Çalışma, Okul Öncesi Çocukların Sosyo-Duygusal Düzenleme Becerilerinin Gelişimi ve Ebeveynlik Tarzlarını araştırmak için tanımlayıcı anket tasarımı kullanmıştır. On (10) okul öncesi eğitim kurumundan, beş (5) devlet ve beş (5) özel okuldan rastgele seçilen iki yüz (200) okul öncesi öğrenci katılımcı olarak belirlenmiştir. Ebeveynlik Tarzları Anketi (PSQ) ve okul öncesi çocukların sınıfta sergiledikleri sosyo-duygusal becerileri değerlendirmek için kendi oluşturduğumuz bir Değerlendirme Ölçeği (PCSRS) kullanılmıştır. Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 20.0 (Sosyal Bilimler için İstatistiksel Yazılım Paketi) sürümü kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, baskın ebeveynlik tarzının otoritatif ebeveynlik tarzı olduğunu ve sosyo-duygusal düzenleme becerilerinin sırasıyla; arkadaşlık becerisi, işbirliği becerisi, sorumluluk becerisi, iletişim becerisi ve son olarak empati becerisi olduğunu ortaya koymuştur.
The study employed descriptive survey design to investigate the Parenting Styles and the Development of Socio-Emotional Regulation Skills of Preschool Children. Two hundred (200) Preschool respondents were randomly selected from ten (10) pre-primary schools; five (5) public and five (5) private schools. Parenting Styles Questionnaire (PSQ) and a self-Constructed Rating Scale for preschool Children's Socio-Emotional Rating Scale (PCSRS) were used to elicit information about the preschool parents' parenting styles and the rate scale for evaluation about their Socio-Emotional Skills displayed in the classroom. Validity and reliability studies of the measurement tools have been conducted. The data collected were analysed using statistical software SPSS 20.0 (Statistical Software Package for Social sciences). The findings revealed that that the dominant parenting Styles is authoritative parenting styles and the index of Socio-Emotional Regulation Skills are in the following order; friendship Skill, cooperation skill, responsibility skill, communication skill and the last is the empathy skill.
Bu çalışma için etik komite onayı Ilorin Üniversitesi’nden (Tarih: 18 Haziran 2024, Sayı: 16/25OYO83) alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 1, 2024 |
Publication Date | October 1, 2024 |
Submission Date | July 30, 2024 |
Acceptance Date | September 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |
Journal of Psychometric Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0).