Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 387 - 399, 25.05.2020

Abstract

References

  • Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change?. Journal of Educational Change, 6(2), 109-124.
  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. e-Journal of New World Sciences Academy-Education Sciences, 6 (1), 1242-1254.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of Qualitative Approaches: Hermeneutical Phenomenology and Grounded Theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1).
  • Ateş, Ö. T. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bülbül, T. ve Toker Gökçe, A. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: İşlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16 (2), 273-291.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Türk eğitim bilimleri dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çulha Özbaş, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 211-228
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15.
  • Hacıoğlu, Y., Bozkurt, E., Öztürk, N., Ekici, G. (2012). İlköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının “Dna” ile ilgili algılarının metafor yoluyla belirlenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi bildiri özetleri kitabı içinde. (s. 616). Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2017). 2016 Türkiye Göç Raporu. s. 81.
  • Koç, S. E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 47-72.
  • Lindsay, G. (2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/mainstreaming. British Journal of Educational Psychology, 77(1), 1-24.
  • Nalçacı, A., ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),13 (1), 239-25.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 8 (2), s. 293-310.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 96-109.
  • Özdemir, S. ve Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,19 (2), 295-322.
  • Roucek, J. S. (1962). Some educational problems of children from immigrant, refugee and migrant families in USA. International Review of Education, 8(2), 225-235.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu, Kitaplık, 65, 88–91.
  • Schram, T. H. (2003). Conceptualizing Qualitative İnquiry: MindworkfFor Fieldwork in Education and The Social Sciences. NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Şahin, M. H. ve Kaya, H. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bazı coğrafya kavramlarına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,5,111-120.
  • Şahin, Ş. ve Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177-192.
  • Şeker, B. D., &Aslan, Z. (2015). Refugee Children in the Educational Process: An Social Psychological Assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
  • Şenel, T., ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Tobin, J., Arzubiaga, A. E., & Adair, J. K. (2013). Children crossing borders. New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2),153-160.
  • Tut, E., Kırkoğlu, K., ve Bayraktar, G. (2018). Suriyeli ve Türk öğrencilerin öğretmen ve okul kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Journal of International Social Research, 11(56).
  • Velazquez, L. C. (1996). Voices from the fields: Community‐based migrant education. New Directions for Adult and Continuing Education, 1996(70), 27-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
  • Yurdakul, A., ve Tok, T. N. (2018). Öğretmen gözüyle göçmen/mülteci öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 46-58.

Suriyeli Mülteci Öğrenci, Okul ve Öğretmen Algılarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 387 - 399, 25.05.2020

Abstract

Bu araştırmada sosyo-ekonomik düzeyi
düşük bölgelerde aynı okulda eğitim-öğretim gören ilkokul 4. sınıf Türk ve
Suriyeli mülteci öğrencilerin “okul ve öğretmen” kavramına ilişkin sahip
oldukları algıları, öğretmenlerin ise Suriyeli mülteci öğrencilere ilişkin
algıları karşılaştırmalı bütüncül olarak metaforlar aracılığıyla incelenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020
eğitim-öğretim yılında Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde zorunlu hizmet
bölgesinde bulunan bir ilkokulda öğrenim gören Türk ve Suriyeli öğrenciler ve
bu öğrencilerin öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın öğrencilerden oluşan
çalışma grubunda aynı okulda öğrenim gören  
175 Türk öğrenci, 25 Suriyeli mülteci öğrenci olmak üzere toplam 200
öğrenci yer almaktadır. Araştırmanın öğretmenlerden oluşan çalışma grubunda 20
öğretmen yer almaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın verileri öğrencilerin “Okulum… gibidir; çünkü…” ve “Öğretmenim…
gibidir; çünkü…” cümlelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Bunun yanında
araştırmada öğretmenlerden veri toplamak amacıyla “Suriyeli mülteci
öğrenciler…. gibidir; çünkü…” cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada
verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Genel
olarak bakıldığında Türk ve Suriyeli mülteci öğrencilerin okul ve öğretmen
algılarının, öğretmenlerin ise
Suriyeli mülteci öğrenci algılarının çoğunlukla olumlu olduğu bulgulanmıştır. 

References

  • Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change?. Journal of Educational Change, 6(2), 109-124.
  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. e-Journal of New World Sciences Academy-Education Sciences, 6 (1), 1242-1254.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of Qualitative Approaches: Hermeneutical Phenomenology and Grounded Theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1).
  • Ateş, Ö. T. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bülbül, T. ve Toker Gökçe, A. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: İşlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16 (2), 273-291.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Türk eğitim bilimleri dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çulha Özbaş, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 211-228
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15.
  • Hacıoğlu, Y., Bozkurt, E., Öztürk, N., Ekici, G. (2012). İlköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının “Dna” ile ilgili algılarının metafor yoluyla belirlenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi bildiri özetleri kitabı içinde. (s. 616). Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2017). 2016 Türkiye Göç Raporu. s. 81.
  • Koç, S. E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 47-72.
  • Lindsay, G. (2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/mainstreaming. British Journal of Educational Psychology, 77(1), 1-24.
  • Nalçacı, A., ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),13 (1), 239-25.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 8 (2), s. 293-310.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 96-109.
  • Özdemir, S. ve Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,19 (2), 295-322.
  • Roucek, J. S. (1962). Some educational problems of children from immigrant, refugee and migrant families in USA. International Review of Education, 8(2), 225-235.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu, Kitaplık, 65, 88–91.
  • Schram, T. H. (2003). Conceptualizing Qualitative İnquiry: MindworkfFor Fieldwork in Education and The Social Sciences. NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Şahin, M. H. ve Kaya, H. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bazı coğrafya kavramlarına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,5,111-120.
  • Şahin, Ş. ve Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177-192.
  • Şeker, B. D., &Aslan, Z. (2015). Refugee Children in the Educational Process: An Social Psychological Assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
  • Şenel, T., ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Tobin, J., Arzubiaga, A. E., & Adair, J. K. (2013). Children crossing borders. New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2),153-160.
  • Tut, E., Kırkoğlu, K., ve Bayraktar, G. (2018). Suriyeli ve Türk öğrencilerin öğretmen ve okul kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Journal of International Social Research, 11(56).
  • Velazquez, L. C. (1996). Voices from the fields: Community‐based migrant education. New Directions for Adult and Continuing Education, 1996(70), 27-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
  • Yurdakul, A., ve Tok, T. N. (2018). Öğretmen gözüyle göçmen/mülteci öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 46-58.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nida Eminoğlu 0000-0002-7239-151X

Mehmet Fatih Eminoğlu 0000-0002-6256-1909

Publication Date May 25, 2020
Acceptance Date May 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Eminoğlu, N., & Eminoğlu, M. F. (2020). Suriyeli Mülteci Öğrenci, Okul ve Öğretmen Algılarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Journal of Social Sciences And Education, 3(1), 387-399.

17387  17388  18992 18993 18997 19046 197372014220988 2099229300