Research Article
BibTex RIS Cite

Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Rekreatif Liderlik Davranışlarının İncelenmesi: Sakarya Örneği

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 89 - 98, 30.12.2023

Abstract

Bu çalışmanın temel amacında rekreasyon bölümü öğrencilerinin rekreatif liderlik davranış düzeylerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Alt amaçları ise cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmesidir. Bu çalışma betimsel tarama modelinde ve nicel bir çalışmadır. Çalışmaya 2022-2023 güz eğitim-öğretim yılında Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Rekreasyon bölümünde aktif öğrenim gören 156 rekreasyon bölümü öğrencisi (94 erkek, 62 kadın) katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Rekreasyonel Liderlik Davranışı Ölçeği ve tanımlayıcı bilgi formu kullanılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen veriler SPSS 26.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların demografik bilgilerini elde etmek için betimleyici istatistik ve verilerin parametrik test koşullarını sağlayıp sağlamadığına ilişkin normallik testi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki bağımsız grup karşılaştırılması için bağımsız gruplarda T test, ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırması için tek yönlü varyans analizi testleri gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin rekreatif liderlik davranışı orta düzeyde olduğu sınıf değişkenine göre incelendiğinde ise anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.01). Öğrencilerin rekreatif liderlik davranışları yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre incelendiğinde ise anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir (p>0.05). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin rekreatif liderlik davranışlarının orta düzeyden ileri düzeye taşınması hususunda desteklenmesi önerilmektedir.

Ethical Statement

Çalışmamın planlanmasından yazımına kadar tüm süreçlerde etik ilkelere bağlı kaldığımı, tezime ilişkin bilgi ve belgeleri akademik ve bilimsel etik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi, kullandığım verilerde herhangi bir tahrifat yapmadığımı, araştırmamda kullandığım tüm görsel ve yazılı materyallerin kaynağını gösterdiğimi, yararlandığım eserlerin tümünün kaynaklar bölümünde yer aldığını, Makalemin SUBÜ Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi yazım Kılavuzuna göre yazıldığını beyan ederim.

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

Thanks

Araştırmam boyunca engin bilgi ve deneyimlerinden faydalandığım ve desteğini yanımda hissettiğim SUBÜ Spor Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ayşe Dilşad MİRZEOĞLU ve Doç. Dr. Ersin ESKİLER hocalarıma teşekkür ederim.

References

  • Akbulut, V., Öncü, E. (2021). Öğretmen Liderlik Stiline göre ortaokul öğrencilerinin Beden Eğitimi Yatkınlıklarının İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 164-178.
  • Akyüz, Ö., Karavelioğlu, M.B. (2022). Spor bilimleri fakültesinde okuyan aktif sporcuların liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 231-245.
  • Alper, R., Yalçın, Ö., Pepe, H. (2023). Review Of The Emotional Intelligence And Self-Leadership Levels Of Students At The Faculty Of Sports. Turkish Journal of Sport and Exercise, 25(1), 83-91.
  • Atar, E., Özbek, O. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 51-59.
  • Ayten, İ. (2019). Okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek lisans tezi, Batman.
  • Başdoğan, Z. Ö., Acuner, A. Ağırbaş, İ. ve Yalçın, T. (2002). Sağlık meslek lisesi yöneticilerinin liderlik davranışları ve öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin liderlik algıları: Ankara örneği, 5. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, Eskişehir.
  • Başoğlu, U. D. (2013). Liderlik Davranışları ile Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım İlişkisi: İstanbul İlinde bir uygulama. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 2(2), 73-86.
  • Bozgüney, R. (2021). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Liderlik Düzeyleri ve Özgünlükleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education (Sixth). Oxon: Routledge.
  • Çelik, O. B., Tamer, K. (2014). Farklı liderlik stillerine sahip olan beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 85-102.
  • Durhan, T. A., Kayhalak, F., Kurtipek, S., Yenel, F. (2022). Rekreasyonel Liderlik Davranışı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142.
  • Erdem, O., Dikici, A. M. (2009). Liderlik ve kurum kültürü etkileşimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 198-213.
  • Güngör, N.B., Yenel, F. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin epistemolojik inançları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 39-55.
  • Güzel, E., Güven, F., Aktaş, S. (2021). Rekreasyon Liderlik Türlerinin Gaziantep Halkının Rekreasyon Aktivitilerine Katılımları Üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi. Karamanoğlu MehmetBey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Karaman.
  • Hayashi, A., Ewert, A. (2006). Outdoor leaders' emotional intelligence and transformational leadership. Journal of Experiential Education, 28(3), 222-242.
  • Hardin, J. (2015). E-portfolio assessment: A mixed-methods study of an instructional leadership program's assessment system. The University of Alabama.
  • Huang, M.J. (2004). A Study of the Leadership Style of Recreational Sports Club Leaders in Kaohsiung Taiwan, A dissertation submitted to the Division of Administrative Studies College of Professional Studies, The University of West Florida.
  • Jordan, D. (1989). A New Vision for Outdoor Leadership The¬ory, Leisure Studies, 8 (1): 35-47.
  • Karaküçük, S., Yetim, A. (1996). Rekreasyon Etkinliklerinde Liderlik ve Fonksiyonları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 64-76.
  • Kayhalak, F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Liderlik Davranışları ile Girişimcilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Kirtepe, A., Ugurlu, F.M. (2022). Leadership Characteristics of University Students Engaging in Volunteer Activities. World Journal of Education, 12(5), 1-9.
  • Mannıng, T.T. (2002). Gender, Managerial Level, Transformationa Leadershipand Work Satisfaction, Women in Management Review, 17(5): 207-216.
  • Niyazi, C. (2006). Öğretmen liderliği ve engelleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 137-161.
  • Shooter, W., Sibthorp, J., Gookin, J. (2010). The importance of trust in outdoor education: Exploring the relationship between trust in outdoor leaders and developmental outcomes. Research in Outdoor Education, 10(1), 48-56.
  • Tabachnick , B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. 6. Baskı. Boston: Allyn and Bacon.
  • Taşkıran, B. (2018). Rekreasyon Eğitimi Alan Bireylerin Liderlik Becerileri ile Otorite Tercihlerinin İncelenmesi. Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Batman.
  • Türetgen, İ.Ö., Ballı, E., Artan, İ.E. (2017). Lider ortaya çıkışında cinsiyet ve kişiliğin etkisinin yapıyı harekete geçirme türü görevde incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 37(2), 19-50.
  • Ünlü, Ç., Demirtaş, Ö. (2023). Rekreasyon ve spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin etkinlik ile yönetsel liderlik yönelimleri. ROL Spor Bilimleri Dergisi. Cilt/Volume: 4, Sayı/No: 1, E-ISSN: 2717-9508.
  • Yılmaz, K., Oğuz, A., Altınkurt, Y. (2017). Öğretmenlerin liderlik davranışları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 659-675.
Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 89 - 98, 30.12.2023

Abstract

Project Number

YOK

References

  • Akbulut, V., Öncü, E. (2021). Öğretmen Liderlik Stiline göre ortaokul öğrencilerinin Beden Eğitimi Yatkınlıklarının İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 164-178.
  • Akyüz, Ö., Karavelioğlu, M.B. (2022). Spor bilimleri fakültesinde okuyan aktif sporcuların liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 231-245.
  • Alper, R., Yalçın, Ö., Pepe, H. (2023). Review Of The Emotional Intelligence And Self-Leadership Levels Of Students At The Faculty Of Sports. Turkish Journal of Sport and Exercise, 25(1), 83-91.
  • Atar, E., Özbek, O. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 51-59.
  • Ayten, İ. (2019). Okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek lisans tezi, Batman.
  • Başdoğan, Z. Ö., Acuner, A. Ağırbaş, İ. ve Yalçın, T. (2002). Sağlık meslek lisesi yöneticilerinin liderlik davranışları ve öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin liderlik algıları: Ankara örneği, 5. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, Eskişehir.
  • Başoğlu, U. D. (2013). Liderlik Davranışları ile Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım İlişkisi: İstanbul İlinde bir uygulama. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 2(2), 73-86.
  • Bozgüney, R. (2021). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Liderlik Düzeyleri ve Özgünlükleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education (Sixth). Oxon: Routledge.
  • Çelik, O. B., Tamer, K. (2014). Farklı liderlik stillerine sahip olan beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 85-102.
  • Durhan, T. A., Kayhalak, F., Kurtipek, S., Yenel, F. (2022). Rekreasyonel Liderlik Davranışı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142.
  • Erdem, O., Dikici, A. M. (2009). Liderlik ve kurum kültürü etkileşimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 198-213.
  • Güngör, N.B., Yenel, F. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin epistemolojik inançları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 39-55.
  • Güzel, E., Güven, F., Aktaş, S. (2021). Rekreasyon Liderlik Türlerinin Gaziantep Halkının Rekreasyon Aktivitilerine Katılımları Üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi. Karamanoğlu MehmetBey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Karaman.
  • Hayashi, A., Ewert, A. (2006). Outdoor leaders' emotional intelligence and transformational leadership. Journal of Experiential Education, 28(3), 222-242.
  • Hardin, J. (2015). E-portfolio assessment: A mixed-methods study of an instructional leadership program's assessment system. The University of Alabama.
  • Huang, M.J. (2004). A Study of the Leadership Style of Recreational Sports Club Leaders in Kaohsiung Taiwan, A dissertation submitted to the Division of Administrative Studies College of Professional Studies, The University of West Florida.
  • Jordan, D. (1989). A New Vision for Outdoor Leadership The¬ory, Leisure Studies, 8 (1): 35-47.
  • Karaküçük, S., Yetim, A. (1996). Rekreasyon Etkinliklerinde Liderlik ve Fonksiyonları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 64-76.
  • Kayhalak, F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Liderlik Davranışları ile Girişimcilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Kirtepe, A., Ugurlu, F.M. (2022). Leadership Characteristics of University Students Engaging in Volunteer Activities. World Journal of Education, 12(5), 1-9.
  • Mannıng, T.T. (2002). Gender, Managerial Level, Transformationa Leadershipand Work Satisfaction, Women in Management Review, 17(5): 207-216.
  • Niyazi, C. (2006). Öğretmen liderliği ve engelleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 137-161.
  • Shooter, W., Sibthorp, J., Gookin, J. (2010). The importance of trust in outdoor education: Exploring the relationship between trust in outdoor leaders and developmental outcomes. Research in Outdoor Education, 10(1), 48-56.
  • Tabachnick , B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. 6. Baskı. Boston: Allyn and Bacon.
  • Taşkıran, B. (2018). Rekreasyon Eğitimi Alan Bireylerin Liderlik Becerileri ile Otorite Tercihlerinin İncelenmesi. Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Batman.
  • Türetgen, İ.Ö., Ballı, E., Artan, İ.E. (2017). Lider ortaya çıkışında cinsiyet ve kişiliğin etkisinin yapıyı harekete geçirme türü görevde incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 37(2), 19-50.
  • Ünlü, Ç., Demirtaş, Ö. (2023). Rekreasyon ve spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin etkinlik ile yönetsel liderlik yönelimleri. ROL Spor Bilimleri Dergisi. Cilt/Volume: 4, Sayı/No: 1, E-ISSN: 2717-9508.
  • Yılmaz, K., Oğuz, A., Altınkurt, Y. (2017). Öğretmenlerin liderlik davranışları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 659-675.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports, Physical Training and Sports Pedagogy, Sports and Recreation
Journal Section Research Articles
Authors

Gökhan İrhan

Project Number YOK
Early Pub Date December 29, 2023
Publication Date December 30, 2023
Submission Date October 21, 2023
Acceptance Date December 13, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA İrhan, G. (2023). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Rekreatif Liderlik Davranışlarının İncelenmesi: Sakarya Örneği. Egzersiz Ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 89-98.