In this study, risk management has been examined
in the public-private sector partnership which has attracted great interest in
all over the world. Although the public private sector partnership market has
reached level of 127 billion dollars in Turkey, it is an area where the
academic community has not received enough attention. Public private sector
partnership projects are signed for very long periods of time and this
situation has many future risks for the public sector and society. In this
study, firstly, the types of risks that may occur in the public private sector
partnership are explained. In particular, different types of risks that may
arise due to the public damages that may be incurred by the public, and the
poorly designed aspects of the contract are evaluated. The basic principle of
risk management is to determine the right choice of projects and to choose
projects which provide social welfare. In particular, different types of risks
that may arise due to the public damages that may be incurred by the public and
the poorly designed aspects of the contract are evaluated. It was tried to be
presented that the main principle in risk management has to be the choosing of
right project and the sustaining of welfare. In addition, the fact that risk
management has been put on the public by a law in Turkey is discussed. The
result reached is the need for a legal framework for a better public private
sector cooperation market and transparent management is the only way to achieve
international finance.
Bu çalışmada yeni kamu yönetimi uygulamaları kapsamında son dönemde tüm
dünyada büyük ilgi gören kamu-özel sektör
işbirliğinde risk yönetimi incelenmiştir. Kamu özel sektör işbirliği pazarı
ülkemizde 127 milyar dolar seviyesine ulaşmış olmasına rağmen akademik
çevrelerce yeterince ilgi gösterilmemiş bir alandır. Kamu özel sektör işbirliği
projeleri çok uzun süreler için imzalanmakta ve bu durum kamu ve toplum için
geleceğe yönelik birçok riskler barındırmaktadır. Bu çalışmada öncelikle
kamu-özel sektör işbirliğinde ortaya çıkabilecek risk çeşitleri izah
edilmiştir. Özellikle devlet garantileri kapsamında kamunun uğrayabileceği
zararlar ve sözleşmenin iyi tasarlanmamış yönleri ile ortaya çıkabilecek farklı
risk çeşitleri değerlendirilmiştir. Risk yönetiminde temel ilkenin projelerin
doğru seçilmesi ve sosyal refah sağlaması gerekliliği ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Ayrıca ülkemizde risk yönetiminin bir kanunla toptan kamuya
yüklenmiş olması tartışılmıştır. Daha iyi bir kamu özel sektör işbirliği pazarı
için bir çerçeve yasaya olan ihtiyacın var olduğu ve şeffaf yönetimin
uluslararası finansa ulaşmanın tek yolu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |