Research Article
BibTex RIS Cite

The effect of business motivation on internal marketing in accounting department employees

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 13, 27.06.2019

Abstract

The aim of this study is to determine whether work motivation has an effect on internal marketing. In order to determine the effect of business motivation on internal marketing in the accounting department employees, a questionnaire was applied and the results were analyzed. 137 accounting workers participated in the questionnaire, and 133 questionnaires were analyzed after the 4 questionnaires were eliminated. Participants were asked to respond to 4 demographic factors, 24 to measure their work motivation, and 15 to measure internal marketing. Exploratory factor analysis was applied to the data. After exploratory factor analysis, the variables of the research model were examined by applying confirmatory factor analysis to the variables. In order to determine the differences between the variables in the scales and demographic variables, t and ANOVA tests were applied. Regression analysis was performed to determine the effects of the variables in the scales. It has been determined that the employees of the accounting department have the good business motivation and internal marketing levels. Internal motivation and external motivation variables affect the vision-education and reward variables positively. This situation will have a positive effect on the performance of the accounting department employees as increasing the motivation will also increase the internal marketing level.

References

  • Arnett, D.B., Laverie, D.A. & Mclane, C. (2002). Using job satisfaction and pride as internal-marketing tools. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 43(2), 87-96.
  • Çil, B. (2012). İstatistik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çoban, S. & Perçin, N.Ş. (2011). The effects of factors of internal marketing on components of organizational commitment in four and five star hotels located in cappadocia. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 202-217.
  • Dündar, İ.P. & Fırlar, B.G. (2006). İçsel pazarlama ve toplam kalite yönetimi Türkiye’deki ulusal basin işletmelerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştirma. Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Dergisi, 37(1), 131-153.
  • Dündar, S., Özutku, H. & Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 105-119.
  • El Samen, A.A. & Alshurideh, M. (2012). The impact of internal marketing on internal service quality: a case study in a Jordanian pharmaceutical company. International Journal of Business and Management, 7(19), 84-95.
  • Ersarı, G. & Naktiyok, A. (2012). İşgörenin içsel ve dişsal motivasyonunda stresle mücadele tekniklerinin rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 81-101.
  • Ertan, H. (2008). Örgütsel bağlılık, iş motivasyonu ve iş performansı arasındaki ilişki: Antalya'da beş yıldızlı otel işletmelerinde bir inceleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Ertürk, R., (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonu, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-15.
  • Foreman, S. & Money, A. (1995). Internal marketing: Concepts, measurement and application. Journal of Marketing Management, 11(1), 755-768.
  • Gök, S. (2009). Örgüt ikliminin çalişanlarin motivasyonuna etkisi üzerine bir araştirma, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 587-605.
  • Gökkaya, S. & Türker, N. (2018). İş motivasyonu ile iş tatmini üzerine otel işletmelerinde karşilaştirmali bir araştirma. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), 12-28.
  • İşler, D.B. & Özdemir, Ş. (2010). Hastane işletmelerinde içsel pazarlama yaklaşiminin iş tatmini ve örgütsel bağlilik üzerine etkisi: Isparta ili örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 115-142.
  • Kocaman, S., Durna, U. & İnal, M.E. (2013). Konaklama işletmelerinde içsel pazarlama uygulamalarının örgütsel bağlılığa etkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 5(1), 21-29.
  • Lings, I.N. (1999). Managing service quality with internal marketing schematic. Long Range Planning, 32(4), 452-463.
  • Mottaz, J.C. (1985). The relative importance of intrinsic and extrinsic rewards as determinants of wok satisfaction. The Sociological Quarterly, 26(3), 365- 385.
  • Özdemir, Y. (2009). Ergenlik döneminde benlik kurgusu gelişiminin anababanın çocuk yetiştirme stilleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Peltier, J.W., Pointer, L. & Schibrowsky, J.A. (2006). Internal marketing and the antecedents of nurse satisfaction and loyalty. Health Marketing Quarterly, 23(4), 75-108.
  • Saracel, N., Taşseven, Ö. & Ay, N. (2015). Örgütsel stresin iş motivasyonu üzerine etkisi. Social Sciences Research Journal, 4(4), 12-34.
  • Sihombing, S.O. & Gustam, M. (2007). The effect of internal marketing on job satisfaction and organizational commitment: An empirical study in a university setting. Paper presented at the PPM National Conference on Management Research, November 8–10, Jakarta, Indonesia.
  • Şantaş, F., Işık, O. & Çilhoroz, Y. (2018). Hemşirelerin iş yaşam kalitesi, iş motivasyonu ve yaşam tatmini algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(1), 64-76.
  • Wiley, C. (1997). What motivates employees according to over 40 years of motivation surveys. International Journal of Manpower, 3(18), 263-280.
  • Toksarı, M. (2012). İçsel pazarlama bağlamında, iç müşterinin çalıştığı iş yerinden tatmin olma düzeyi ile demografik özellikleri arasındaki farklılıkların tespitine yönelik ampirik bir çalışma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 155-183.
  • Tuncay, A.H. (2009). İçsel pazarlamanın örgütsel bağlılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Isparta.
  • Yılmaz, V. & Varol, S. (2015). Hazır yazılımlar ile yapısal eşitlik modellemesi: Amos, EQS, Lisrel, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(4), 28-44.

Muhasebe departmanı çalışanlarında iş motivasyonunun içsel pazarlamaya etkisi

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 13, 27.06.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı iş motivasyonunun içsel
pazarlamaya etkisi olup olmadığını ortaya koymaktır. Muhasebe departmanı
çalışanlarında iş motivasyonunun içsel pazarlamaya etkisinin belirlenmesi için
anket uygulanmış ve sonuçları analiz edilmiştir. 137 muhasebe çalışanı ankete
katılmış, hatalı ve eksik olan 4 anket elendikten sonra 133 ankete analiz
uygulanmıştır. Katılımcılardan demografik etkenlerle ilgili 4, iş motivasyonunu
ölçmek için 24 ve içsel pazarlamayı ölçmek için 15 ifadeyi cevaplamaları
istenilmiştir. Elde edilen verilere öncelikle açımlayıcı faktör analizi
uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonrasında değişkenlere doğrulayıcı
faktör analizi uygulanarak araştırma modeline ilişkin indeksler incelenmiştir.
Ölçeklerdeki değişkenler ile demografik değişkenler arasındaki farklılığı
belirleyebilmek için t ve Anova testleri uygulanmıştır. Ölçeklerde yer alan
değişkenlerin etkilerini belirlemek için regresyon analizi yapılmıştır.
Muhasebe departmanı çalışanlarının iş motivasyonu ve içsel pazarlama
düzeylerinin iyi olduğu belirlenmiştir. İçsel motivasyon ve dışsal motivasyon
değişkenlerinin vizyon-eğitim ve ödüllendirme değişkenlerini pozitif yönde
etkilediği belirlenmiştir. İş motivasyonun artırılması içsel pazarlama düzeyini
de artıracağı için bu durum muhasebe departmanı çalışanlarının performansına
olumlu etkide bulunacaktır.

References

  • Arnett, D.B., Laverie, D.A. & Mclane, C. (2002). Using job satisfaction and pride as internal-marketing tools. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 43(2), 87-96.
  • Çil, B. (2012). İstatistik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çoban, S. & Perçin, N.Ş. (2011). The effects of factors of internal marketing on components of organizational commitment in four and five star hotels located in cappadocia. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 202-217.
  • Dündar, İ.P. & Fırlar, B.G. (2006). İçsel pazarlama ve toplam kalite yönetimi Türkiye’deki ulusal basin işletmelerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştirma. Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Dergisi, 37(1), 131-153.
  • Dündar, S., Özutku, H. & Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 105-119.
  • El Samen, A.A. & Alshurideh, M. (2012). The impact of internal marketing on internal service quality: a case study in a Jordanian pharmaceutical company. International Journal of Business and Management, 7(19), 84-95.
  • Ersarı, G. & Naktiyok, A. (2012). İşgörenin içsel ve dişsal motivasyonunda stresle mücadele tekniklerinin rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 81-101.
  • Ertan, H. (2008). Örgütsel bağlılık, iş motivasyonu ve iş performansı arasındaki ilişki: Antalya'da beş yıldızlı otel işletmelerinde bir inceleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Ertürk, R., (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonu, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-15.
  • Foreman, S. & Money, A. (1995). Internal marketing: Concepts, measurement and application. Journal of Marketing Management, 11(1), 755-768.
  • Gök, S. (2009). Örgüt ikliminin çalişanlarin motivasyonuna etkisi üzerine bir araştirma, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 587-605.
  • Gökkaya, S. & Türker, N. (2018). İş motivasyonu ile iş tatmini üzerine otel işletmelerinde karşilaştirmali bir araştirma. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), 12-28.
  • İşler, D.B. & Özdemir, Ş. (2010). Hastane işletmelerinde içsel pazarlama yaklaşiminin iş tatmini ve örgütsel bağlilik üzerine etkisi: Isparta ili örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 115-142.
  • Kocaman, S., Durna, U. & İnal, M.E. (2013). Konaklama işletmelerinde içsel pazarlama uygulamalarının örgütsel bağlılığa etkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 5(1), 21-29.
  • Lings, I.N. (1999). Managing service quality with internal marketing schematic. Long Range Planning, 32(4), 452-463.
  • Mottaz, J.C. (1985). The relative importance of intrinsic and extrinsic rewards as determinants of wok satisfaction. The Sociological Quarterly, 26(3), 365- 385.
  • Özdemir, Y. (2009). Ergenlik döneminde benlik kurgusu gelişiminin anababanın çocuk yetiştirme stilleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Peltier, J.W., Pointer, L. & Schibrowsky, J.A. (2006). Internal marketing and the antecedents of nurse satisfaction and loyalty. Health Marketing Quarterly, 23(4), 75-108.
  • Saracel, N., Taşseven, Ö. & Ay, N. (2015). Örgütsel stresin iş motivasyonu üzerine etkisi. Social Sciences Research Journal, 4(4), 12-34.
  • Sihombing, S.O. & Gustam, M. (2007). The effect of internal marketing on job satisfaction and organizational commitment: An empirical study in a university setting. Paper presented at the PPM National Conference on Management Research, November 8–10, Jakarta, Indonesia.
  • Şantaş, F., Işık, O. & Çilhoroz, Y. (2018). Hemşirelerin iş yaşam kalitesi, iş motivasyonu ve yaşam tatmini algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(1), 64-76.
  • Wiley, C. (1997). What motivates employees according to over 40 years of motivation surveys. International Journal of Manpower, 3(18), 263-280.
  • Toksarı, M. (2012). İçsel pazarlama bağlamında, iç müşterinin çalıştığı iş yerinden tatmin olma düzeyi ile demografik özellikleri arasındaki farklılıkların tespitine yönelik ampirik bir çalışma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 155-183.
  • Tuncay, A.H. (2009). İçsel pazarlamanın örgütsel bağlılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Isparta.
  • Yılmaz, V. & Varol, S. (2015). Hazır yazılımlar ile yapısal eşitlik modellemesi: Amos, EQS, Lisrel, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(4), 28-44.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Research Articles
Authors

Ayhan Bayram 0000-0003-0640-8106

Publication Date June 27, 2019
Submission Date March 11, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Bayram, A. (2019). Muhasebe departmanı çalışanlarında iş motivasyonunun içsel pazarlamaya etkisi. Journal of Politics Economy and Management, 2(1), 1-13.

The author(s) is (are) the sole responsible for the opinion and views stated in the articles.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.