Clinical Research
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Speech Discrimination Test in the Presence of Visual Distracting Stimulus in Normal Hearing Individuals

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 18 - 25, 28.06.2022

Abstract

This study aimed to examine the effect of distracting stimuli on speech discrimination in difficult listening conditions in daily life. In this context, the effect of the presence of visual distracting stimuli on speech discrimination performance in noise was compared.
Forty participants (20 females, 20 males) aged 18-26 years with normal otological and audiological findings were included in the study. The participants were administered the speech discrimination in noise (SDN) test with a signal/noise +10 dB HL. Then, the dual-task paradigm was applied and the SDN test was applied in the presence of distracting visual stimuli. The obtained scores were compared for each individual.
There was a significant difference between the SDN scores performed with the distracting visual stimulus and the SDN scores without the visual stimulus (p<0.05). No significant difference was found between the gender distribution of SDN scores with and without distracting visual stimulus (p>0.05). The word that the participants had the most difficulty repeating was found to be the word ‘Zor’ with 42.5%.
The SDN test scores performed with the distracting stimulus presented to the participants were lower than the SDN test scores without the stimulus presentation. It was concluded that attention affects speech discrimination in noise. Therefore, it was concluded that it is a factor that should be taken into account.

References

  • [1] J. Escobar, B.S. Mussoi, A.B. Silberer. "The Effect of Musical Training and Working Memory in Adverse Listening Situations," Ear Hear. 2020;41(2):278-88.
  • [2] A. Wingfield, & P. A. Tun. "Cognitive Supports and Cognitive Constraints on Comprehension of Spoken Language," Journal of the American Academy of Audiology, 18(7), 548–558, 2007.
  • [3] R. F. Huffman, & O. W. Henson, "The Descending Auditory Pathway and Acousticomotor Systems: Connections with the Inferior Colliculus". Brain Research Reviews, 15(3), 295–323, 1990.
  • [4] S. Mungan, "Yetişkinler İçin Türkçe Tek Heceli Konuşmayı Tanıma Testinin Geliştirilmesi,". Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Programı Yüksek Lisans Tezi, s.65, İzmir, 2010.
  • [5] R.C. Beattie, T. Barr, C. Roup," Normal and Hearing İmpaired Word Recognition Scores for Monosyllabic Words in Quiet and Noise," British Journal of Audiology. 31 (3); 164–153, 1997.
  • [6] T.C. Cervera, M.J. Soler, C. Dasi., J.C. Ruiz. "Speech Recognition and Working Memory Capacity in Young-Elderly Listeners: Effects of Hearing Sensitivity," Canadian Journal of Experimental Psychology. 63 (3); 226-216, 2009.
  • [7] Ş. Dündar, “Dikkatin Periferik İşitme Sistemi Üzerindeki Etkisinin Araştırılması,” İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, İstanbul, 2019.
  • [8] Y. Çavuş, "Normal İşiten Bireylerde Gürültüde Konuşmayı Ayırt Etme Performansları ile İşitsel Efferent Sistem Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Yüksek Lisans Tezi, s.14-1, İzmir, 2019.
  • [9] S. Aksoy, M.D. Türkyılmaz, S. Ercan , E. Gürses. "Tinnituslu Bireylerde Dinleme Eforunun Değerlendirilmesi, Ön Çalışma" Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 1 (1) , 15-20, 2018.
  • [10] A. Ovacik. "Presbiakuzili Hastaların Gürültüde Konuşmayı Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesi". Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Programı Yüksek Lisans Tezi, s. 24, Ankara, 2013.

Normal İşiten Bireylerde Görsel Dikkat Dağıtıcı Uyaran Varlığında Gürültüde Konuşmayı Ayırt Etme Testinin Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 18 - 25, 28.06.2022

Abstract

Bu çalışmada günlük hayatta gürültülü dinleme koşullarında dikkat dağıtıcı uyaranların gürültüde konuşmayı ayırt etme üzerindeki etkisini incelemek amaçlandı. Bu bağlamda görsel dikkat dağıtıcı uyaran varlığının gürültüde konuşmayı ayırt etme performansları üzerindeki etkisi karşılaştırıldı.
Çalışmaya, normal otolojik ve odyolojik bulgulara sahip 18-26 yaş aralığında 40 katılımcı (20 Kadın, 20 Erkek) dahil edilldi. Katılımcılara sinyal/gürültü +10 dB HL olacak şekilde gürültüde konuşmayı ayırt etme (GKAE) testi uygulandı. Ardından ikili görev paradigması uygulanarak dikkat dağıtıcı görsel uyaran varlığında GKAE testi uygulandı. Elde edilen skorlar her birey için karşılaştırıldı.
Dikkat dağıtıcı görsel uyaran sunularak yapılan GKAE testi skorları ile görsel uyaran sunulmadan yapılan GKAE skorları arasında anlamlı farklılık elde edildi (p<0.05). Dikkat dağıtıcı görsel uyaran sunularak ve sunulmadan yapılan GKAE skorlarının cinsiyete göre dağılımı incelendi ve her iki yöntem içinde anlamlı bir farklılık elde edilemedi (p>0.05). Katılımcıların tekrar etmede en çok zorlandığı kelime %42,5 ile ‘zor’ kelimesi olarak bulundu.
Katılımcılara dikkat dağıtıcı uyaran sunularak yapılan GKAE testi skorları, uyaran sunulmadan yapılan GKAE testi skorlarına göre düşük elde edildi. Dikkatin gürültüde konuşmayı ayırt etme test skorlarını etkilediği ve göz önünde bulundurulması gereken bir faktör olduğu sonucuna varıldı.

References

  • [1] J. Escobar, B.S. Mussoi, A.B. Silberer. "The Effect of Musical Training and Working Memory in Adverse Listening Situations," Ear Hear. 2020;41(2):278-88.
  • [2] A. Wingfield, & P. A. Tun. "Cognitive Supports and Cognitive Constraints on Comprehension of Spoken Language," Journal of the American Academy of Audiology, 18(7), 548–558, 2007.
  • [3] R. F. Huffman, & O. W. Henson, "The Descending Auditory Pathway and Acousticomotor Systems: Connections with the Inferior Colliculus". Brain Research Reviews, 15(3), 295–323, 1990.
  • [4] S. Mungan, "Yetişkinler İçin Türkçe Tek Heceli Konuşmayı Tanıma Testinin Geliştirilmesi,". Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Programı Yüksek Lisans Tezi, s.65, İzmir, 2010.
  • [5] R.C. Beattie, T. Barr, C. Roup," Normal and Hearing İmpaired Word Recognition Scores for Monosyllabic Words in Quiet and Noise," British Journal of Audiology. 31 (3); 164–153, 1997.
  • [6] T.C. Cervera, M.J. Soler, C. Dasi., J.C. Ruiz. "Speech Recognition and Working Memory Capacity in Young-Elderly Listeners: Effects of Hearing Sensitivity," Canadian Journal of Experimental Psychology. 63 (3); 226-216, 2009.
  • [7] Ş. Dündar, “Dikkatin Periferik İşitme Sistemi Üzerindeki Etkisinin Araştırılması,” İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, İstanbul, 2019.
  • [8] Y. Çavuş, "Normal İşiten Bireylerde Gürültüde Konuşmayı Ayırt Etme Performansları ile İşitsel Efferent Sistem Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Yüksek Lisans Tezi, s.14-1, İzmir, 2019.
  • [9] S. Aksoy, M.D. Türkyılmaz, S. Ercan , E. Gürses. "Tinnituslu Bireylerde Dinleme Eforunun Değerlendirilmesi, Ön Çalışma" Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 1 (1) , 15-20, 2018.
  • [10] A. Ovacik. "Presbiakuzili Hastaların Gürültüde Konuşmayı Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesi". Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Programı Yüksek Lisans Tezi, s. 24, Ankara, 2013.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Audiology
Journal Section Research Articles
Authors

Büşra Nur Eser 0000-0003-2697-6688

Sevde Nur Güzil This is me 0000-0002-7899-7002

Beyza Çantak 0000-0001-6009-8407

Publication Date June 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 1

Cite

IEEE B. N. Eser, S. N. Güzil, and B. Çantak, “Normal İşiten Bireylerde Görsel Dikkat Dağıtıcı Uyaran Varlığında Gürültüde Konuşmayı Ayırt Etme Testinin Değerlendirilmesi”, Journal of Innovative Healthcare Practices, vol. 3, no. 1, pp. 18–25, 2022.