Çocuk refahı alanına
ilişkin önemli bir anlayış geliştiren Çocuk Koruma Kanunu’nda belirtilen
esaslar doğrultusunda hazırlanan Çocuk Destek Merkezleri Yönetmeliği ile
birlikte suça sürüklenen, suç mağduru veya sokakta tehlikelerle karşı karşıya
kalmış çocuklara hizmet veren Çocuk Destek Merkezleri hizmete girmiştir. Bu
çalışmada suça sürüklenmesi, suç mağduru olması veya sokakta sosyal
tehlikelerle karşı karşıya kalması sebebiyle haklarında bakım tedbiri veya
korunma kararı verilen çocuklardan; psikososyal desteğe ihtiyaç
duyduğu tespit edilenlerin, bu ihtiyaçları giderilinceye kadar geçici süre
ile koruma ve bakımlarının sağlandığı, bu süre içerisinde aile, yakın çevre
ve toplum ilişkilerinin düzenlenmesine yönelik çalışmaların yürütüldüğü Çocuk
Destek Merkezleri ve bu kuruluşlardan reşit olmaları sebebiyle ayrılan bireyler
üzerinde durulacaktır. Çocuk Destek Merkezlerinde reşit olana kadar psikosyal
destek ve rehabilitasyon sürecine dahil edilen ve ilgili sosyal hizmet
mevzuatı gereğinde koruma kararı uzatılması gerekli görülmediği için söz
konusu sosyal rehabilitasyon süreci tamamlanamayan suça sürüklenen çocuklar
sosyal hizmet müdahalesinin dışında kalabilmektedir. Buradan hareketle, bu
araştırmanın amacını, suça sürüklenen ve koruma altında bulunan çocuklardan
psikososyal rehabilitasyonu tamamlanmayan fakat reşit olması nedeniyle Çocuk
Destek Merkezlerinde sunulan bakım ve sosyal rehabilitasyon hizmeti
sonlandırılan bireylerin psikososyal özellikleri, rehabilitasyon sürecine
nasıl başladıkları, bu süreçteki yaşantılarına ilişkin görüşlerinin
incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında Çocuk Destek Merkezlerinde en
az 3 ay kalmış olan 10 birey ile nitel görüşme sağlanmıştır. Yapılan
görüşmelerde söz konusu bireylerin sosyal hayata uyumda çeşitli sorunlarla
başa çıkmakta zorlandıkları, suç olgusundan tam manasıyla uzaklaşamadıkları
ve kurum bakımı sonrası sosyal desteğe ihtiyaç duydukları görülmüştür.
Akarca, M. (2017). Çocukların Ceza Hukukundaki Yeri ve Çocukların Korunması. 30/03/2019, https://www.anayasa.gov.tr/media/3626/akarca.pdf
Arabacı, L. veTaş, G. (2017). Çocuklarda suça sürükleyen faktörler, ruhsal problemler ve hemşirelik bakımı. PsikiyatriHemşireliğiDergisi,8(2), 110-117.
Bülbül, S. ve Doğan, S. (2016). Suça sürüklenen çocukların durumu ve çözüm önerileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 59, 31-36.
Çoban, S. (2012). Sosyal Çevrenin Etkilerinin Çocukların Suç ve Problemli Davranışları ile İlişkileri. (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Demir, A. (2017). Suça Sürüklenen Çocukların Ruhsal İşleyişlerinin Projektif Testlerle Değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
İpek, A. (2010). Suça sürüklenen çocukların okul dönemlerinin incelenmesi ve bu dönemde barındırdıkları risk faktörlerinin belirlenmesi: Ankara, İstanbul veİzmir jandarma çocuk merkezleri örneği. (Yüksek lisans tezi). Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Karakuş, Ö. veTekin, H. (2012). Çocuk koruma kanunu uyarınca haklarında danışmanlık tedbiri uygulanan çocukların özelliği (Konya örneği). Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(29), 29-44.
Kunt, V. (2003). Çocukvesuç (Yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Polat, O. (2000). Adlıtıp.İstanbul: Der Yayınları.
Uluğtekin, S. (1994). Çocuk mahkemeleri ve sosyal inceleme raporları. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınevi.
Ulusal Çocuk Mevzuatı (2013). Çocuk adalet sistemi çalışanları eğitim programı http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/3.%20ULUSAL%20%C3%87OCUK%20MEVZUATI.pdf
Uzun, Z. (2015). Suç ve değer ilişkisi: suça sürüklenmiş çocuklar üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu
29310 sayılı Çocuk Destek Merkezleri Yönetmeliği
3413 sayılı SHÇEK Kanunu
Year 2019,
Volume: 2 Issue: 1, 149 - 161, 20.05.2019
Akarca, M. (2017). Çocukların Ceza Hukukundaki Yeri ve Çocukların Korunması. 30/03/2019, https://www.anayasa.gov.tr/media/3626/akarca.pdf
Arabacı, L. veTaş, G. (2017). Çocuklarda suça sürükleyen faktörler, ruhsal problemler ve hemşirelik bakımı. PsikiyatriHemşireliğiDergisi,8(2), 110-117.
Bülbül, S. ve Doğan, S. (2016). Suça sürüklenen çocukların durumu ve çözüm önerileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 59, 31-36.
Çoban, S. (2012). Sosyal Çevrenin Etkilerinin Çocukların Suç ve Problemli Davranışları ile İlişkileri. (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Demir, A. (2017). Suça Sürüklenen Çocukların Ruhsal İşleyişlerinin Projektif Testlerle Değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
İpek, A. (2010). Suça sürüklenen çocukların okul dönemlerinin incelenmesi ve bu dönemde barındırdıkları risk faktörlerinin belirlenmesi: Ankara, İstanbul veİzmir jandarma çocuk merkezleri örneği. (Yüksek lisans tezi). Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Karakuş, Ö. veTekin, H. (2012). Çocuk koruma kanunu uyarınca haklarında danışmanlık tedbiri uygulanan çocukların özelliği (Konya örneği). Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(29), 29-44.
Kunt, V. (2003). Çocukvesuç (Yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Polat, O. (2000). Adlıtıp.İstanbul: Der Yayınları.
Uluğtekin, S. (1994). Çocuk mahkemeleri ve sosyal inceleme raporları. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınevi.
Ulusal Çocuk Mevzuatı (2013). Çocuk adalet sistemi çalışanları eğitim programı http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/3.%20ULUSAL%20%C3%87OCUK%20MEVZUATI.pdf
Uzun, Z. (2015). Suç ve değer ilişkisi: suça sürüklenmiş çocuklar üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Buran, M. (2019). Çocuk Destek Merkezlerinden Reşit Olarak Ayrılan Bireylerin Sosyal Hayata Uyum Süreci. Journal of Social Sciences And Education, 2(1), 149-161.