The study determined the level of sexting behavior among university undergraduate students in Southwestern Nigeria. It further established the influence of personality traits (openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, and neuroticism) on the sexting behavior of the students. Sexting, which is a morality issue, may have negative effects on university students academically, socially, emotionally, and spiritually. The study adopted the descriptive survey research design. The sample for this study consisted of 1200 university undergraduate students selected using a multistage sampling technique. The instrument used to elicit information from the respondents was the Sexting Behavior and Personality Traits Questionnaire (SBPTQ). The results showed that 66%,24.6%, and 9.4% of university undergraduate students demonstrated low, moderate, and high levels of sexting behavior, respectively. In addition to this finding, it was determined that there is no significant relationship between sexting behaviors and the personality traits of openness, conscientiousness, extraversion, and agreeableness. However, a positive and significant relationship was found between neuroticism and sexting behaviors. The findings were discussed in the light of existing literature.
Bu çalışma, Güneybatı Nijerya'daki üniversite lisans öğrencileri arasında sexting davranışının yaygınlığını ve bu davranış üzerinde kişilik özelliklerinin (açıklık, sorumluluk, dışadönüklük, uyumluluk ve nevrotiklik) etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Sexting, ahlaki bir sorun olarak kabul edilmekte ve üniversite öğrencilerinin akademik, sosyal, duygusal ve ruhsal sağlıkları üzerinde olumsuz etkilere yol açabilmektedir. Çalışma, betimsel araştırma desenini benimsemiş olup, örneklem seçiminde çok aşamalı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 1200 üniversite lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Sexting Davranışı ve Kişilik Özellikleri Anketi (SBPTQ) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, katılımcıların %66'sının düşük, %24.6'sının orta ve %9.4'ünün yüksek düzeyde sexting davranışı sergilediğini ortaya koymuştur. Ayrıca, kişilik özelliklerinden açıklık, sorumluluk, dışadönüklük ve uyumluluk ile sexting davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken, nevrotiklik özelliği ile sexting davranışları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve sexting davranışının üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology, Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 17, 2025 |
Publication Date | March 17, 2025 |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | January 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Psychometric Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0).