In the current study, it is aimed to determine to what extent social studies teachers direct their students to design and production in in-class/out-of-school learning environments. The study employed the survey model, one of the quantitative research methods. The participants of the study are social studies teachers working in two provinces in the Southern Aegean in the 2020-2021 school year. In the study, the “Examination of Social Studies Teachers’ Design and Production-Oriented Teaching Activities in In-Class/Out-of-School Learning Environments” questionnaire, developed by the researchers, was used to reveal to what extent social studies teachers support their students with design and production-oriented teaching activities. As a result of the study, it was revealed that teachers supported their students in the dimensions of interest and professional awareness at a “high” level. However, their support was found to be at a “medium” level in the activity dimension, engaging in activities dimension and design and production-oriented teaching dimension. Moreover, the extent to which the teachers include design and production-oriented teaching activities for students in in-class/out-of-class learning environments was found to not vary significantly depending on the variables of age, gender, education level and professional experience. Various and numerous design workshops can be opened to support students’ design and production activities and to offer design and production-oriented teaching environments to teachers.
Social studies design and production-oriented teaching in-class/out-of-school learning environments
Araştırmada Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi/okul dışı öğrenme ortamlarında öğrencilerini tasarım ve üretime ne düzeyde yönlendirdikleri belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri arasında yer alan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Güney Ege’de yer alan iki ilde görev yapan Sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada Sosyal bilgileri öğretmenlerin, tasarım ve üretim odaklı öğretim faaliyetlerini hangi düzeyde desteklediklerini ortaya çıkarmak için araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi/ Okul Dışı Öğrenme Ortamlarındaki Tasarım ve Üretim Odaklı Öğrenim Faaliyetleri İncelenmesi” anketi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin daha çok ilgi duyma ve mesleki farkındalık boyutunda “yüksek” düzeyde öğrencileri destekledikleri ortaya çıkmıştır. Buna karşın doğrudan sınıf içerisindeki uygulamalara aktarım boyutunu oluşturan etkinlik boyutu, faaliyet içerisinde bulunma boyutu, tasarım ve üretim odaklı öğretim boyutlarının “düşük” düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi/okul dışı öğrenme ortamlarında, öğrencilerini tasarım ve üretim odaklı öğretim faaliyetlere yer verme durumlarında yaş, cinsiyet, eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı düzeyde bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2023 |
Acceptance Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |