Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlığını çeşitli açılardan incelemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Örneklem Ankara ili merkez ilçelerindeki 306 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Doğal Afet Okuryazarlığı Anketi" kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.00 paket programı kullanılarak istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlığına ilişkin davranışları ve duyuşsal eğilimleri "Orta" düzeyde, başarı düzeyleri ise "Çok Yüksek" düzeyde bulunmuştur. Ayrıca okulunun afet planından haberdar olanların, doğal afetlerle ilgili eğitimlere katılanların ve doğal afetlerle ilgili katılmak istedikleri etkinlikler arasında "Yangın Tatbikatı"nı seçenlerin doğal afet okuryazarlığı davranışları daha yüksektir. Ayrıca okullarının afet planından haberdar olan sosyal bilgiler öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlığı konusunda daha yüksek düzeyde duygusal eğilimlere sahip olduğu ve doğal afetlerle ilgili istenen faaliyetler arasında "Arama ve kurtarma"yı seçenlerin doğal afet okuryazarlığında yüksek düzeyde başarıya sahip olduğu belirlenmiştir. Doğal afet eğitiminde pratik uygulamaya vurgu yapmak, davranış ve duygusal eğilimlerin düzeylerini artırmak için önemlidir. Ayrıca okulların sosyal bilgiler öğretmenlerine afet tatbikatlarına katılma ve okullarının afet planından haberdar olma gibi alanlarda yardımcı olması, afet okuryazarlığı konusunda farkındalık yaratmak için gereklidir.
The aim of this study is to examine the natural disaster literacy of social studies teachers from various perspectives. The study is designed using a quantitative research method and a survey model. The sample consists of 306 social studies teachers from in the central districts of Ankara. The data collection tool used in the research is the "Natural Disaster Literacy Questionnaire." The obtained data were statistically analyzed using the SPSS 22.00 software package. As a result of the study, it was found that social studies teachers' behaviors regarding natural disaster literacy and their affective tendencies are at a "Medium" level, while their achievement levels are at a "Very High" level. Additionally, those who are aware of their school's disaster plan, those who have participated in training related to natural disasters, and those who chose "Fire drill" among the activities they wish to participate in regarding natural disasters have higher levels of natural disaster literacy behavior. It was also determined that social studies teachers who are aware of their school's disaster plan have higher levels of affective tendencies regarding natural disaster literacy, and those who selected "Search and rescue" among the desired activities related to natural disasters have high achievement levels in natural disaster literacy. Emphasizing practical application in natural disaster training is important for increasing the levels of behavior and affective tendencies. Furthermore, it is essential for schools to assist social studies teachers in areas such as participating in disaster drills and being aware of their school's disaster plan, as this is necessary for creating awareness of disaster literacy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | May 18, 2025 |
Acceptance Date | May 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |