Smart tourism has become one of the most researched topics in recent years. There has been an increase in studies examining the main trends, bibliometric structures and networks, and social, intellectual, and conceptual frameworks of the concept of smart tourism within different parameters. The aim of this study is to evaluate bibliometric analysis studies on smart tourism indexed in WoS and Scopus databases by content analysis. In this context, 48 documents were found in the WoS and Scopus databases under the subject headings of "smart tourism" and "bibliometric analysis". This is the first study using content analysis to analyze bibliometric articles on smart tourism in WoS and Scopus databases. These analyses mainly focus on authors' analysis, articles' distribution according to publication years, country collaboration network, co-citation networks of authors and journals, frequency of keywords, and co-occurrence map analysis. Bibliometric analysis studies on smart tourism have gained momentum, especially after 2019, when most studies were conducted in the field. When the keywords of the studies in WoS are analyzed, it is determined that the most frequently repeated keyword is "bibliometrics" in 14 studies, followed by "smart destination" and "smart tourism destination" in 7 studies each, and "smart tourism" in 3 studies. These results show that most of the bibliometric studies in WoS focus on smart destinations.
Akıllı turizm son yıllarda üzerinde en çok araştırma yapılan konulardan biri haline gelmiştir. Akıllı turizm kavramının ana eğilimlerini, bibliyometrik yapılarını ve ağlarını, sosyal, entelektüel ve kavramsal çerçevelerini farklı parametreler çerçevesinde inceleyen çalışmalarda artış görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, WoS ve Scopus veri tabanlarında indekslenen akıllı turizm üzerine bibliyometrik analiz çalışmalarını içerik analiziyle değerlendirmektir. Bu çalışma, WoS ve Scopus veri tabanlarında akıllı turizme ilişkin bibliyometrik makaleleri içerik analizi yöntemiyle inceleyen ilk çalışmadır. Bu bağlamda, WoS ve Scopus veri tabanlarında "akıllı turizm" ve "bibliyometrik analiz" konu başlıkları altında 48 çalışma bulunmuştur. Bu analizler temel olarak yazarların incelenmesi, makalelerin yayınlanma yıllarına göre dağılımı, ülke iş birlikleri ağı, yazar ve dergilerin ortak atıf ağları, anahtar kelimelerin sıklığı ve birlikte oluşum haritası analizleri üzerinde yoğunlaşmaktadır. Akıllı turizme ilişkin bibliyometrik analiz çalışmalarının, özellikle alanda en fazla çalışmanın yapıldığı 2019 yılından sonra ivme kazandığı görülmektedir. WoS'ta bulunan çalışmaların anahtar kelimeleri incelendiğinde, en sık tekrarlanan anahtar kelimenin 14 çalışmada bulunan "bibliyometri" olduğu, ardından her birinde 7 çalışmada bulunan "akıllı destinasyon" ve "akıllı turizm destinasyonu" ve 3 çalışmada bulunan "akıllı turizm" olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, WoS'taki bibliyometrik çalışmaların çoğunun akıllı destinasyonlara odaklandığını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism Marketing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 9, 2024 |
Acceptance Date | November 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |