Since gaining independence in the 1960s, education has dramatically increased in African nations. Immediate emphasis was placed on human resource development to advance and modernize many economic areas. As a result, education was seen as a development instrument since it produced a larger number of skilled workforces, which helped to build a critical mass of experts and specialists for economic development. In this study, we explored the association between the labor force and socio-economic forces in Sub-Saharan Africa from the period 2000 to 2020. A vector error correction model was exercised to observe the long-run and short-term cointegration between the labor force and explanatory factors such as literacy rate, economic growth, government expenditure, and progression to the secondary school level. What’s more, we discerned the causality among the variables to conclude if there is a unidirectional or bidirectional relationship. The findings demonstrated that in the short run socioeconomic forces do not have any considerable impact on the labor force. Nonetheless, the long-run results revealed that economic growth and progression to the secondary education level have a positive impact on the labor force. Whilst, the Sub-Saharan African government’s expenditure presented a negative impact on the labor force. Last but not least, the literacy rate exhibited an insignificant impact which suggests how inconsequential the literacy rate is to determine the labor force in Africa. Further, the findings will assist managers, scholars, and lawmakers in identifying the appropriate types of measures required in their fields of expertise or countries of interest in order to capitalize on the labor force and upgrade the current policies and reforms concerning the workforce, employment, and job market.
Labor Force Sub-Saharan Africa Education Access socio-economics forces VECM model VECM modeli sosyo-ekonomik güçler Eğitim Erişimi
1960'larda bağımsızlığını kazanmasından bu yana, Afrika ülkelerinde eğitim önemli ölçüde arttı. Birçok ekonomik alanı ilerletmek ve modernize etmek için insan kaynaklarının geliştirilmesine acil vurgu yapıldı. Sonuç olarak, eğitim, ekonomik kalkınma için kritik bir uzman ve uzman kitlesinin oluşturulmasına yardımcı olan daha fazla sayıda vasıflı iş gücü ürettiği için bir kalkınma aracı olarak görülüyordu. Bu çalışmada, Sahra Altı Afrika'da 2000-2020 yılları arasında işgücü ile sosyo-ekonomik güçler arasındaki ilişkiyi araştırdık. okuryazarlık oranı, ekonomik büyüme, devlet harcamaları ve orta öğretim düzeyine ilerleme gibi güçlü ve açıklayıcı faktörler. Dahası, tek yönlü mü yoksa çift yönlü bir ilişki olup olmadığı sonucuna varmak için değişkenler arasındaki nedenselliği ayırt ettik. Bulgular, kısa vadede sosyoekonomik güçlerin işgücü üzerinde önemli bir etkiye sahip olmadığını göstermiştir. Bununla birlikte, uzun vadeli sonuçlar, ekonomik büyümenin ve orta öğretim düzeyine ilerlemenin işgücü üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, Sahra Altı Afrika hükümetinin harcamaları işgücü üzerinde olumsuz bir etki yarattı. Son olarak, okuryazarlık oranı, Afrika'daki işgücünü belirlemek için okuryazarlık oranının ne kadar önemsiz olduğunu gösteren önemsiz bir etki sergiledi. Ayrıca bulgular, yöneticilere, akademisyenlere ve yasa koyuculara, işgücünden yararlanmak ve işgücü, istihdam, istihdam ve sosyal güvenlik ile ilgili mevcut politika ve reformları yükseltmek için uzmanlık alanlarında veya ilgilendikleri ülkelerde gerekli olan uygun önlem türlerini belirlemede yardımcı olacaktır. ve iş piyasası.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |