It is only possible for companies to maintain their position and advance in the competitive environment by preserving their quality and by developing and improving themselves. In this direction, they need to make quality measurements and analyses. For this purpose, more than one quality improvement method has been developed. One of the techniques for enhancing quality is the Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) method. FMEA is an operations management and product development method that classifies failures according to similarity, probability, detectability, and severity to analyze potential failure types of a system. It is a technique that focuses on avoiding risks in products and processes during the production phase and documenting these activities. Its purpose is to prevent poor quality, address potential risks that may cause product defects, identify possible types of defects, and determine their consequences and severity. In this study, the bunkering operation between the fuel barge and a ship, the berthing and anchoring of the fuel barge, the fuel transfer process, the unberthing of the fuel barge, and the preparation for the voyage were handled in three stages and the hazards were defined for each stage. Bunkering operation hazards have been identified by using FMEA have been conducted to reduce operational risks, and suggestions have been made.
Firmaların rekabet ortamında yerlerini koruyabilmeleri ve ilerleyebilmeleri ancak kalitelerini koruyarak, kendilerini geliştirip iyileştirerek mümkündür. Bu doğrultuda kalite ölçümü ve analizi yapmaları gerekmektedir. Bu amaçla da birden fazla kalite iyileştirme yöntemi geliştirilmiştir. Hata Türü ve Etki Analizi (HTEA) yöntemi de kalite iyileştirme yöntemlerinden biridir. HTEA, bir sistemin potansiyel hata çeşitlerini analiz etmek için benzerliğe, olasılığa, saptanabilirlik ve şiddet derecelerine göre hataları sınıflandıran bir operasyon yönetimi ve ürün geliştirme yöntemidir. Üretim aşamasında ürünlerde ve süreçlerde risklerden kaçınılmasına ve bu faaliyetlerin belgelenmesine odaklanan bir tekniktir. Amacı kalitesizliği önlemek, ürün kusurlarına neden olabilecek potansiyel riskleri ele almak, olası hata türlerini belirleyip sonuçlarını ve önem derecelerini saptamaktır. Bu çalışmada yakıt barcı ve yakıt alan gemi arasında gerçekleşen yakıt ikmali operasyonu, yakıt barcının yanaşması ve demirleme, yakıt transferi süreci ile yakıt barcının ayrılması ve seyre hazırlık olarak üç aşamada ele alınmış ve her bir aşama için tehlikeler tanımlanmıştır. Tanımlanan tehlikeler HTEA kullanılarak operasyon risklerinin azaltılması konusunda çalışmalar yapılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Maritime Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | May 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |