It is known that the relationship established between parent and child will have an impact on the mental health of both the individual and the society. Many information, ways and methods can be followed to ensure that the relationship in question is healthy. Mindfulness-based studies, which we frequently encounter today, find a place in the parent-child relationship. In this study, the aim is to discuss the concept of "mindful parenting", which has not been widely studied in the national literature yet. In this way, it would be beneficial to state that there can be an alternative way in parent-child relationship. By benefiting from the studies on this subject, the concept has been dealt with theoretically and practically and presented in a review. It is thought that the introduction of the concept will contribute to the studies on conscious-mindful parenting in our country. Within the scope of the study, respectively; the definition of the concept of mindful parenting, what it is based on, its sub-dimensions, the measurability and evaluation of mindful parenting, its reflections on parents and children are discussed. At the last stage of the study, suggestions for researchers and practitioners were given along with the studies in our country.
Ebeveyn ve çocuk arasında kurulan ilişkinin hem bireyin hem de toplumun ruh sağlığına etkisi olacağı bilinmektedir. Söz konusu ilişkinin sağlıklı olması için pek çok bilgi, yol ve yöntem izlenebilir. Günümüzde sıkça karşılaşmaya başladığımız bilinçli-farkındalık temelli çalışmalar ebeveyn-çocuk ilişkisinde de kendine yer bulmaktadır. Bu çalışmada ise amaç, ulusal alan yazında henüz yaygın olarak çalışılmamış olan “bilinçli-farkındalıklı (mindful) ebeveynlik” kavramını ele almaktır. Bu sayede ebeveyn-çocuk ilişkisinde alternatif bir yol olabileceğinin belirtilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. Bu konu ile ilgili yapılan çalışmalardan faydalanılarak teorik ve pratik açıdan kavram ele alınmıştır ve bir derleme yapılarak sunulmuştur. Kavramın tanıtılması ile ülkemizde bilinçli-farkındalıklı ebeveynlik ile ilgili çalışmalara katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Çalışma kapsamında sırasıyla; bilinçli-farkındalıklı ebeveynlik kavramının tanımı, temelinde neler olduğu, alt boyutları, bilinçli-farkındalıklı ebeveynliğin ölçülebilirliği ve değerlendirilmesi, ebeveyn ve çocuğa yansımaları ele alınmıştır. Çalışmanın son aşamasında ise ülkemizdeki çalışmalarla birlikte araştırmacı ve uygulamacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2021 |
Acceptance Date | October 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |