as a separate qualification. In order to carry out the relevant research, 88 airline companies belonging to 26 European countries and operating scheduled flights were determined. The purpose of the research was aimed to be met by analyzing the websites of the selected airline companies in terms of content within the framework of separate categories (7 categories). As a result of the analysis of the website contents, it was determined that most of the airline companies actively use digital marketing opportunities on their websites. In particular, it was seen that the features that make up the categories of "marketing and promotion" and "confidentiality and security" came to the fore. On the other hand, it was observed that many features that are important for users in each category are heavily covered by airline operators.
İnternet ve bilgi teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler sonucunda hedef kitlelerin de bu teknolojileri fazla kullanması ile birlikte, tüketici talep ve beklentilerinde oldukça fazla değişimler ve farklılaşmalar ortaya çıkmaktadır. İnternet ve bilgi teknolojilerindeki bu hızlı gelişim, tüketici profilinin yanı sıra işletmelerin de bu gelişen koşullara uyum sağlamasını, yoğun rekabetin yaşandığı sektörlerden biri olan havacılık sektöründeki işletmeler için zorunlu hale getirmektedir. Bu nedenle havayolu işletmeleri, internetin sağladığı avantajlardan yararlanarak sunduğu hizmetleri ve hizmet verdikleri kitleyi genişletmek için web sitelerinde yeniliğe giderek farklı özelliklere yer vermektedir. Bu çalışmanın amacı, Avrupa Birliği ülkelerine ait tarifeli uçuş yapan havayolu işletmelerinin web sitesi içeriklerini, belirli niteliklere göre incelemektir. Bu sayede belirlenen işletme web sitelerinin ziyaretçilerine sıklıkla hangi özellikler bağlamında dijital pazarlama hizmeti sunduklarına yönelik bir durum değerlendirmesi yapmak istenmiştir. Aynı zamanda çalışmanın gerçekleştirildiği sürecin Covid-19 salgını dönemine denk gelmesi sebebiyle, web sitelerindeki Covid-19 ile ilgili müşterilere sağlanan bilgi ve detaylar da ayrı bir nitelik olarak değerlendirilmek istenmiştir. İlgili araştırmayı yapabilmek için 26 Avrupa ülkesine ait, tarifeli uçuş yapan 88 havayolu şirketi belirlenmiştir. Belirlenen havayolu işletmelerinin web siteleri ayrı ayrı kategoriler çerçevesinde (7 kategori) içerik bakımından analiz edilerek araştırma amacı karşılanmak istenmiştir. Web sitesi içeriklerinin analizi sonucunda havayolu işletmelerinin büyük bir kısmının dijital pazarlama olanaklarına web sitelerinde aktif olarak yer verdiği tespit edilmiştir. Özellikle de, “pazarlama ve tutundurma” ve “gizlilik ve güvenlik” kategorilerini oluşturan özelliklerin ön plana çıktığı görülmüştür. Diğer taraftan her bir kategoride kullanıcılar için önemli olan bir çok özelliğe havayolu işletmelerince yoğun oranda yer verildiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | September 16, 2021 |
Acceptance Date | October 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |