Sağlık çalışanları, kişilerin yaşamsal işlevlerini yerine getirmede önemli rolleri bulunmakta ve bu görevlerini yaparken iş doyumunun yüksek tutulması gerekmektedir. Sağlık çalışanlarının iş doyumunun sağlanmasıyla bakımın kalitesi, hasta memnuniyeti artabilecek ve tıbbi hatalarda azalma mümkün olabilmektedir. Sağlık çalışanlarının iş doyumunu etkileyen faktörlerin belirlenip iş doyumunu artırabilecek uygulamaların hayata geçirilmesi oldukça önemli olmaktadır. İş tatminini etkileyen bireysel faktörler arasında kişilik özellikleri, eğitim düzeyi, statü, deneyim, iş-yaşam dengesi, stres yönetimi, kariyer gelişimi, iş rolü uyumu, işyeri ilişkileri, sağlık ve refah, motivasyon ve hedefler, ücret ve ek haklar ve özerklik yer almaktadır. Ayrıca, iş tatminini etkileyen örgütsel faktörler arasında işin niteliği, çalışma ortamı ve koşulları, çalışma arkadaşları, ücret, iletişim, terfi, iş güvenliği ve şiddet, ödül ve yönetim yer almaktadır. Sağlık hizmeti sunan sağlık çalışanlarının işlerinden memnun kalmaları için yöneticilerin sağlık çalışanlarının ihtiyaçlarını belirlemesi ve karşılaması, yaşam kalitesini iyileştirmesi ve sağlık çalışanlarının motivasyonunu artırması gerekmektedir. Bu derlemenin amacı, sağlık çalışanlarının iş doyumunu etkileyen faktörlerin incelenmesidir.
Bu çalışma derleme çalışması olduğu için etik kurul onayına gerek yoktur.
Healthcare professionals play an important role in fulfilling the vital functions of people, and job satisfaction should be maintained while performing these duties. Increasing the quality of care, increasing patient satisfaction, and reducing medical errors could be achieved by improving the job satisfaction of healthcare professionals. It is important to determine the factors that affect the job satisfaction of healthcare professionals and to implement practises that can increase job satisfaction. Individual factors affecting job satisfaction include personality traits, education level, status, experience, work-life balance, stress management, career development, job role fit, workplace relationships, health and well-being, motivation and goals, compensation and benefits, and autonomy. Moreover, organisational factors affecting job satisfaction include the nature of work, working environment and conditions, work colleagues, payment, communication, promotion, occupational safety and violence, awards, and governance. For healthcare professionals providing health services to be satisfied with their work, managers should identify and meet the needs of healthcare professionals, improve the quality of life, and increase motivation of healthcare professionals. This literature review aims to examine the factors that affect the job satisfaction of healthcare professionals.
Ethics committee approval was not required for this review study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 4, 2024 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 3 |