Wind energy technology is based on the conversion of mechanical energy into electrical energy as a result of the wind turning the turbine blades. The wind potential of the place where the wind turbine will be installed is very important for an efficient electricity production. Airfoil, wing structure and the ratio of drag coefficient to lift coefficient (CL/CD) are also important parameters that affect turbine performance in terms of efficiency. In different wing profiles, the ratio of the same angle of attack may differ. In this study, a channel was opened on the NACA-4412 profile, inspired by the owl wing form with the biomimicry method. The channels are formed in such a way that the channel width is 12 mm and the channel depth is 5 pieces with a distance of 40 mm on the
entire surface by reducing the surface of the airfoil by 10%. Analyzes were performed when Reynolds numbers were 2.5x104 ,5x104, 7.5x104 and angles of attack were 8°, 12°, 20°. The drag coefficient and lift coefficient values were obtained for the ducted model. It was observed that the CL/CD ratio increased approximately 4 and 8 times in the channel model at 8° and 12° of the angle of attack at a value of 2.5x104 Reynolds number. At 20°, when the reference model is stalled, the channel opened model is more stable and the solution can be realized. It was observed that the CL/CD ratio increased approximately 4 and 7 times in the channel model at 8° and 12° of the angle of attack at a Reynolds number of 5x104. At 7.5x104 Reynolds number, at 8° and 12° of the angle of attack, there was an increase of approximately 5 and 8 times in the CL/CD ratio in the channel model.
Rüzgâr enerjisi teknolojisi, rüzgârın türbin kanatlarını döndürmesi sonucu mekanik enerjinin elektrik enerjisine dönüşmesi esasına dayanır. Rüzgâr türbininin kurulacağı yerin rüzgâr potansiyeli, verimli bir elektrik üretimi için oldukça önemlidir. Türbinlerde kullanılan jeneratör tipi, kanat aerodinamiği ve kanat sayısı verimi etkileyen faktörlerdendir. Kanat profili, kanat yapısı ve sürüklenme katsayısının kaldırma katsayısına oranı da (CL/CD) verimlilik bakımından türbin performansını etkileyen önemli parametrelerdir. Farklı kanat profillerinde aynı hücum açısında (CL/CD) oranı farklılık gösterebilmektedir. Bu çalışmada biyomimikri yöntemi ile baykuş kanadı formundan ilham alınarak NACA-4412 profili üzerinde kanal açılmıştır. Kanallar, kanal genişliği 12 mm ve kanal derinliği kanat profilinin yüzeyinin %10 oranında küçültülmesiyle tüm yüzeyde 40 mm mesafe ile 5 tane olacak şekilde oluşturulmuştur. Analizler Reynolds sayılarının 2,5x104, 5x104, 7,5x104 ve hücum açılarının 8°, 12°, 20° olması durumlarında gerçekleştirilmiştir. Kanallı model için sürüklenme katsayısı (CD) ve kaldırma katsayısı (CL) değerleri elde edilmiştir. Kanallı ve kanalsız model için analizlerin gerçekleştirildiği hücum açıları ve Reynolds sayılarında kaldırma katsayısı/sürüklenme katsayısı (CL/CD) oranları kıyaslanmıştır. Reynolds sayısının 2,5x104 değerinde hücum açısının 8° ve 12°’lerinde kanallı modelde CL/CD oranında yaklaşık olarak 4 ve 8 katı artış olduğu görülmüştür. 20° de ise referans modelde stall durumu söz konusuyken kanal açılmış model daha kararlı bir yapıda olup çözüm gerçekleştirilebilmiştir. Reynolds sayısının 5x104 değerinde hücum açısının 8° ve 12°’lerinde kanallı modelde CL/CD oranında yaklaşık olarak 4 ve 7 katı artış olduğu görülmüştür. Reynolds sayısının 7,5x104 değerinde hücum açısının 8° ve 12°’lerinde kanallı modelde CL/CD oranında yaklaşık olarak 5 ve 8 katı artış olduğu görülmüştür.
Bu çalışma Yıldız Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Bölümü müfredatında yer alan GIM4000 Bitirme Tezi dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computational Methods in Fluid Flow, Heat and Mass Transfer (Incl. Computational Fluid Dynamics) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 30, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |