With the 21st century, the protection of the elements included in the learning ecosystem in the world has been removed. The whole world is experiencing an intense routine of globalization in dynamic communication, with the expansion and diversification of culture, art, science and other fields. Language teaching is considered one of the prominent systemic features that have an impact on these fields. The importance of foreign languages in operational and training activities has become important in recent years. Especially, foreign language teaching actually starts in the 2nd grade of primary school level, and this is one of the practices that can be presented as an example of this. With this research, the consequences of school money for language teaching continue to be determined. Semi-structured interview method, one of the qualitative research methods, was used to collect data. The opinions of 149 school administrators selected in accordance with the criterion sampling method were taken. As a result of the research, it was determined that school administrators generally viewed language teaching positively. In the study, it is stated that language teaching is necessary, the time allocated to language teaching is not sufficient, the resources for language teaching are not sufficient, the age to start language teaching should be between 4-6 years old, students' attitudes towards the learned language are negative in language teaching, and school administrators' attitudes towards the learned language in language teaching are negative. It has been concluded that the results are positive, that reorganizations should be made for language teaching, that all elements in the process of language teaching should be better equipped and that it should include elements of globalization.
Dünya üzerindeki sınırlar 21. Yüzyıl ile birlikte öğrenme ekosistemine dâhil olan unsurların etkisiyle kaldırılmıştır. Tüm dünya dinamik bir etkileşim içinde yoğun bir küreselleşme rutinini kültür, sanat, bilim ve diğer alanlarda derinlemesine ve çeşitlemesine yaşamaktadır. Dil öğretimi bu alanlarda etkisi olan ve öne çıkan sistemsel öğelerden biri olarak kabul edilir. Ülkemizde de eğitim sisteminde yabancı dilin önemi son yıllarda önemli bir yerdedir. Özellikle ilkokul seviyesinde 2. Sınıf itibariyle yabancı dil öğretimi başlaması buna örnek olarak verilebilecek uygulamalardandır. Bu araştırma ile okul yöneticilerinin dil öğretimine yönelik görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemine uygun olarak seçilen 149 okul yöneticisinin görüşleri alınmıştır. Araştırma sonucunda genel anlamda okul yöneticilerinin dil öğretimini olumlu gördükleri tespit edilmiştir. Çalışmada dil öğretiminin gerekli olduğu, dil öğretimine ayrılan sürenin yeterli olmadığı, dil öğretimine yönelik kaynakların yeterli olmadığı, dil öğretimine başlama yaşının 4-6 yaş aralığında olması gerektiği, dil öğretiminde öğrencilerin öğrenilen dile yönelik tutumlarının olumsuz olduğu, dil öğretiminde okul yöneticilerinin öğrenilen dile yönelik tutumlarının olumlu olduğu, dil öğretimine yönelik yeniden düzenlemelerin yapılması gerektiği ve dil öğretiminde süreç içerisindeki tüm öğelerin daha donanımlı olmasının gerekli olduğu ve küreselleşme unsurları içermesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | November 18, 2024 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |